اردبیل،مجسمه حضرت مریم،لباس قشقایی
گفت و گو با فرحناز منافی ظاهر :
اردبیل،مجسمه حضرت مریم،لباس قشقایی
فرحناز منافی ظاهر می گوید: حالا که دلار گران شده و مردم نمی‌توانند سفر خارجی بروند باید مسوولان گردشگری کاری کنند که گردشگران سراسر جهان به ایران علاقه‌مند شوند این‌گونه درآمد کشور افزایش یافته وضعیت اقتصادی و رفاهی مردم بهتر می‌شود
 
تاريخ : يکشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۸
در سریال‌هایی چون امام‌علی، پدر سالار، خانه سالمندان، روزگار قریب، روز حسرت و در چشم باد ایفای نقش کرده ‌است. همینطور در کلاه پهلوی، با فرحناز منافی ظاهر که به گفته‌ی خودش عاشق سفر و تجربه است به گفت و گو نشستیم.

کدامیک از شهرها برای شما جذابیت بیشتری دارد؟
کرمان، سبلان آذربایجان را هم هنگامی که برای بازی در «واپسین کوچ » رفته بودم دیدم بسیار زیبا بود. مخصوصا که باید در آن سریال اسب سواری هم می‌کردم، اصفهان، اهواز و همدان. به نظرم هر جای ایران و هرجای این کره خاکی زیبایی خاص خود را دارد. اصلا سفر زیباست به خاطر کوله بار تجربه‌ای که کسب می‌کنی درست مثل زندگی مسیر سفر از مقصد سفر مهمتر است. این که در طول سفر چه می‌کنی و چه می‌بینی و چه کسب می‌کنی.

اردبیل چگونه است؟
عسل و سرشیر و طبیعت اردبیل بی‌نظیر است.

از زمستان‌های اردبیل چه به یاد دارید ؟
می‌خواستم چکم را پاس کنم. صبح زود رسیدم اردبیل. هوای مطبوعی بود. به یک قهوه خانه رفتم، مه همه جا را گرفته بود. صبحانه بسیار عالی با عسل و سر شیر خوردم. خاطره بسیار خوبی بود. ظهر هم آش دوغ خوردیم. فسنجان و آش دوغ و حلوای سیاه که در آن شیره می‌ریزند از غذاهای خیلی خوشمزه اردبیل است

از آشها کدام را دوست دارید ؟
همه آشها خوشمزه‌اند، اما آش جو و شله قلمکار یک چیز دیگری است. البته همه آش‌ها و سوپهای ایرانی مثل آش دوغ، آش کشک، آش ماست و..هر کدام طعم دلچسبی دارند.

جاذبه‌های گردشگری اردبیل کدام است ؟
بقعه شیخ صفی‌الدّین اردبیلی، مسجد جامع اردبیل و مقبره شیخ امین‌الدّین جبرئیل از بناهای تاریخی مهمّ این شهر به شمار می‌روند. مضافاً این که دریاچه گلین ده، دریاچه شورابیل، تله‌کابین جنگل فندوقلو، سرعین، ویلا دره دریاچه نئور، جنگل فندق‌لو، پیکره سنگی بابا داوود عنبران، شهر توریستی سرعین و دهکده سولان در زمره جاذبه‌های گردشگری مهم این شهر به حساب می‌آیند.

آب‌های معدنیخلخال سویی، قطورسویی، دودو، ایلاندو (که بر اثر زلزله ویران شده‌است)، مشه سویی، شابیل، قینرجه، ویلادره، سردابه و... همچنین آبشارها و عوارض طبیعی دیدنی مانند آبشار نره‌گر در روستای اسبوی خلخال، آبشار شورشورنه عنبران، آبشار سردابه، دریاچه قله سلطان سبلان، روستای زیبای نمهیل و سواحل رود قزل اوزن، جاده فوق‌العاده زیبای خلخال به اسالم، مراتع وسیع دامنه سبلان روستای انار در جاده اردبیل به مشکین شهر زادگاه مادر بابک خرمدین و قلعه مربوط به بابک خرمدین مبارز اردبیلی

زمستان و برف شما را یاد چه می‌اندارد ؟

یاد اینکه آدمها باید مثل برف سفید، پاک و روشن دل باشند، دورو و تاریک نباشند. و خداوند چقدر ما را دوست دارد که با سفیدی برف با ما حرف می‌زند و آن را تبدیل به آب مایه حیات ما می‌کند. بچه که بودیم در روزهای برفی با خوشحالی ناگفتنی آدم برفی درست می‌کردیم. خیلی خوش می‌گذشت. البته من ۲ سالگی به تهران آمده‌ام. دوران مدرسه را در دبستان سروش نارمک گذارندم.اما همین تهران هم نه به اندازه اردبیل اما به اندازه خودش روزهای برفی سنگینی داشت.

سفر خارج از کشور رفتید ؟
لبنان، سوریه، ترکیه را دیده‌ام. خیلی دوست دارم یونان، ایتالیا، هند و چین را هم ببینیم. در سوریه خیلی‌ها من را در حرم می‌شناختند. شرطه‌های آنجا به عربی می‌گفتند جمع نشوید. بعد که می‌فهمیدند بازیگرم آنها هم می‌خواستند با من عکس بگیرند. من عاشق کلاهم در استانبول هم رفته بودم کلاه بگیرم چون یک لباس قشقایی محلی به تن داشتم همه توریستها با علاقه می‌پرسیدند شما اهل کجا هستید و من می‌گفتم ایرانی‌ام.

و کدامیک از این کشورها جذاب‌تر بود؟

شعار نمی‌دهم اما واقعا هیچ جایی ایران نمی‌شود. من بیروت که رفتم کلیسایی بود که باید با تله کابین می‌رفتیم. تنها جذابیت لبنان نسبت به شمال ما وجود سقفهایی شیروانی با رنگ تند بود. از بالا که پایین می‌آمدیم گویی می‌خواستیم به کف دریا برویم. مجسمه حضرت مریم با ارتفاع ۱۵ متری خیلی برایم جذاب بود. اما در یک قیاس تله کابین رامسر که دو سال از افتتاح آن می‌گذرد از نظر ارتفاع و زیبایی منظره خیلی جذاب‌تر از بیروت است. من خودم ویلایی در رامسر دارم که سقف آن از آبی پررنگ به کم رنگ نقاشی شده است. آبی آسمان و دریا.
هرچند برادرم هم در کانادا زندگی می‌کند دوست دارم او را هم ببینم اما هزینه‌ها خیلی بالاست. زمانی سفر به هندوستان ۷۸۰ هزار تومان بود اما در حال حاضر یک میلیون و ۸۰۰ تومان آن هم فقط همراه با صبحانه. نمی‌دانم اکنون دیگر هم سفر خارجی خیلی گران تمام می‌شود هم داخلی برای همین فکر می‌کنم قدرت سفر مردم کاهش پیدا کرده است. در صورتی که اکنون وقت جذب توریست است. حالا که دلار گران شده و مردم نمی‌توانند سفر خارجی بروند باید مسوولان گردشگری کاری کنند که گردشگران سراسر جهان به ایران علاقه‌مند شوند این‌گونه درآمد کشور افزایش یافته وضعیت اقتصادی و رفاهی مردم بهتر می‌شود.
کد خبر: 54179
Share/Save/Bookmark