حمایت همه جانبه از برگزیدگان / افتتاحیه در کنار آرامگاه حافظ و سعدی
درنشست خبری ششمین جشنواره شعر انقلاب مطرح شد؛
حمایت همه جانبه از برگزیدگان / افتتاحیه در کنار آرامگاه حافظ و سعدی
دبیر علمی جشنواره ششم شعر انقلاب در پاسخ به هنرنیوز از حمایت همه جانبه برگزیدگان جشنواره خبر داد و گفت: این گونه نیست که ما برگزیدگان جشنواره را فقط در یک دوره حمایت کنیم بلکه آنان همواره با ما مرتبط خواهند بود.
 
تاريخ : شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۱۹
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، نشست خبری ششمین جشنواره شعر انقلاب صبح امروز با حضور مرتضی امیری‌اسفندقه، دبیر علمی جشنواره ششم شعر انقلاب و محمد زرویی معاون اجرایی مرکز فرهنگی هنری سوره هنر برگزار گردید.

مرتضی امیری‌اسفندقه با ارائه آماری گفت : پس از انتشار فراخوان تا امروز، 874 اثر از 201 شرکت‌کننده در همه بخش‌ها به دبیرخانه رسیده که شامل 244 مجموعه شعر در همه قالب‌ها، 599 تک اثر در همه قالب‌ها و 31 اثر پژوهشی بوده است. این آثار در نهایت به صورت تفکیکی در بخش مجموعه شعر شامل 140 اثر سنتی و 104 اثر نیمایی در داوری‌ها لحاظ شد و در بخش تک اثر نیز 321 شعر سنتی و 278 شعر نیمایی توانست به مرحله نهایی داوری راه پیدا کند. در بخش پژوهش نیز 25 مقاله و 6 کتاب به مرحله نهایی داوری راه پیدا کرد.

به گفته اسفندقه انتخاب نهایی برگزیدگان جشنواره نیز در بخش شعر سنتی از میان 10 تک اثر و 5 مجموعه اثر و در بخش نیمایی از 8 تک اثر و 4 مجموعه اثر و در بخش پژوهش نیز از میان یک کتاب و 3 مقاله انتخاب خواهند شد.

وی ادامه داد: این دوره نیز بر اساس تعاریف همان سه دهه بنا نهاده شده است چرا که شعر انقلاب تعریف‌پذیر است اما این تعریف در این سه دهه اخیر رنگ عوض نکرده بلکه گسترده‌تر شده است، در دهه‌های نخستین با موضوع بیداری اسلامی مواجه بودیم اما الان اوضاع خاورمیانه به گونه‌ای است که موضوع شعر انقلاب را رویاروی موضع خاص قرار می‌دهد بر این اساس عدالت و انسانیت یکی از محورهای جشنواره ششم بود.

اسفندقه در ادامه سخنان خود از منظر شعر انقلاب به دفاع مقدس هم اشاره کرد و گفت:‌ شعر دفاع مقدس فقط شعر جنگ نیست همانگونه که شعر آئینی فقط با موضوع ستایش، مدح و مرثیه‌ اهل بیت آئینی شمرده نمی‌شود بلکه اخلاق و رفتار اجتماعی پاس داشته می‌شود از این رو شعر دفاع مقدس از هر آن چیزی که مقدس شمرده می‌شود چه جنگ باشد چه نباشد.

وی با اشاره به اسامی هیات داوران تصریح کرد: ‌مصطفی علیپور، محمدرضا عبدالملکیان، علی‌محمد مؤدب در بخش شعر نیمایی ، محمدعلی بهمنی، محمدکاظم کاظمی، محمود حبیبی کسبی در بخش شعر سنتی و سعید یوسف‌نیا، عبدالحمید ضیایی و محمدرضا سنگری در بخش پژوهش ، داوری این دوره را برعهده خواهند داشت.

دبیر علمی جشنواره ششم شعر انقلاب در پاسخ به سوال هنرنیوز که پرسید «چه حمایت هایی از برندگان این جشنواره خواهید کرد؟» گفت: برگزیدگان همچنان با مرکز فرهنگی هنری سوره هنر مرتبط خواهند بود ضمن اینکه کتابها و آثار آنان نیز از سوی ما چاپ خواهند شد این درحالی است که این عزیزان می توانند به انجمن های ادبی راه پیدا کنند و به برنامه ها ی ادبی تلویزیونی معرفی می شوند و هرگز از گردونه محافل ادبی حذف نخواهند شد.

وی در ادمه تاکید کرد: این گونه نیست که برگزیدگان فقط در یک دوره حمایت شوند چرا که نه آنان و نه ما ، کارمندان ادبی نیستیم و این کار شغل ما نیست بلکه شوق ماست.

زرویی نصرآباد دبیر اجرایی هم در سخنانی خبر داد جشنواره روزهای 7 و 8 دی در شیراز برگزار می‌شود و افتتاحیه نیز صبح روز هفتم با شعرخوانی شاعران پیشکسوت در کنار آرامگاه حافظ و سعدی آغاز خواهد شد و‌ عصر همان روز ، شب شعر بزرگ انقلاب با حضور 25 نفر از شاعران طراز اول کشور در شیراز برپا می‌شود.

به گفته وی ‌میهمانانی از کشورهای لبنان، سوریه، عراق، کویت، آذربایجان و دو شاعر از پاکستان در این جشنواره حضور خواهند داشت.
کد خبر: 93725
Share/Save/Bookmark