هنر تهیه کننده کار کردن در شرایط بحران است
ناهید دل آگاه در گفتگو با هنرنیوز:
هنر تهیه کننده کار کردن در شرایط بحران است
یک تهیه کننده سینما و تلویزیون گفت: هنر یک تهیه کننده فعال این است که بتواند در شرایط سخت و حتی بحرانی به کار خود ادامه دهد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۲
ناهید دل آگاه تهیه کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد شرایط تولید افزود: متاسفانه الان در شرایطی بسر می‌بریم که تزریق بودجه برای تولیدات سینمایی و تلویزیونی به شدت کاهش پیدا کرده اما معتقدم این امر نباید سبب کم کاری شود - هر چند که بودجه حرف اول را در تولید می‌زند - اما تهیه کننده حرفه‌ای، تهیه کننده‌ای است که بتواند از راههای دیگری برای تولیدات خود جذب سرمایه کند.

وی اضافه کرد: معتقدم هر کسی به اندازه زحمتی که کشیده باشد، برداشت خواهد کرد. برای همین است که آن تهیه کننده‌ای که بیشتر زحمت می‌کشید، بهره افزونتری هم به لحاظ مالی و هم به لحاظ معنوی نصیبش می‌شود. بنابراین من با این حرف موافق نیستم که چون پول برای تولیدات سینمایی و تلویزیونی موجود نیست یا کم است پس باید دست روی دست گذاشت.
.
تهیه کننده فیلم سینمایی «سرقت مردان خاکستری» ادامه داد: باید تهیه کننده، اول خودش از خودش حمایت کند و بعد منتظر حمایت از دیگران باشد. به خاطر اینکه حرفه تهیه کنندگی، حرفه‌ای نیست که منتظر حمایت از دیگران باشید چرا که تهیه کننده همچون پدر خانواده است که همواره باید برای اداره خانواده اش  زحمت بکشد لذا تهیه کننده نیز باید برای تامین سرمایه یک فیلم تلاش کند. بنابراین ما هم، باید علاقه مندانی را که تمایل به سرمایه گذاری در عرصه تولید فیلم دارند را پیدا کنیم و با آنان به گونه‌ای وارد مذاکره شویم تا این دوستان جذب تولید فیلم بشوند.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون با تاکید بر اینکه باید با علاقه مندان سرمایه گذاری در عرصه تولید فیلم «صادقانه» برخورد شود تا از تعامل خود با تهیه کنندگان ابراز رضایت داشته باشند تصریح کرد: به نظر من، مهم‌ترین ویژگی یک تهیه کننده این است که همواره با سرمایه گذار‌هایش «صادق» باشد. چون صداقت، سبب همکاری بیشتر سرمایه گذار با تهیه کننده خواهد شد.

تهیه کننده فیلم مستند «ابراهیم در آتش» اظهار داشت: خوشبختانه تمایل به سرمایه گذاری در حوزه سینما رو به افزایش است اما باید این فعالیت‌ها مورد حمایت و هدایت قرار بگیرند.

این تهیه کننده پیشکسوت با اشاره به نقش دولت در حمایت از تولید فیلم گفت: تنها نقش مهمی که دولت می‌تواند در این زمینه داشته باشد این است که برای سازمان‌ها و نهادهایی که علاقه‌مند به مشارکت در تولید هستند شرایط و امتیازاتی را در نظر بگیرد تا آنان مشارکت بیشتری در این مورد داشته باشند که یکی از آن امتیازات، می‌تواند حمایت‌های خاص از آنان باشد.

وی با بیان اینکه نباید مدیران نهادهای سینمایی نگاه بسته‌ای داشته باشند افزود: بهترین روش برای نهادهایی که به دنبال ساخت فیلم در راستای سیاست‌های خود هستند - فیلم‌های هنری و غیرگیشه‌ای – این است که ابتدا تمرکز خود را برای تولید یک فیلم پر فروش معطوف سازند و آنگاه از سود اکران آن فیلم، هزینه تولید فیلم مورد نظر خود را تامین نمایند. با این شیوه فیلمسازی؛ هم چرخه اقتصادی سینما خواهد چرخید و هم فیلم‌های هنری و ارزشی در راستای اهداف نهاد‌ها و سازمان‌ها، تولید خواهند شد.

تهیه کننده مجموعه «یک فیلم، یک حقیقت» با مثبت خواندن اکران فیلم‌ها در گروه «هنر و تجربه» اظهار داشت: معتقدم اگر یکی از سالن پردیس‌های سینمایی کشور به اکران فیلم‌های هنرو تجربه اختصاص یابد می‌توان امیدواری بیشتری به جهت موفقیت این نوع فیلم‌ها داشت به طوری که نمایش این فیلم ها از اکران‌های معمولی نیز، پیشی خواهد گرفت. از سوی دیگر، اگر مسئولین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیاستی را اتخاذ کنند که مثلا پخش کننده‌ای که سه فیلم پرفروش را پخش می‌کند ؛ یک فیلم هنری – غیر گیشه‌ای – را هم در دستور کار خود قرار دهد و هنگامی که اگر این کار را انجام داد یک فیلم گیشه‌ای در اختیارش قرار داده شود. این امر سبب خواهد شد تا پخش کنندگان به پخش فیلم‌های مخاطب خاص نیز ، تشویق شوند.
کد خبر: 80062
Share/Save/Bookmark