ای کاش بچه های عمار هم در جشنواره سینما حقیقت بودند / جولان حامیان مدیریت جشنواره و باند خانه سینما در سینما حقیقت
امیرحسین جوانشیر درگفتگو با هنرنیوز:
ای کاش بچه های عمار هم در جشنواره سینما حقیقت بودند / جولان حامیان مدیریت جشنواره و باند خانه سینما در سینما حقیقت
یک فیلمساز مستند معتقد است جشنواره سینما حقیقت نسبت به دوره های قبل تنزل کرده و نه تنها به شدت سیاست زده شده بلکه از مسیر اصلی خود نیز فاصله گرفته است.
 
تاريخ : پنجشنبه ۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۹
امیر حسین جوانشیر ، مستند ساز کشورمان در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز با اشاره به نهمین دوره جشنواره سینما حقیقت گفت: من پیگیر جشنواره سینما حقیقت از اولین دوره تا کنون بودم و معمولا فیلم هایی که حرفی برای گفتن داشته باشند را دیدم. اما امسال متاسفانه جشنواره سینما حقیقت؛ دچار تنزل کیفی شده است که بیشتر هم به بحث مدیریتی بر می گردد. با وجودی که در دولت قبلی، جشنواره سینما حقیقت دارای شورو حال خاصی بود و حالت واقعی یک فستیوال را داشت - هر چند که کمبودهایی هم دیده می شد - اما در این دوره با توجه به اینکه تجربیات سالهای گذشته وجود دارد ولی آن انتظاراتی را که از جشنواره سینما حقیقت داشتیم برآورده نشد.

وی با بیان اینکه امسال ، فیلم ها، قدری جهت دار انتخاب شدند افزود: من چند فیلم را در این جشنواره دیدم که به نظر می رسد در این فیلم ها، کشور روسیه و شخص پوتین مورد هدف قرار گرفته است و در این فیلم ها که به نوعی به بلوک شرق و به رهبری روسیه مرتبط می شود تاخته شده است. این در حالی است که باید بپذیریم روسیه هم اکنون، هم پیمان ما محسوب می شود.

جوانشیر ادامه داد: سیاست زدگی که از آفت های هنر محسوب می شود در جشنواره موج می زند در حالی که باید فیلم های برگزیده جشنواره سینما حقیقت به لحاظ مدیریتی به گونه ای انتخاب می شدند که تمام سلایق و علایق هنرمندان در همه زمینه های هنری دیده می شدند.

این مستند ساز کشورمان تصریح کرد: متاسفانه فقط حامیان مدیریت فعلی و باند خانه سینما در جشنواره جولان می دادند و این جشنواره به هیچ عنوان نتوانست تبلور واقعی همه هنرمندان سینما و عرصه مستند باشد.

وی یادآور شد: سینمای امروز ما به شدت سیاست زده است به گونه ای که از مسیر اصلی خود فاصله گرفته است و این موضوع را می توان به راحتی در انتخاب فیلم های سینما حقیقت و در انتخاب هیات داوران این جشنواره و حتی در جشنواره فیلم فجر سالهای قبل هم احساس کرد.

امیر حسین جوانشیر با بیان اینکه جریان لیبرال و شبه روشنفکری، زیر ساخت های فرهنگی و هنری کشور ما را در حوزه سینما در دست گرفته است درحالی است که این جریال ؛ جریان مطرود انقلاب و مطرود حضرت امام (ره) بوده است اظهار داشت: جریان روشنفکری و لیبرال ، سالها از مدیریت اجرایی فرهنگی و هنری به دور بودند اما امروزه این جریان توانسته است سکانداری جشنواره های فیلم فجر و سینما حقیقت را در دست بگیرد و به همین منظور ، فضا را سیاست زده کرده و ادامه یافتن آن یک خطر و انحراف محسوب می شود. از سوی دیگر، بحث نفوذی که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره داشتند به وضوع در بحث هنر و سینما دیده می شود.

این مستند ساز از سینما حقیقت به عنوان جریانی که تنها توانسته به نفع یک جریان خاص و به نفع مافیا خانه سینما جریان سازی کند یاد کرد و افزود: این درحالی است که در دوره های گذشته ، و ضعیت خیلی بهتر از الان بود و همه گروهها در جشنواره حضور داشتند و علی رغم اینکه برخی ها اعلام می کنند ما نبودیم اما بودند. ولی الان ما فقط شاهد حضور یک گروه خاص بیشتر نیستیم.

وی با تاکید بر اینکه ای کاش، بچه های عمار هم در جشنواره سینما حقیقت حضور داشتند گفت: وجود همه گروهها با تفکرات خاص، سبب خواهد شد تا جشنواره حالت ملی به خودش بگیرد اما الان به نظر می رسد که نه تنها این جشنواره در حد ملی نیست که در حد یک جشنواره استانی است!
کد خبر: 86632
Share/Save/Bookmark