«فرهنگ سازی» در حوزه شهری اولویت جشنواره است
دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر در گفتگو با هنرنیوز:
«فرهنگ سازی» در حوزه شهری اولویت جشنواره است
دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر گفت: ما در این جشنواره می‌خواهیم فرهنگ سازی کنیم تا اگر در خیابان دعوایی شد مردم تلفن همراه خودشان را برندارند فقط فیلم بگیرند بلکه کمک کنند تا این دعوا تمام شود. ما اگر به این فرهنگ سازی دست پیدا کنیم بی شک به اهداف جشنواره رسیدیم.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۳
سیاوش حقیقی دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز افزود: تلاش می‌کنیم در حوزه نمایش عمومی فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم شهر - نه اکران – فرهنگسراها را به گونه ای تجهیز کنیم تا این فیلم‌ها به نحو احسن در سطح شهر تهران نمایش داده شوند. این درحالی است که ما در این نمایش‌ها به دنبال نمایش نفس به نفس مردم هستیم که امیدواریم در این جشنواره اتفاق بیافتد.البته این کار در دوره‌های قبل هم وجود داشته است. ولی ما قرار است این کار را به قدرت بیشتری انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که این دوره از جشنواره چه تمایزی نسبت به دوره‌های قبل خواهد داشت یاد آور شد: پرداختن به طور جد در حوزه‌های «مجازی» و حوزه «بین الملل» از مواردی است که با دوره‌های دیگر تفاوت خواهد داشت.

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهربا اشاره به «بخش بین الملل» اظهار داشت: در این دوره با چند کشور دنیا در حال تعامل هستیم تا فیلم‌های خوبی را برای این دوره از جشنواره انتخاب کنیم. اما تمایز اصلی این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های قبل بیشتر در حوزه «فرهنگ سازی » است و ما تلاش می‌کنیم بحث فرهنگ سازی را به جدیت پیگیری کنیم و حتی برای این فرهنگ سازی از تولید فیلم‌های سفارشی هم ابایی نداریم. اگر چه در حال حاضر به دلیل اینکه بودجه ای برای این منظور در اختیار نداریم تولید این گونه فیلم‌ها در دستور کار نیست اما اگر بودجه ای در اختیار جشنواره فیلم شهر قرار بگیرد حتماً این کار را انجام خواهیم داد.

سیاوش حقیقی با بیان اینکه ساخت فیلم سفارشی هیچ اشکالی ندارد و نباید نگاه بدی نسبت به آن داشت گفت: امریکا هنگامی که می‌خواهد فردی سیاه پوست سکانداری ریاست جمهوری را برعهده بگیرد حدود ۱۲ سال قبل از آن، برنامه ریزی و هزینه می‌کند تا این موضوع را در جامعه‌اش جا بیندازد و بعد از این فرهنگ سازی است که باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا می‌شود. لذا ما هم می‌خواهیم در این جشنواره به گونه ای فرهنگ سازی کنیم که اگر در خیابان درگیری و دعوایی صورت گرفت. عابرین، تلفن همراه خودشان را برندارند از این صحنه فیلمبرداری کنند بلکه جلو بروند و آنان را جدا کنند. ما اگر بتوانیم همین یک نکته را در جشنواره فیلم شهر، فرهنگ سازی کنیم بی شک به هدفمان رسیدیم.

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر با بیان اینکه ما در تولید فیلم‌های سفارشی برای جشنواره فیلم شهر فقط به دنبال یک اثر گل و بُلبُلی نیستیم افزود: معتقدم. تا ضعف یک جامعه مطرح نشود مطمئن باشید که آن جامعه اصلاح نخواهد شد. البته ما به دنبال «سیاه نمایی» نیستیم. چرا که معتقدم سیاه نمایی یک بحث است و «انتقاد اجتماعی» بحث دیگری است. ما به دنبال «نقد منصفانه» هستیم. همین بحثی که مقام معظم رهبری بارها آن را مطرح کردند. بنابراین اگر ما فیلم‌هایی را برای این جشنواره سفارش خواهیم داد به دنبال فیلم‌هایی نیستیم که فقط از وضعیت شهر تعریف و تمجید کنند. البته اگر موضوعی هم دارای تقدیر و تمجید باشد اشکالی ندارد که مطرح شود. اما هدف ما در تولید فیلم‌های سفارشی بیشتر بحث فرهنگ سازی است تا اگر یک نفر در حال جان دادن بود به جای کمک به او ؛ صحنه جان دادن آن را فیلمبرداری نکنیم و آن را روی شبکه‌های اجتماعی بگذاریم. چرا که این کار مهربانی نیست. اگر مردم به مرحله ای رسیدند که با دیدن مشکلی ، آستین‌ها را برای کمک بالا زدند. آنگاه است که می توانیم شاهد «مهربانی» در شهر تهران باشیم.

سیاوش حقیقی یاد آور شد: باید بپذیریم که تا سال ۲۰۲۵ چیزی به عنوان «تلویزیون» وجود ندارد و به همین دلیل است که اندازه موبایل‌ها در سالهای اخیر بزرگ‌تر شده است. در گذشته اگر یادتان باشد موبایل‌ها بزرگ بود اما همه دوست داشتند موبایل‌های کوچک داشته باشند و به همین جهت بلافاصله موبایل‌های سایز کوچک وارد بازار شد. اما الان مدتی است که چون شرکت‌های بزرگ دنیا می‌خواهند تلویزیون را حذف کنند و نمی‌خواهند رسانه ای به نام تلویزیون باشد؛ موبایل‌ها را به تبلیت یا به اندازه‌های بزرگ تبدیل کردند تا مردم بتوانند تصویر را با کیفیت خوب و بزرگ تماشا کنند. ما در حال گذار فرهنگی هستیم. بعد از تمدن اولیه که با آواها شروع شد تا الان که به تمدن دیجیتالی رسیدم همچنان در حال گذار بودیم. هم اکنون هم در حال گذر از این مرحله هستیم. این موضوع را دنیا فهمیده و برایش برنامه ریزی کرده است اما ما هنوز برنامه ریزی برای این موضوع نکردیم.

دبیر پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر در خاتمه خبر داد تا زمان پنجمین دوره این جشنواره که در بهار سال آینده خواهد بود نشست‌های دیگری جهت اطلاعات بیشتر جشنواره برگزار خواهد شد.
کد خبر: 78118
Share/Save/Bookmark