نباید به بهانه ترویج اسلام، شاهد تصاویر مخدوش از وقایع عاشورا باشیم
اکبر حر در گفتگو با هنرنیوز:
نباید به بهانه ترویج اسلام، شاهد تصاویر مخدوش از وقایع عاشورا باشیم
یک کارگردان سینمای ایران با اشاره به فیلم «رستاخیز» معتقد است فیلمسازان نباید نقاطف عطف تاریخ اسلام و بویژه نهضت عاشورا را به گونه ای در فیلم های خود ترسیم کنند که خدشه ای در ذهن مردم نسبت به این رویدادها ایجاد شود.
 
تاريخ : چهارشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۹
اکبر حُر کارشناس مسائل فرهنگی و کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد اعتراض علمای دین نسبت به نمایش فیلم سینمایی«رستاخیز» و ماجرای به تعویق افتادن اکران عمومی آن گفت: همگان شاهد بودند که در روز اول اکران فیلم رستاخیز؛ جمعی از مردم به عنوان اعتراض در مقابل ساختمان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تجمع کردند و معترض بودند که چرا باید فیلمی که علمای اسلام بر روی اکران آن اجماع ندارند نمایش داده شود؟ لذا اگر وزارت ارشاد جلوی نمایش این فیلم را نمی گرفت چه بسا، شاهد تنش هایی در سطح جامعه می بودیم.

وی افزود: بازخورد بعدی که این فیلم با نمایش خود در سطح جامعه ایجاد می کرد – البته با یک نگاه بدبینانه همراه با یک نگاه سیاسی – این بود که با نمایش فیلم «رستاخیز» ما شاهد عُرفی شدن مساله مهمی مثل عاشورا و از بین رفتن قداست نهضت عاشورا و همچنین شخصیت امام حسین(ع) و کلیت ماجرای کربلا می بودیم که معتقدم این نگاه؛ بخش جدی تر و خطرناکتر ماجرا بود ضمن اینکه نشان دادن برخی از صحنه هایی که در نسخه اول فیلم وجود داشت از نظر معارف دینی ما کاملا در تضاد بود.

کارگردان فیلم سینمایی « شمارش معکوس» ادامه داد: فیلمسازان نباید نقاطف عطف تاریخ اسلام و معارف دینی و بویژه نهضت عاشورا را به گونه ای در فیلم های خود ترسیم کنند که خدشه ای در ذهن مردم نسبت به این معارف ایجاد شود. من به یاد دارم زمان اکران فیلم « مسافر ری» ساخته آقای داود میرباقری، زمانی که من سالن سینما را ترک می کردند شنیدم برخی از جوانانی که فیلم را دیده بودند می گفتند ما بعد از دیدن این فیلم و ماجراهایی که در این فیلم دیدیم دیگر حاضر نیستیم به زیارت حرم عبدالعظیم برویم چرا که معتقد بودند این فیلم نسبت به حضرت عبدالعظیم (ع) حرمت شکنی کرده است. لذا بنده بر این باورم که می باید در نمایش دادن مقاطع تاریخ اسلام و معارف دینی ، دقت های لازم به درستی از سوی فیلمسازان اعمال شود تا ما شاهد حرمت شکنی در عرصه تاریخ اسلام نباشیم. این درحالی است که ما متاسفانه در برخی از فیلم ها، شاهد این دقت نظرها نیستیم.

اکبر حر با اشاره به فیلم سینمایی «رستاخیز» با بیان اینکه در نسخه اولیه این فیلم چند مشکل اساسی و عقیدتی محرز وجود داشت هر چند که گفته شده در نسخه کنونی حدود ۴۵ دقیقه از فیلم حذف شده است تصریح کرد: در صحنه ای از فیلم هنگامی که حضرت علی اصغر (ع) در دستان امام حسین (ع) قرار دارد و تیر به گلوی مبارک علی اصغر می خورد ، ما شاهد هستیم که خون حضرت علی اصغر(ع) بر روی سُم اسب و ریگ های زیر پای امام حسین (ع) می ریزد در حالی که طبق اسناد قطعی تاریخ تشیع و تسنن ، هیچ قطره ای از آن خون ایشان به زمین نمی رسد چرا که فضیلت و قداست خون علی اصغر(ع) آنقدر والاست که به عقیده علما اگر قطره ای از این خون به زمین می رسید هیچ کدام از حاضرین در کربلا زنده نمی ماندند. اما در فیلم رستاخیز این خون به زمین ریخته می شود و این تضاد آشکاری که در فیلم وجود دارد.

وی تاکید کرد: چگونه این نکته ظریف و دقیق که به روشنی در ماجرای عاشورا از سوی تشیع و تسنن قید شده است از نظر محققین و پژوهشگران این فیلم که مدعی هستند سالها برای نگارش این فیلمنامه تحقیق کردند نادیده گرفته شده است! این درحالی است که مشکلات این چنینی در فیلم کم نیست و اکران این نوع فیلم ها با وجود مشکلات معارفی و عقیدتی در مورد تاریخ اسلام و نهضت عاشورا موجب از بین رفتن قداست موضوع عاشورا و کم شدن ارادت مردم نسبت به این واقعه مهم تاریخ اسلام می شود و عُرفی کردن ماجرای عاشورا همان خواست دشمنان اسلام است که می تواند سبب ضربه زدن به دین اسلام ، کشورهای اسلامی و همچنین جمهوری اسلامی شود. لذا باید مخالفت مراجع و علمای اسلام از اکران فیلم رستاخیز را از این جهت ارزیابی کرد.

معاون تحقیق و پژوهش سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: باید ساخت فیلم هایی که به تاریخ اسلام و ماجرای عاشورا می پردازند با تعمق و ژرف نگری خاصی تولید شوند تا ما خدا نکرده به بهانه ترویج معارف دینی و تاریخ اسلام، شاهد ارائه تصاویر مخدوش، ناقص و تحریف شده از این وقایع نباشیم که اگر اینگونه باشد مطمئن باشید که جبران کردن آن بسیار سخت خواهد بود.

اکبر حر با بیان اینکه چرا باید تولید فیلم «رستاخیز» که با بودجه هنگفت و زمان تولید طولانی ساخته شده دارای چنین اشتباهات فاحشی باشد افزود: باید این نوع فیلم ها، از قبل از نگارش فیلمنامه تا زمان پایان فیلم با مشورت مراجع و علمای دینی ساخته شوند تا سرنوشت اثر به گونه ای رقم نخورد که فیلم را به ناچار به هنگام اکران؛ از پرده های سینماها بردارند.
کد خبر: 81953
Share/Save/Bookmark