تاکید بر فرهنگ سازی در فضای مجازی / افزوده شدن دو دکور، 4 عروسک جدید و پدربزرگ عموپورنگ / تدارک برنامه ویژه نوروزی
در نشست خبری «محله گل و بلبل 2» عنوان شد؛
تاکید بر فرهنگ سازی در فضای مجازی / افزوده شدن دو دکور، 4 عروسک جدید و پدربزرگ عموپورنگ / تدارک برنامه ویژه نوروزی
تهیه کننده مجموعه « محله گل و بلبل 2» در پاسخ به هنرنیوز خبر داد که این مجموعه در سری اول ، بیش از 80 درصد بیننده کودک و نوجوان داشته و نزدیک به 60 درصد خانواده ها تماشاگر این برنامه بودند و براساس همین میزان استقبال ، تصمیم مسئولین شبکه دو بر ادامه این مجموعه بوده است.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۳:۲۴
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، نشست خبری برنامه «محله گل و بلبل ۲» عصر 21 آذر در حالی در استودیوی این برنامه واقع در خیابان هوانیروز برگزار شد که عوامل مجموعه «گل و بلبل 2» در این نشست به توضیح درباره‌ی ویژگی های ساختاری و محتوایی سری جدید و تغییرات ایجاد شده در این برنامه پرداختند.

در این نشست خبری، داریوش فرضیایی (عمو پورنگ)، مسلم آقاجان‌زاده (تهیه‌کننده)، احمد علیپور (کارگردان)، محمد علیپور (نویسنده) و مهدی نیامنش (مدیر عامل شرکت زیست بوم مجازی درسا و حامی مالی این برنامه) حضور داشتند.

آقاجان زاده: سواد رسانه ای پیام محوری «محله گل و بلبل ۲» است

در ابتدای این جلسه مسلم آقاجان زاده با بیان این که از آغاز ضبط سری دوم یک هفته می گذرد، درباره تغییرات سری اول این برنامه نسبت به سری دوم بیان کرد: در سری اول مسائل شهر و شهرنشینی و شعار «آسمان آبی و زمین پاک» را فرهنگسازی می کردیم اما در سری دوم این برنامه با حمایت شرکت زیست بوم مجازی درسا که در حوزه کودک فعال است، به مبحث سواد رسانه ای و آموزش استفاده درست از فضای مجازی به کودکان و نوجوانان می پردازیم.

افزوده شدن دو دکور و 4 عروسک جدید / ملیکا شریفی نیا و فرهاد بشارتی اضافه شدند

وی با اشاره به اضافه شدن چند دکور به دکور اصلی این برنامه در سری دوم برنامه افزود: در سری جدید «محله گل و بلبل» دو خانه به دکور اضافه شده است. خانه اول مربوط به خانواده گلدون خان با بازی امیرمحمد متقیان است که ۴ عروسک باور مامان، یاور بابا، امید همه، داور بابا به عنوان فرزندان او و همسرش که نقش او را ملیکا شریفی نیا بازی می کند، به کار اضافه شده اند. همچنین خانه جنوبی دکور خانه خوشحال، نانوای محله با بازی نادر سلیمانی است که نقش همسرش، گندم را سارا خوئینی ها بازی می کند. همچنین یک نقش منفی با نام برفک با بازی مجید سیاحی که نمی خواهد اهالی محله خوب باشند، به سری جدید برنامه اضافه شده است. همچنین گل فروشی محله در سری اول تبدیل به یک سوپرمارکت شده است که پدربزرگ پورنگ یا گیل خان آن را اداره می کند و با بازی فرهاد بشارتی در قصه حضور دارد.

آقاجان زاده در پاسخ به این سوال که چرا با وجود ممنوعیت استفاده از مشارکت کنندگان تجاری در برنامه های کودک، این برنامه از اسپانسر کمک گرفته است، عنوان کرد: به این دلیل که ممکن است بچه ها تحت تاثیر شدید تبلیغات تجاری قرار بگیرند، استفاده از اسپانسر تجاری در برنامه های کودک ممنوع است. بنابراین نیاز بود تا از حامی مالی فرهنگی استفاده کنیم. به واسطه این که خلاهای زیادی در حوزه سواد رسانه ای و استفاده از فضای مجازی وجود دارد، می خواستیم که مثل سری اول، همچنان به فرهنگسازی در این برنامه توجه داشته باشیم.

این تهیه کننده با بیان این که تکرار در برنامه های کودک به جا افتادن یک پیام کمک می کند، ادامه داد: سبک زندگی، فضای مجازی و نکات آموزشی در ۹۰ قسمت این برنامه، برای کودکان دائما تکرار می شود. ضمن این که ما سعی کرده ایم این مفاهیم را در قالب قصه گویی با زبان طنز مطرح کنیم. به نظرم در کار کودک باید خیلی رو با مخاطبان صحبت کرد. ضمن این که تم قصه گویی در برنامه باعث جذابیت محتوا می شود و برخی از پیام ها نیز از این طریق منتقل خواهد شد.

وی در پاسخ به این که چرا برنامه «محله گل و بلبل» با وجود راه اندازی شبکه کودک و نوجوان به این شبکه تازه تاسیس کوچ نکرده است، گفت: به نظرم راه اندازی شبکه کودک اتفاق خوبی بود و هر چقدر در حوزه کودک و نوجوان فعالیت و برنامه ساخته شود، باز هم کم است. با این وجود شبکه های عمومی تر مثل شبکه یک و دو سیما همچنان بخش کودک و نوجوان خود را حفظ کرده اند و «محله گل و بلبل» نیز به برند شبکه دو سیما تبدیل شده است و این شبکه هم مسلما نمی خواهد برند خود را از دست بدهد.

آقاجان زاده در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که سوال کرد محله گل و بلبل 1 چه درصدی مخاطب داشته است گفت: طبق نظرسنجی های رسانه ملی این مجموعه بیش از 80 درصد بیننده کودک و نوجوان داشته است و نزدیک به 60 از خانواده ها این برنامه را می دیدند که بر اساس همین میزان استقبال ، تصمیم مسئولین شبکه دو این بوده است که این برنامه همچنان ادامه داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال بعدی خبرنگار ما که پرسید آیا تصمیمی برای تولید و ارائه عروسکهای این مجموعه برای فروش در بازار ندارید اظهار داشت: برند عموپورنگ و تمامی عروسکهای این برنامه متعلق به صدا و سیما است این درحالی است که نگاه رسانه ملی نگاه تجاری به این نوع کارها نیست بلکه تلاش تلویزیون این است که یک کار خوب تلویزیونی تولید شود البته اگر اقبال مردم از برنامه خوب باشد چه خوب است که سرمایه گذاری هم درمورد عروسک سازی این برنامه برای ارائه در بازار بشود.

نیامنش: درسا راه حلی برای رفع دغدغه های والدین نسبت به کودکانشان ارائه می دهد

در ادامه نشست مهدی نیامنش مدیرعامل شرکت زیست بوم مجازی درسا و حامی برنامه «محله گل و بلبل» عنوان کرد: ما به دنبال راهکارهایی برای کاهش آسیب های فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان هستیم. در حال حاضر ۱۹ میلیون نوجوان به اینترنت و شبکه های اجتماعی دسترسی دارند. همچنین ۶۰ درصد از روابط نامشروع بر اساس آمار پلیس فتا از طریق فضای مجازی شکل می گیرد. بنابراین خانواده ها باید نگران استفاده کودکان و نوجوانان خود از فضای مجازی باشند.

وی افزود: واقعیت این است که بچه ها از بزرگترها در استفاده از فضای مجازی جلوتر و الدین از فرزندان خود در استفاده از فناوری عقب مانده اند. با این وجود بچه ها تنها در به کار گیری ابزارهای دیجیتال از والدین خود جلوتر هستند نه در حوزه مهارت زندگی کردن و سواد رسانه ای. درسا با شعار «دانایی، رشد، سرگرمی و اینترنت پاک» به دنبال ارائه راه حل هایی به خانواده ها برای برطرف کردن دغدغه هایشان نسبت به کودکان خود است.

نیامنش همچنین ادامه داد: برای رسیدن به این هدف خود به این نتیجه رسیدیم که مجموعه محله گل و بلبل برنامه تاثیرگذاری برای رساندن پیام درسا به مخاطبان است و از ابتدای امسال مذاکره خود را با این برنامه تاثیرگذار برای حمایت مالی و معنوی آن آغاز کردیم.

فرضیایی: در «محله گل و بلبل 2» همچنان عمو پورنگ هستم

داریوش فرضیایی نیز در این جلسه بیان کرد: بزرگترها متاسفانه از کودکان در استفاده از فضای مجازی فاصله دارند و لازم است تا از صرف نهی کردن کودکان پرهیز کنند. آن ها باید سواد رسانه ای خود را برای آموزش شیوه درست استفاده از فضای مجازی به فرزندان خود بالا ببرند. متاسفانه فضای مجازی اکنون به راهی برای والدین تبدیل شده که مدتی کودک شان را با آن سرگرم و او را از سر خود به اصطلاح باز کنند.

وی در پاسخ به این که آیا تغییر قالب برنامه از زنده به تولیدی و اضافه شدن کاراکترها و قصه های جدید به اجرایش، او را نسبت به ریزش مخاطبان کودک و نوجوان و کاهش محوریت او در برنامه نگران نکرده است، توضیح داد:این تغییر قبلا دغدغه من بود. با این حال ریسکش را پذیرفتیم. نگارش و پرداخت شخصیت های جدید توسط نویسنده ای خوب این امکان را فراهم می کند که من همچنان عمو پورنگ بمانم. من هنوز در برنامه یک مجری-بازیگر هستم اما وقتی وارد مجموعه ای تولیدی می شوم، باید به دیده شدن سایر بازیگران نیز کمک کنم و موفقیت سایر نقش ها، موفقیت نقش من را هم به دنبال دارد. هرشخصیتی در این برنامه تعریف شده است و صداقت قلم نویسنده باعث همکاری متقابل و آرامش در کار می شود و هر نقشی جایگاه خود را در قصه دارد.

وی درباره اجرای خود در سری جدید گفت: ورود پدر بزرگ پورنگ به برنامه ماجراهای جالبی را بین او و نوه اش رقم می زند. همچنین کارگردان دست من را برای حفظ خصوصیات عمو پورنگ روی استیج و برخی بداهه گویی ها، شعرخوانی ها و حرکاتی که پیش از این در اجرا داشتم، باز گذاشته است.

احمد علیپور: استفاده از جلوه های ویژه بصری /شعار دادن همیشه بد نیست

احمد علیپور کارگردان «محله گل و بلبل» نیز گفت: بهتر شدن واژه ای است که مجموعه محله گل و بلبل دنبال می کند. این بهتر شدن گاهی در وسعت بخشی به برنامه و گاهی در عمق محتوا و کیفیت آن نمود می یابد که در سری دوم بیشتر به جنبه کیفی توجه داشته ایم. استفاده از جلوه های ویژه بصری در سری دوم این برنامه مد نظر قرار دارد. شخصیت های جدید نیز در راستای بهتر شدن در محتوا به «محله گل و بلبل» اضافه شده اند. کاراکترهایی که از قبل درباره آن ها صحبت شده است و کودکان نسبت به آن ها پیش زمینه ذهنی دارند.

وی با بیان این که شعار دادن در برنامه های کودک گاهی لازم است، افزود: شعار دادن همیشه بد نیست؛ به شرط آن که با شعور همراه باشد. دراماتیزه کردن اتفاقات محله گل و بلبل و مناسبات بین کاراکترها می تواند به انتقال مفاهیم مورد نظرما کمک کند. اگرچه باید از نصیحت کردن در کار کودک پرهیز کرد، اما مستقیم گویی به شرط آن که اجرای درستی داشته باشد، اصلا بد نیست. ما در «محله گل و بلبل» با بردن شعارها در دل محتوا می خواهیم اثرگذار باشیم و در عین شاد کردن مخاطبان خود، مفهوم و پیامی را هم در دل قصه ها ارائه کنیم.

وی درباره معیارهای انتخاب بازیگران جدید «محله گل و بلبل ۲» گفت: من در انتخاب بازیگران قائل به این نیستم که یک بازیگر تجربه ایفای یک نقش در ژانری مشخص را داشته باشد. به هر حال هر بازیگری یک تجربه اولی هم در یک گونه دارد. برای من ویژگی های یک نقش مهم تر از تجربه های قبلی یک بازیگر در یک گونه است.

به کارگیری از لوکیشن های خارجی / محله گل و بلبل بسیار متن محور است

کارگردان محله گل و بلبل دو در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید آیا برای فرار از دکور ثابت برای 90 قسمت جدید ، قصد ندارید از لوکیشن های خارجی هم استفاده کنید که علیپور یاد آور شد : ما هم به این مساله فکر کردیم لذا از لوکیشن های خارجی نیز در این برنامه استفاده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال بعدی هنرنیوز که در مورد اینکه چقدر بازیها وفادار به متن هستند و چقدر وابسته به خلاقیت و فی البداهه گویی خواهند بود اظهار داشت: برنامه «محله گل و بلبل» بسیار متن محور است. لذا بداهه ای بدون اطلاع قبلی در صحنه صورت نمی گیرد. با این حال اگر قرار بر به کار گرفتن خلاقیتی در صحنه باشد حتما قبلا با همدیگر آنان را چک خواهیم کرد و در صورت خوب بودن به کار اضافه خواهند شد.

این کارگردان همچنین از اضافه شدن بازیگران جدید در ادامه تصویربرداری برنامه خبر داد.

محمد علیپور: نوروز ویژه «محله گل و بلبل» برای مخاطبان

محمد علیپور نویسنده برنامه «محله گل و بلبل» نیز در این جلسه بیان کرد: سعی کردیم در سری دوم این برنامه دیدگاه مثبت مردم و مخاطبان را نسبت به خود حفظ کنیم و این برنامه اتفاقات خوبی را باز هم رقم بزند. خوشبختانه مجموعه عوامل و بازیگران تا اینجا از کار رضایت داشته اند و امیدوارم بتوانیم همین کیفیت را تا پایان ۹۰ قسمت سری دوم برنامه «محله گل و بلبل» حفظ کنیم.

وی درباره شگفتانه نوروزی و ویژه برنامه های نوروزی «محله گل و بلبل» توضیح داد: در ایام نوروز با تغییراتی در برنامه قسمت های ویژه ای را برای مخاطبان در نظر داریم ضبط کنیم.

اتاق فکر گسترده ای پشت این برنامه وجود دارد

علیپور در پاسخ به خبرنگار هنرنیوز که از چگونگی شکل گیری ایده متن ها پرسید تصریح کرد: اتاق فکر گسترده ای پشت برنامه «محله گل و بلبل» وجود دارد که هر متن قبل از ضبط چند بار دورخوانی می شود. ضمن این که مشاوران و متخصصان و روانشناسان کودک به ما نیز در این زمینه کمک می کنند.

یاد آوری می شود که مجموعه «محله گل و بلبل ۲» از جمعه این هفته به مناسبت میلاد حضرت رسول اکرم (ص) پخش خواهد شد و این برنامه قرار است در روزهای سه‌شنبه تا جمعه ساعت ۱۹ یا ۱۹:۳۰ به روی آنتن شبکه دو سیما برود. ضمن اینکه تکرار برنامه نیز صبح های جمعه، شنبه، یکشنبه و دوشنبه هر هفته پخش خواهد شد.







گزارش از : مجید معافی                                                                                                                 
کد خبر: 93652
Share/Save/Bookmark