جشنواره عمار جناحی نیست
داور جشنواره فیلم عمار در گفتگو با هنرنیوز خبر داد:
جشنواره عمار جناحی نیست
داور جشنواره فیلم عمار با بیان اینکه آثار رسیده به جشنواره از کیفیت خوبی برخوردارند گفت: مجموع آثاری را که من به عنوان داور در این جشنواره دیدم به هیچ عنوان جناحی نبودند.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۰۶
محمد حسین نیرومند داور بخش فیلم‌های بلند و نیمه بلند پنجمین جشنواره فیلم عمار در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در پاسخ به این سوال که برخی از سینماگران، جشنواره عمار را حرفه‌ای نمی‌دانند اظهار داشت: متاسفانه آفت اکثر جشنواره‌های کشور این است که می‌خواهند حرفه‌ای عمل کنند و به همین دلیل ناچارند که مبانی سینما را در فیلم‌ها به درستی رعایت کنند در نتیجه «ساختار فرم» اهمیت پیدا می‌کند و به مرور این ساختار فرم، تبدیل به اصل می‌شود به طوری که دیگر محتوا به فراموشی سپرده می‌شود. بنابراین تاکید می‌کنم که جشنواره فیلم عمار به هیج عنوان قرار نیست این مسیر را طی کند. بلکه می‌خواهد سینما را وسیله‌ای برای بیان محتوای خود قرار بدهد و به نوعی «سینما بیان» مد نظر این جشنواره است.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم عمار می‌خواهد استعدادهایی را کشف کند تا ببیند این استعداد‌ها چه حرفی برای گفتن دارند و آیا بیان این حرف از کیفیت فنی برخوردار است یا خیر؟

نیرومند تصریح کرد: نگاه جشنواره فیلم عمار، یک نگاه محتوا و مضمون نگر است و مسیرآن هم متفاوت‌تر از بقیه جشنواره‌ها است. لذا در چند دوره گذشته هم سعی شده این مسیر ادامه داشته باشد.

این داور جشنواره فیلم عمار در پاسخ به این سوال که برخی‌ها معتقدند این جشنواره یک جشنواره سیاسی و جناحی است یاد آور شد: هیچ جشنواره‌ای در دنیا نیست که نگاه سیاسی نداشته باشد. جشنواره‌ها معمولا با اهداف و منظور خاصی شکل می‌گیرند. اما جشنواره فیلم عمار، تنها فرصتی برای دیده شدن فیلم‌هایی است که معمولا در دیگر جشنواره‌ها جایی برای دیده شدن آنان در نظر گرفته نمی‌شود. معمولا جشنواره‌های متعددی در کشور وجود دارد که توسط دولت برگزار می‌شود اما موضوع‌های عماری به راحتی در این جشنواره‌ها به نمایش در نمی‌آیند بنابراین لازم است مکانی برای دیده شدن این فیلم‌ها وجود داشته باشد و جشنواره فیلم عمار بهترین مکان برای این نوع فیلم‌ها است.

این هنرمند کشورمان گفت:‌‌ همان طوری که برای هر فکر و اندیشه‌ای در ایران فضا برای ارائه وجود دارد. باید این حق را هم قائل باشیم که برای دیدگاه فیلمسازان عمار هم، فضا برای نمایش آثارشان فراهم باشد. لذا معتقدم به هیچ عنوان این جشنواره جناحی نیست. مجموع آثاری را که من به عنوان داور این جشنواره دیدم اصلا جناحی نبود و اتفاقا فیلم‌هایی که با این تفکر تولید شده هنوز خیلی کم است. در این جشنواره تنها چند فیلم به صورت مشخص در مورد فتنه کار شده است که انتظار این بود که بیشتر باشد.

به گفته این داور جشنواره فیلم عمار، حرف اصلی این جشنواره این است که هم اکنون بسیاری از موضوعات انقلاب بر زمین مانده است و این جشنواره فرصتی است تا برخی از این موضوعات مطرح شود.

نیرومند با اشاره به ویژگی مردمی بودن جشنواره فیلم عمار اظهار داشت: یکی از ویژگیهای مهم جشنواره فیلم عمار این است که زمینه نمایش فیلم‌های جشنواره در اقصی نقاط کشور توسط «مردم» فراهم شده است. لذا علاوه براینکه این فیلم‌ها در تمام سطح کشور دیده می‌شوند؛ انگیزه‌ای نیز برای جوانان شهرستانی به جهت تولید فیلم ایجاد خواهد کرد.

داور بخش فیلم‌های بلند و نیمه بلند جشنواره فیلم عمار با اشاره به فیلم‌هایی که آنان را داوری کرده است گفت: بی‌تردید چند نفری از فیلمسازان در این جشنواره حضور دارند که اگر سیستم فرهنگی، امکانات مورد نیاز فیلمسازی را در اختیار آنان قرار دهد حتما در آینده نزدیک جزو استعدادهای درخشان فیلمسازی این کشور خواهند شد.

مشاور وزیر سابق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ضعف اصلی نظام فرهنگی ما این است که نمی‌دانند اصلیترین کار فرهنگی «صیادی» است. لذا باید سیستم فرهنگی ما با هوشیاری در چنین جشنواره‌هایی حضور پیدا کند و نیروهای مستعد را شناسایی نماید. اما متاسفانه این سیاست وجود ندارد و این استعداد‌ها به حال خودشان‌‌ رها می‌شوند و علی رغم اینکه بودجه و امکانات زیادی در کشور هزینه می‌شود اما این هزینه‌ها در جای درست مصرف نمی‌شوند مثلا دولت حاضر است ۵۰ میلیارد تومان هزینه تولید یک فیلم را متقبل شود. اما در عوض حاضر نیست مثلا سه میلیارد تومان خرج شکوفایی استعداد‌ها بکنند و این روش غلطی است که امیدواریم هر چه زودتر اصلاح گردد.
کد خبر: 77994
Share/Save/Bookmark