سینمای ایران نسبت به تحولات منطقه‌ای منفعل نباشد
محمد رضا اسلاملو در گفتگو با هنرنیوز:
سینمای ایران نسبت به تحولات منطقه‌ای منفعل نباشد
یک کارگردان سینمای ایران با اشاره به تحولات جدید منطقه‌ای گفت: با توجه به اینکه ما بار دیگر وارد عصر تازه‌ای از تحولات منطقه‌ای شدیم لذا لازم است تا سینمای ایران در این مورد واکنش‌های جدی تری از خودش نشان دهد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۱
محمد رضا اسلاملو کارگردان مستند ساز کشورمان در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد تحولات منطقه‌ای افزود: هم اکنون منطقه وارد اتفاقات جدیدی شده که بی‌سابقه است. این اتفاقات با تحولات یمن در حال شروع شدن است ولی مطمئن باشید که تمام شدنی نیست چرا که تازه شروع شده است. بنابراین نقش سینما در این لحظات، نقش مهمی در این تحولات خواهد بود و دیگر نمی‌تواند در این برهه، نقش سرگرم کننده‌ای داشته باشد.

وی اضافه کرد: معتقدم باید سینما دوباره بازتعریف شود تا نقش پررنگ تری در این تحولات داشته باشد. خوراک عمده سینما در این نوع اتفاقات، حضور جدی در این مسائل است و حتی باید جلو‌تر از موضوعات حرکت کند و در این زمینه پرچمداری کند.

کارگردان فیلم سینمایی «یازدهم سپتامبر، جعبه سیاه» با بیان اینکه سینما باید در هر عصری جلودار باشد ادامه داد: شما اگر نگاهی به فیلم «تولد یک ملت» داشته باشید متوجه خواهید شد که امریکایی‌ها با این فیلم سعی کردند دوباره قدرت و برنامه‌های ماهیت فرقه «کوکلاس کلان» را زنده کنند و یک پدیده شر اجتماعی را با این فیلم احیا نمایند! آنها با این فیلم توانستند سال‌ها در جامعه امریکایی این موضوع را باب کنند و البته این کار را به کمک ابزار قدرتمند سینما انجام دادند و بعد از آن بود که یهودی‌ها متوجه قدرتمندی ابزار سینما شدند و برای تصاحب آن به هالیوود هجوم بردند و شروع به خریدن کمپانی‌های فیلم سازی کردند. چرا که متوجه قدرت و اعمال سینما بر روی جامعه شدند و با قدرت سینما بود که توانستند اندیشه و سیاست‌های خودشان را در دنیا بسط دهند.

این سینماگر تصریح کرد: باید بپذیریم که سینما در تحولات اجتماعی و منطقه‌ای می‌تواند حضور قوی و صددرصدی داشته باشد و هیچگاه نباید از جادوی سینما غافل شویم.

محمد رضا اسلاملو با بیان اینکه نباید سینما را فقط یک ابزار سرگرم کننده دانست اظهار داشت: متاسفانه استعمار که جهان اسلام را مستعمره کرد یکی از اهدافش این بود که اجازه رشد فرهنگی و سینمایی به این ملت‌ها داده نشود. من به یاد دارم که یکی از اندیشمندان غربی گفته بود ایرانیان اجازه هر کاری دارند اما اجازه ورود ایدئولوژی انقلاب اسلامی خود به سینما را ندارند! او شاید به درستی تشخیص داده بود که اگر این مسیر باز شود دیگر هیچ کسی جلو دار آن نخواهد بود و هم اکنون جای این نوع سینما در دنیا خالی است.

کارگردان فیلم سینمایی «باغ سید» گفت: هم اکنون سینمای ما یک سینمای سرگرم کننده و بی‌خطر است و متاسفانه سینمای ایران از پرداختن به مسائل جدی و حساس روزِ منطقه غافل شده است. البته پرداختن به چنین موضوعات جدی و حساسی یک کار خیلی سختی است که نیاز به عرق ریزی روح دارد و نگارش فیلمنامه و کارگردانی آن هم با مرارت و سختی همراه است و شاید بی‌جهت نباشد که بسیاری از کارگردانان ما به سراغ چنین مضامینی نمی‌روند و ترجیح می‌دهند که به‌‌ همان سینمای سرگرم کننده بپردازند. ضمن اینکه بازاری هم برای این نوع سینما از سوی مسئولین سینمایی فراهم نشده است.

این کارگردان مستند ساز کشورمان افزود: ذات سینما می‌تواند عامل بیداری ملت‌ها باشد اما آیا ماهیت سینمای ایران اینگونه بوده است؟ این سوالی است که در آینده نزدیک، مردم از مسئولین سینمایی و اهالی سینما خواهند پرسید که چرا سینمای ایران به این موضوعات نپرداخته است؟

کارگردان فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» تصریح کرد: فردی که خودش را فرهنگی و فیلمساز می‌داند وظیفه‌اش این است که در حد توان در مورد تحولات منطقه و رویدادهای جدی دنیا واکنش نشان دهد و رسالت امر به معروف و نهی از منکر خودش را انجام دهد و از سوی دیگر، این وظیفه مسئولین کشور است که این نوع تلاش‌ها را پیگیری کنند.

محمد رضا اسلاملو تاکیید کرد: متاسفانه گاهی اوقات، ضعیف‌ترین افراد و کسانی که اهل باند و باندبازی هستند پُست‌های مدیریتی را اشغال می‌کنند درصورتی که انتخاب مدیر باید بر اساس فرهنگی بودن آنان باشد لذا ما باید قوی‌ترین و فرهنگی‌ترین آدم‌هایی که دارای تفکرات فکری قوی‌ای هستند را باید برای سکانداری سینمای ایران انتخاب کنیم در حالی که معمولا آدم‌هایی انتخاب می‌شوند که بیشتر، حافظ منافع طیف خاص خود هستند که این نگاه یک نگاه قبیله‌ای و جهان سومی محسوب می‌شود. این درحالی است که نگاه انقلاب اسلامی یک نگاه استراتژیک به سینما است که برای سینما برنامه مشخصی دارد. ولی برخی‌ها، نگاه انقلاب اسلامی را به دور از این مسائل می‌بینند.

وی در پاسخ به این سوال که وضعیت فیلم سینمایی «شهابی از جنس نور» به کجا انجامید یاد آور شد: هیچ خبر جدیدی از وضعیت آن ندارم چرا که به نظر می‌رسد دوستان خیلی راحت این فیلم را به بهانه‌های مختلف کنار گذاشتند. درحالی که قرار شد بعد از نمایش این فیلم در جشنواره فیلم فجر، تدوین دوباره‌ای بر روی فیلم انجام شود که هنوز این کار نجام نشده است.
کد خبر: 80224
Share/Save/Bookmark