اجازه اعمال نفوذ در جوایز داده نمی شود / سینمای ایران ظرفیت داشتن یک کاخ بزرگ و ثابت را دارد
در نشست جشن بزرگ سینمای ایران مطرح شد؛
اجازه اعمال نفوذ در جوایز داده نمی شود / سینمای ایران ظرفیت داشتن یک کاخ بزرگ و ثابت را دارد
مدیرعامل خانه سینما در پاسخ به هنرنیوز خبر داد که تاکنون پیشنهاد هیچ اسپانسری را برای جشن بزرگ سینمای ایران نپذیرفته است و دلیل آن را شانیت نام و عنوان مفاخر سینمای ایران دانست که نمی توان به سادگی تحت لوگو های معینی قرار داد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۵۳
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز نشست رسانه‌ای نوزدهمین جشن خانه سینما در این مکان با حضور هارون یشایایی به عنوان رئیس جشن ، تورج منصوری دبیر انجمن عالی فنون و هنرهای سینمایی کامران ملکی عضو هیات مدیره خانه سینما و منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما برگزار گردید.

یشایایی در این نشست با بیان اینکه ما در زمینه های مختلف سینما تلاش می کنیم اما این تلاش ها جدا است و نیاز به یک مسیر مشخص در سینمای ایران داریم گفت: ما باید یک اتاق فکر داشته باشیم که مسیر درستی را برای سینما فراهم کند.

وی با اشاره به انجمن عالی هنرها و فنون سینمایی ایران تاکید کرد: این انجمن می تواند محلی باشد که فکر کند و راه و برنامه درستی ارایه دهد. سینمای ایران این قدرت را دارد که سهم خود را از بازار جهانی بگیرد مانند سینمای کره که سهم خوبی در بازار جهانی دارد ولی حضور یک گروه کارشناس برای رسیدن به این حق الزامی است و فکر می کنم این انجمن می تواند موفق باشد. البته شک نیست فارابی بعد از انقلاب خدمات زیادی به سینما داده است اما اتاق فکر نیست و تنها به سینماگران با توجه به امکاناتی که دولت در اختیار آن می گذارد در ارتقای سینما کمک می کند.

دبیر نوزدهمین جشن سینمای ایران با انتقاد از اینکه در طول سال فیلم هایی ساخته می شوند که امکان نمایش ندارند، عنوان کرد: بهتر است از همان ابتدا برنامه ای بچینیم که این همه سرمایه از دست نرود و فیلم هایی که قرارست به هر دلیلی اکران نشوند اصلا ساخته نشوند.

تورج منصوری دبیر انجمن عالی فنون و هنرهای سینمایی در ادامه از شاخه‌های بازیگری، تدوین، موسیقی، چهره‌پردازی، صدا، طراحی فیلم، جلوه‌های بصری، تهیه کنندگی، کارگردانی، مستنذ، فیلم‌کوتاه، انیمیشن، فیلمبرداری از جمله پانزده عضو تشکیلاتی یاد کرد که برای جشن سینمای ایران تصمیم‌گیری می کنند.

او درباره محل برگزاری جشن گفت: روز ملی سینما یعنی ۲۱ شهریور ماه مثل هرسال برای برگزاری جشن مشخص شده ولی هنوز جایی قطعی نشده است.

منصوری درباره تغییر شکل تندیس گفت: شکل اصلی تندیس تغییر نکرده و فقط پرداخت روی آن عوض شده است. همان اول هم یک تندیس مات و انگار پتینه شده بود که زیبایی خود را داشت و یک مدل دیگر هم که مجسمه ساز ارائه کرده بود همین طرح براق بود.

به گفته وی ، جشن خانه سینما تخصصی است و امسال چهار جایزه برای بزرگداشت درنظر گرفته می‌شود.

منصوری درباره اینکه گفته می‌شود اهدای جوایز خانه سینما با لابی داده میشود آن هم با اشاره به گفته‌های کمال تبریزی در دوره قبل، گفت: شیوه رای گیری وقتی مشخص شود و ایرادهایش شناسایی شود به سمتی می‌رویم که غیرقابل نفوذ باشد، هرچند الان هم اعمال نفوذی نمی‌شود.

دراین باره‌ کامران ملکی هم توضیح داد که سال گذشته از صحبت‌های کمال تبریزی سوبرداشت درباره لابی در اهدای جوایز صورت گرفته بود.

منصوری همچنین درباره اسپانسر گفت که امسال فعلا بودجه از طریق خانه سینما تامین می‌شود ولی آکادمی از سال‌های آینده به سمتی خواهد رفت که باری روی دوش خانه سینما نباشد.

منوچهر شاهسواری، مدیر عامل خانه سینما که بعد از به اتمام رسیدن نشست جشن سینمای ایران در جایگاه قرار گرفت و به دلیل یکسالی عمر مدیریت خود در خانه سینما به صورت جداگانه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد در ابتدا از اینکه نمی تواند با رسانه ها گفتگوی جداگانه ای داشته باشد عذرخواهی کرد و گفت: وقتی در میدان کار اجرایی هستید باید هدفتان را مراقبت کنید. از همین جا بابت مصاحبه نکردن حتی در آینده نیز عذرخواهی می‌کنم.


شاهسواری در خصوص پاسداشت شهدای مدافع حرم در جشن بزرگ سینمای ایران اظهار داشت: سینمای ایران در تولیدات و مراسم خود حتما توجه جدی به آنچه بیرون از سینما اتفاق می‌افتد خواهد داشت و مگر می‌شود جشن خانه سینما را برگزار کنیم و یادی از بزرگانی که با خون خود از این کشور دفاع کردند نکنیم؟

مدیرعامل خانه سینما در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« از جشن سینمای ایران به عنوان جشن بزرگ سینمای ایران یاد می کنند درحالیکه این جشن بعد از گذشت 18 دوره هنوز مکان ثابتی برای این جشن در اختیار ندارد و با وجودی اینکه دو هفته به برگزاری این جشن مانده اما هنوز هم مکان آن مشخص نیست آیا نباید تصمیمی برای داشتن یک مکان ثابت برای این جشن اندیشیده شود؟» گفت: محل برگزاری مراسم هایی از این دست یک بحران است و بی شک سینمای ایران ظرفیت داشتن یک کاخ بزرگ و ثابت را برای برگزاری مراسم های مختلف خود را دارد ولی هم اکنون چنین موقعیتی وجود ندارد و باید آرزو کنیم که چنین اتفاقی هر چه زودتر رخ دهد البته مکان برگزاری جشن مشخص است که به زودی اعلام خواهد شد.

شاهسواری در پاسخ به سوال دوم خبرنگار هنرنیوز« در مورد کمک های دولتی به برگزاری جشن بزرگ سینمای ایران » اظهار داشت: هیچ کمک دولتی ویژه ای به غیر از تفاهمنامه حمایتی سازمان سینمایی که اول هر سال منعقد می شود وجود ندارد و ما بودجه ای از جایی برای این جشن دریافت نکردیم و تا این لحظه هم پیشنهاد هیچ اسپانسری را نپذیرفتیم و دلیلش این است که خانه سینما برای خودش حیثیتی قائل است و نمی تواند نام و عنوان مفاخر سینمای ایران را به سادگی تحت لوگوهای معینی قرار دهد. البته اگر اسپانسری در شرایط مساوی و اعتباری برای خانه سینما پیدا شود حتما از آن استقبال خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از این نشست گمانه زنی در مورد انتخاب ایشان به عنوان دبیرجشنواره فیلم فجر را رد کرد و افزود: هیچ پیشنهادی بابت دبیری جشنواره به من ارائه نشده است.

وی درباره جشنواره فیلم فجر به عنوان نظر شخصی خود گفت: از نظر من جشنواره فجر نیازمند یک جلسه آسیب‌شناسی است چرا که این جشنواره در طول 35 دوره برگزاری خود خدمات گرانبهایی را به سینما انجام داده است اما معتقدم جشنواره فجر دیگر باعث رشد سینما نخواهد شد.

مدیرعامل خانه سینما همچنین درباره حضور خود در کمیته فرهنگی مجلس که در چند روز گذشته اتفاق افتاد، توضیح داد: این دومین جلسه‌ای بود که در مقام مدیرعامل خانه سینما به مجلس می‌رفتم وبار اول آن سال گشته همراه با آقای ایوبی بود و این بار با آقای حیدریان. این جلسه هم از این جهت برگزار شد که ما در بخشی از موضوعات نیازمند تغییر و انشاء قوانین هستیم. مثل مالکیت معنوی، دفاع و صیانت از حقوق مالکانه بر آثار و تأمین منابع لازم برای تأسیس صندوق بیمه بیکاری.

به گفته وی یکی از مهمترین کارها ، بردن لایحه نظام صنفی به مجلس خواهد بود که هم اکنون در دست انشا و بررسی است.
کد خبر: 95128
Share/Save/Bookmark