اجحاف در حق «روزگاری عشق و خیانت»
جعفر دهقان بازیگر فیلم «روز گاری عشق و خیانت» در گفتگو با هنرنیوز؛
اجحاف در حق «روزگاری عشق و خیانت»
جعفر دهقان گفت: همچنان نمی‌دانم که چراباید در حق فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» این گونه اجحاف شود. سینماگران از روحانیون مشاوره بگیرند اگر هم علاقه‌ای نیست چرا این نوع سینما را تعطیل نمی‌کنند؟!
 
تاريخ : سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۳
جعفر دهقان بازیگر فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در ارتباط با ساخت فیلم‌های ارزشی و اهمیت حضور افرادی همچون روحانیون مطلع در سینما گفت: حضور برخی از روحانیون دینی برای مشاوره در سینای دینی به شدن احساس می‌شود و فیلم سازان نباید اجازه دهند این خلاء در فیلمشان دیده شود آن‌ها بهترین مشاوران فیلم‌های مذهبی و سینمای دینی می‌توانند باشند فیلم سازان هر چقدر که در زمینه‌های سینمایی ماهر باشند اما به لحاظ دامنه اطلاعات باید با روحانیون مشورت کنند؛ پس بهتر است از آن‌ها مشاوره گرفته شود تا اثر دینی بهتری را شاهد باشیم. اگر بخواهیم در عرصه سینما  ژانر موفقی به نام سینمای دینی داشته باشیم حتماً باید پای روحانیت را به سینمای دین باز کنیم. البته بسیار بهتر است که مشاوران دینی علاوه بر آگاهی که نسبت به مسائل دینی دارند سینما را نیز بشناسند.

اجحاف در حق «روزگاری عشق و خیانت»

به نظرتان با توجه به این که این فیلم موضوعی ملی را مطرح می‌کند چرا نسبت به این فیلم سینمایی جبهه گرفته شد؟ گفت: همچنان نمی‌دانم که چرا باید در حق فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» این گونه اجحاف شود و تا این اندازه این فیلم را در بد‌ترین شرایط رسانه‌ای قرار بدهند این فیلم نه یک فیلم سیاسی است و نه اصلاً به جناح خاصی در ایران پرداخته بلکه در مجموع دغدغه‌های ملی و فرهنگی ما را با یک موضوع نو و جدید به تصویر کشیده است. موضوعی که بسیاری از افراد از آن اطلاع نداشته‌اند.

فیلم ارزشی را فدای خصومت شخصی کردند

وی در ادامه افزود: البته متاسفانه باید اعتراف کنم که بسیاری از آثارمان در سینما مخصوصاً باید فدای سیاست کاری‌های عده‌ای بشود که منفعت‌های شخصی در این زمینه برایشان وجود دارد. افراد، این دست محصولات فرهنگی را فدای خصومت‌های شخصی خودشان می‌کنند و به همین راحتی تمایلات درونی و شخصی خودشان را به قیمت بی‌اخلاقی ارضاء می‌کنند. «روزگاری عشق و خیانت» فدای سیاست بازی برخی از افراد شد. اطمینان دارم همین فیلم با همین کیفیت با کارگردانی فردی غیر ازداوود بیدل و تهیه کنندگی هر فردی جز روح الله شمقدری ساخته شده بود قطعاً به یک شکل دیگری دیده می‌شد. این فیلم هیچ چیزی به جهت ساختاری کم ندارد. بنده نمی‌خواهم منکر ضعف‌های آن بشوم اما این فیلم مانند بسیاری از فیلم‌های سینمایی ایران دارای ضعف است اما به عنوان اثر اول یک فیلم ساز جای تقدیر دارد فیلمی نبود که کنار گذاشته شود، آن هم با این موضوع بسیار جذاب‌اش البته مهم نیست منتقدین چه می‌گویند مردم مهم هستند نظر آن‌ها و خواست آن‌ها است که به مسیر ما جهت می‌دهد. در بحث تبلیغات هم تا آنجا که بتوانند تلاش می‌کنند اتفاق مثبتی برای آن‌ها نیافتد.

بیایید سینمای ارزشی را تعطیل کنیم


دهقان با اشاره به اینکه باید دقت کرد چر فیلم‌های دفاع مقدسی و ارزشی در بد‌ترین فصل ممکن اکران می‌گیرند گفت: باید عده‌ای به درستی تصمیم بگیرند که اصلاً می‌خواهیم سینمای ارزشی و انقلابی داشته باشیم یا خیر؟! آیا فیلم ساختن در زمینه‌هایی که مربوط به دغدغه ملی می‌شود باید وجهه کارگردان را تخریب کند؟! واقعاً اگر هم علاقه‌ای نیست چرا این نوع سینما را تعطیل نمی‌کنند؟! واقعاً نمی‌‌دانم چه بگویم این نوع فیلم ها در بد‌ترین شرایط زمانی اکران می‌شوند در صورتی که به عنوان یک فیلم ارزشی و انقلابی باید به آن توجه ویژه تری می‌شد و با وقفه‌ای که در اکران آن افتاد شرایط و زمان بهتری را انتخاب می‌کردند. فصل مرده حق این گونه فیلم‌ها نیست.

او در ادامه افزود: مخصوصاً در ارتباط با دفاع مقدس به نظرم اصلاً اتفاق خوبی در سینمای ما در حال رخ دادن نیست. سینمای جنگ خیلی وقت است که به دست فراموشی سپرده شده است و نباید چند کار محدود را ملاک آمارمان قرار دهیم. اگر قرار است با آثار ارزشی برخورد‌هایی از این دست شود بهتر است که به آن‌ها اجازه ساخت ندهیم تا پول بیت المال به هدر نرود. دوستانی که برخورد‌هایی از این دست با محصولات سینمایی ارزشی دارند به‌‌ همان چند کتاب محدود در این زمینه بسنده می‌کنند در صورتی که با توجه به ورود نسل جدید و فاصله گرفتن از دوران جنگ و انقلاب بیش از گذشته باید این زمینه بپردازیم و تلاش کنیم آثاربهتر و جذاب تری را بسازیم.

گفتنی است که این بازیگر پیشکسوت در زمینه آثار تاریخی در حال حاضر مشغول به فعالیت و بازی در فیلمی به کارگردانی ابوالقاسم طالبی به نام «یتیم خانه» است وی اذعان کرد که نقشش را در این فیلم بسیار دوست دارد و سنگینی این کاراکتر توجه‌اش را به خود جلب کرد.
کد خبر: 79478
Share/Save/Bookmark