راه اندازی معادن زخمی و خوابیده / محرومیت زدایی و فقرزدایی از کشور / رونق ارزآوری، جلوگیری از خام فروشی
در نشست خبری «ایران سرزمین جواهر» مطرح شد؛
راه اندازی معادن زخمی و خوابیده / محرومیت زدایی و فقرزدایی از کشور / رونق ارزآوری، جلوگیری از خام فروشی
مدحی مالک هلدینگ rgs در پاسخ به هنرنیوز گفت: ما با ابتکار عمل تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کرده ایم و با مجموعه های توانمند داخلی صحبت کرده‌ایم تا نیازی نباشد دستگاه‌ وارد کنیم بلکه بتوانیم در کشور بسازیم و ارز آوری داشته باشیم.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۰۰:۵۸
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح یکشنبه 26 خرداد ماه نشست خبری «ایران سرزمین جواهر» با حضور محمدرضا مدحی مالک هلدینگ rgs ، عسکری؛ جانشین هلدینگ rgs، مسعود شیرزاد مدیرعامل هلدینگ rgs و علیرضا حجازی فر؛ معاون فنی و برنامه ریزی پروژه برگزار گردید.

محمدرضا مدحی مالک هلدینگ rgs دراین نشست خبری گفت: مهم‌ترین ثروت ما نیروی انسانی‌مان است. می‌خواهیم معادن زخمی، خوابیده و اکتشاف نشده کشور را به حرکت درآوریم و در این مسیر یاری شما را می‌طلبیم.

وی ادامه داد: پروژه ملی «ایران سرزمین جواهر» بدون مشارکت مردمی، وام بانکی یا هر قرض دیگری اجرا خواهد شد.

مدحی خبر داد: هرگز با هیچ بانک داخلی یا خارجی وارد مذاکره نخواهیم شد و برنامه‌ای برای ورود به بورس نیز نداریم. البته اگر تمامی ایرانیان بخواهند در این پروژه مشارکت کنند، این امکان و ظرفیت برای آن‌ها وجود دارد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که در مورد عبور از تحریم‌ها پرسید گفت: ما با ابتکار عمل تحریم‌ها را تبدیل به فرصت کرده ایم و با مجموعه های توانمند داخلی و صنایع نظامی صحبت کرده‌ایم که نیازی نباشد دستگاه‌ وارد شود و همین جا در کشور ساخته می شود و بحث ارزآوری را داریم و اگر مجموعه ها در این زمینه فعال باشند ثروت به صورت متوازن تویع می‌شود.

عسکری؛ جانشین هلدینگ rgs گفت: صنعت جواهر در سه دهه گذشته موجب رونق بسیار در کشورهای جنوب شرق آسیا به خصوص هند و تایلند شده است. این شرکت نیز از این مدل الگوبرداری کرده و پایه و بنای پروژه «ایران سرزمین جواهر» گذارده شده است. مبدعان این طرح در سال ۹۶ طرح اولیه این پروژه را به عنوان «شهر سنگ آسیا» اعلام کردند و اکنون این طرح به پروژه ملی «ایران سرزمین جواهر» تبدیل شده است.

عسکری با بیان اینکه پروژه ملی «ایران سرزمین جواهر» یک پروژه تحولی و ارزش آفرین است که اجرای آن موجب محرومیت زدایی و فقرزدایی خواهد شد ادامه داد: پروژه کنونی اکنون به صورت تکمیلی به یک دکترین اقتصادی تبدیل شده است و با توجه به اقتصاد پویای مقاومتی که به درون نگاه دارد، این پروژه نیز در همین راستا تعریف شده است.

وی یکی از اهداف اصلی این پروژه را محرومیت زدایی اعلام کرد و افزود : باور ما این است که فقر زیبنده جامعه ایرانی نیست. طی دو سال گذشته پس از مطالعات فراوان و انجام رایزنی‌های بسیار، بنابر این شد که این پروژه در تمامی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی جایگاه داشته باشد و از ظرفیت‌های مختلف وزارتخانه‌ها در زمینه ایجاد بنگاه‌های کوچک اقتصادی استفاده شود.

وی تصریح کرد : یکی دیگر از کارکردهای این طرح، رونق ارزآوری، جلوگیری از خام فروشی و ترانزیت سنگ‌ها به خارج از کشور است. استفاده از نخبگان کشور اتفاق دیگری است که در خلال اجرای این پروژه رخ خواهد داد. در این راستا با دانشگاه‌های مختلف، مجموعه‌های استارتاپی و شرکت‌های دانش بنیان مذاکراتی داشته‌ایم و قرار است در این حوزه نیز فعال باشیم.

عسکری گفت: ‌ با توجه به امنیت فوق العاده‌ای که در مناطق آزاد کشور ما وجود دارد، بسیاری از بازرگانان برای حضور در این آکشن‌ها ابراز تمایل کرده‌اند. ما می‌خواهیم در قالب این پروژه ایران را به قطب جهانی سنگ‌های قیمتی دنیا تبدیل کنیم. شعار مجموعه یا آرمان شهرمان نیز پویایی اقتصادی کشور است. بی شک با اجرای این طرح بخش مهمی از ظرفیت‌های اقتصاد کشور به پویایی می‌رسد و اشتغال پایدار محقق می‌شود که در سایه آن تولید ثروت همگانی به وجود خواهد آمد و در نهایت رفاه اجتماعی ایجاد خواهد شد. ما در این طرح رفاه اجتماعی را همیشه و برای همه می‌خواهیم.

وی خاطرنشان کرد: ایجاد حداقل ۲ میلیون شغل پایدار و ۱۳۵ هزار فرصت شغلی را در این طرح محقق خواهد شد. توسعه صنعت توریسم و ایجاد مرکزیت تخصصی و علمی ایران در سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی و در نهایت ایجاد ارزش افزوده ۱۰۰ درصدی از دیگر دستاوردهای اجرای این طرح خواهد بود. از آنجا که در گذشته صنعت جواهر تنها بین چند خانواده رونق داشت، ما بر آن شدیم تا این صنعت را به کل جامعه تعمیم دهیم.

مسعود شیرزاد مدیرعامل هلدینگ rgs نیز با بیان اینکه بنای ما این است دانشکده هایی را ایجاد کنیم تا نیروهای مستعد بتوانند فرایند تراش و شناخت سنگ‌ها را بیاموزند گفت: یکی از اهداف اصلی ما در این پروژه، بحث آموزش است که موجب اشتغال‌زایی می شود. ما می‌خواهیم این صنعت را بسط دهیم تا هرکس بتواند در محل خودش سنگ را بتراشد و فرآوری کند تا در نهایت خام فروشی از بین برود.

علیرضا حجازی فر؛ معاون فنی و برنامه ریزی پروژه در سخنانی به راهبردهای اصلی این طرح اشاره کرد .

گزارش از : مجید معافی
کد خبر: 97432
Share/Save/Bookmark