همانقدر که برای انرژی هسته ای وقت می گذارند برای فرهنگ هم بگذارند / چرا باید پیرغلامان حوزه فرهنگ و هنر بایکوت شوند؟
مجتبی امینی در گفتگو با هنرنیوز :
همانقدر که برای انرژی هسته ای وقت می گذارند برای فرهنگ هم بگذارند / چرا باید پیرغلامان حوزه فرهنگ و هنر بایکوت شوند؟
یک تهیه کننده سینمای ایران معتقد است یکی از رموز موفقیت مدیریت فرهنگی دنیای غرب، طول عمر مدیریت آنان است در حالی که در کشور ما به محض اینکه مدیری با طی کردن آزمون و خطا به تجربه ای دست پیدا می کند بلافاصله تغییر می کند!
 
تاريخ : شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۴
مجتبی امینی تهیه کننده سینمای ایران که هم اکنون مدیریت مؤسسه فرهنگی و هنری شهید آوینی را برعهده دارد در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد تغییر پی در پی مدیریت های فرهنگی که در سالهای اخیر افزایش یافته است با بیان اینکه این تغییر می تواند آسیب های زیادی را به فرهنگ و هنر وارد سازد گفت: متاسفانه اتفاق غلطی در کشور ما مرسوم شده است و آن هم تغییر زودهنگام مدیران در همه عرصه ها بویژه در حوزه فرهنگ و هنر است. این درحالی است که یکی از رموز موفقیت مدیریت فرهنگی دنیای غرب این است که طول عمر مدیریت فرهنگی در آنجا طولانی است و مدیر یک جشنواره هنری در غرب حتی بیش از یک دهه سکانداری جشنواره را برعهده می گیرد و طی سالهای متمادی بر تجارب و تخصص خود می افزاید. اما متاسفانه در کشور ما برعکس است. یعنی تا مدیری تخصص پیدا می کند و آزمون و خطاهای خودش را انجام می دهد بلافاصله او را تغییر می دهند و او را برای سمت دیگری که تخصص ندارد انتخاب می کنند! تا دوباره آزمون و خطا کند!

تهیه کننده فیلم سینمایی«به تهران خوش آمدید» با اشاره به مدیریت جشنواره فیلم فجر ادامه داد: اگر به مدیریت جشنواره فیلم فجر نگاه کنیم متوجه می شویم که همه مدیران این جشنواره عمر کوتاهی داشتند و تنها چند مدیر بودند که چندین سال متمادی مدیریت این جشنواره را برعهده داشتند. در حالی که ما همواره مدیران موفقی داشتیم که سالها خاک حوزه فرهنگ و هنر را خوردند اما اکنون با نگاه جناحی از آنان استفاده نمی شود. دوستان پاسخ دهند چرا باید کشور از تجربه و نعمت این مدیران محروم باشد؟ و در عوض مدیران تازه کاری وارد شوند که هیچ تجربه و تخصصی ندارند؟!

وی با بیان اینکه متاسفانه یکی از آسیب های عمده حوزه مدیریت نگاه جناحی و سیاسی به انتخاب مدیران است اظهار داشت: چرا باید پیرغلامان حوزه فرهنگ و هنر در یک فصولی بایکوت شوند؟ چرا ما خمس و ذکات این پیرغلامان را نمی گیریم و آنان را به کناری می گذاریم؟ چرا نگاه ما به حوزه فرهنگ و هنر؛ جناحی ، سیاسی و باند بازی است؟

این مدیر تولید و تهیه کننده سینمای ایران تاکید کرد: مشکل ما این است که ما در حوزه فرهنگ و هنر یتیم هستیم و بزرگتری نداریم که بتواند همه مسائل را مدیریت کند. شما به دستگاه هیات عزاداری سید الشهدا(ع) نگاه کنید. هر تجربه جوانی که وارد کار می شود، چندین پیرغلام، بالا دست او حضور دارند.این همان روش بهره گیری از سبک زندگی اسلامی – ایرانی در فرهنگ ماست. یعنی استفاده کردن از تجربه بزرگترها؛

مجتبی امینی تصریح کرد: همه سیاست های کلان دنیا، برنامه های 5 الی 10 ساله تبیین می کنند اما هنوز حوزه فرهنگ و هنر کشورمان برنامه 5 ساله ندارد و به جای آن برنامه یکساله دارد! معلوم است که در برنامه یکساله، چیزی عاید فرهنگ کشور نمی شود. تا مدیری می آید راه و چاه را یاد بگیرد و برای حوزه خودش طراحی ماموریت کند عوض می شود!

وی با اشاره به برخی از مدیران سینمایی کشور گفت: متاسفانه هیچ کسی سرجای خودش نیست. درحالی که ما در کشور این همه اهالی فرهیخته کار بلد و کاردان و متخصص در حوزه فرهنگ و هنر داریم که سبقه مدیریتی کلان دارند اما به دلیل نگاه های سیاسی از آنان استفاده نمی شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی«افریقا» در مورد برگزار نشدن شورای عالی سینما در دولت یازدهم یادآور شد: معتقدم همان قدر که کشور برای بحث انرژی هسته ای وقت می گذارد باید برای فرهنگ و هنر هم همان وقت را بگذارد. یادمان باشد که این «اقتصاد» نیست که مشکلات کشور را حل می کند بلکه این «فرهنگ» کشور است که مشکل جامعه ما را حل و فصل می کند. لذا تا زمانی که «شوراهای عالی» مرتبط به فرهنگ و هنر در این کشور مورد بی مهری قرار بگیرند شک نکنید که وضعیت کشور سروسامان نمی گیرد.

مجتبی امینی افزود: لازم است که هرچه زودتر شورای عالی سینما برگزار شود چرا که زمان آن خیلی دیر شده است و هرچند که برگزار نشدن این شورا ناشی از کم لطفی مسئولین است که برای شورای عالی سینما وقت نمی گذارند و تنها به برگزاری یک جلسه با حضور نماینده رئیس جمهور با هنرمندان بسنده می شود که معمولا این نوع جلسات ، هیچ خروجی خاصی هم ندارد. این درحالی که وقت گذاشتن برای حوزه فرهنگ و هنر این نیست که بتوان با یک نامه ، یک سخنرانی و یا یک شو آن را به اتمام رساند. امروز سینمای ما ، تئاتر ما، هنر و فرهنگ ما دچار مشکلات عدیده ای است و این برعهده مسئولین فرهنگی کشور است که برای فرهنگ و هنر این مملکت وقت بگذارند و از حاشیه ها بپرهیزند.
کد خبر: 85229
Share/Save/Bookmark