مقصر اصلی اعتراض‌ها به سریال‌های تلویزیونی خودِ تلویزیون است!
خسرو نصیری خواه در گفتگو با هنرنیوز:
مقصر اصلی اعتراض‌ها به سریال‌های تلویزیونی خودِ تلویزیون است!
یک برنامه ریز و دستیار کارگردان فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی معتقد است مقصر اصلی اعتراض‌ها به پخش برخی از سریال‌های تلویزیونی خودِ تلویزیون است که از اول مقابل اعتراض‌های این چنینی کوتاه آمد و توقف اثر را چاره کار دانست!
 
تاريخ : دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۱
خسرو نصیری خواه برنامه ریز و دستیار کارگردان فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون هنرنیوز در مورد اعتراض‌هایی که به سریال در حاشیه شده و عده‌ای خواستار توقف این سریال هستند گفت: معتقدم مقصر اصلی این نوع اعتراض‌ها به پخش برخی از مجموعه‌های تلویزیونی، خودِ تلویزیون است و این کار به دوران اوایل انقلاب برمی گردد و زمانی که تلویزیون بعد از انقلاب با شکل انقلابی تاسیس شد به کارهای طنزی مثل صمد یا دیگر کارهای طنز قبل از انقلاب انتقاد کرد و اعتراض را حق مردم نسبت به این کمدی‌ها و انتقاد‌ها می‌دانست – که شاید در آن زمان انتقاد درستی هم بوده است – اما تلویزیون نیامدند این موضوع را کالبد شکافی کند که اگر قرار است نقدی یا طنزی به موضوعی داشته باشیم این نوع نقد یا طنز چگونه باشد؟ تلویزیون فقط این نوع کار‌ها را نهی کرد اما حالا که خودش به چنین کارهایی دست می‌زند این اعتراض بلای جان خودش شده است. این درحالی است که قبل از انقلاب هیچگاه شاهد اعتراض مردمی نسبت به پخش یک برنامه نبودیم.

برنامه ریز و دستیار یک سریال «زخم» افزود: متاسفانه امروزه کوچک‌ترین مساله‌ای که در تلویزیون پخش می‌شوند عده‌ای اعتراض می‌کنند این مساله نشان از ضعف فرهنگی کشور و کاهش آستانه تحمل مردم است. همین الان جامعه پزشکان با توجه به اینکه قشر تحصیل کرده و با سواد کشور محسوب می‌شود و باید از آستانه تحمل بالایی برخوردار شوند اما شروع به اعتراض کردند و نسبت به این سریال موضع گیری کردند در حالی که این نوع موضع گیری‌ها، یک کار شتاب زده و غلطی است. ضمن اینکه انتقادهای سریال در حاشیه نزدیک به واقعیت است و امکان ندارد که شما یک بیمار را به بیمارستان و درمانگاهی ببرید و قبل از اینکه هزینه درمان را از شما دریافت نکنند بیمار شما را بستری کنند.

نصیری خواه با اشاره به توقف سریال «سرزمین کهن» ساخته کمال تبریزی که به دلیل اعتراض برخی از اقوام متوقف شد تصریح کرد: متاسفانه آن واکنش ضعیف و غلطی که به هنگام پخش سریال «سرزمین کهن»؛ تلویزیون از خودش نشان داد و بلافاصله پخش سریال را متوقف کرد - که همچنان در حال تعلیق است - باعث شد تا این اعتراض‌ها به شکل دیگری برای سریال در حاشیه رخ بدهد و اگر تلویزیون هم اکنون مقابل این اعتراض‌ها ایستادگی نکند مطمئن باشید که چنین اعتراض‌هایی، بار‌ها و بار‌ها برای دیگر برنامه‌های تلویزیونی رخ خواهد داد. الان دست فیلمسازان بسته است چرا که هیچ صنفی اجازه نمی‌دهد اعضای صنف او مورد نقد قرار بگیرد! سال‌ها قبل هم ما شاهد اعتراض جامعه پرستاران به هنگام اکران فیلم سینمایی «شوکران» به کارگرانی بهروز افخمی بودیم در حالی که ما باید درکِمان را نسبت به یک موضوع افزایش دهیم نه اینکه اعتراض کنیم. وقتی که یک صنف، نسبت به یک موضوع اعتراض می‌کند به این معنا است که دارای مشکل است و دوست ندارد این مشکل مورد نقد قرار بگیرد.

برنامه ریز و دستیار یک سریال سری سوم «عملیات ۱۲۵» در پاسخ به این سوال که نظر شما نسبت به سریال «درحاشیه» چیست اظهار داشت: من همه بخش‌های درحاشیه را ندیدم اما با‌شناختی که از کار آقای مهران مدیری و بازیگران ایشان دارم ما قبلا نیز چندین سریال انتقادی حتی با همین شیوه بازی و همین بازیگران درحاشیه مثل مجموعه‌های «قهوه تلخ» و «شوخی کردم» و «ویلای من» را در رسانه‌های خانگی شاهد بودیم اما هیچ وقت چنین اعتراض‌هایی وجود نداشت اما زمانی که این نوع کار‌ها وارد تلویزیون می‌شود اولین مشکل، بحث ممیزی و سانسوری است که خودِ تلویزیون نسبت به این نوع کار‌ها انجام می‌دهد! و کیفیت اثر را می‌کاهد. شما نگاه کنید به سریال‌هایی که آقای مدیری با همین بازیگران و با همین جنس سریال درحاشیه در شبکه خانگی ساخته است واقعا آنجا جذابیت کار‌ها بالا‌تر بود و در نتیجه طنز آن هم بیشتر بود اما در حاشیه هنگامی که در تلویزیون ساخته می‌شود به دلیل محدودیت‌های تلویزیون و خود سانسوری که تلویزیون بی‌جهت به کارگردان اعمال می‌کند نه تنها طنز کار کاهش می‌یابد بلکه حتی اشکال‌های فنی نیز به چشم می‌خورد و این به دلیل ضعف تلویزیون است.

نصیری خواه ادامه داد: متاسفانه حساسیت‌هایی که تلویزیون نسبت به کارهای طنز و انتقادی دارد دست و پای گروه‌های نمایشی را می‌بندد و این گروه‌ها باید در بروز خلاقیتهای خود محتاط باشند تا به کسی یا گروهی برنخورد و این محدودیت‌ها موجب محدود شدن خلاقیت‌ها می‌شود و در نتیجه به کیفیت کار لطمه وارد می‌کند لذا این تلویزیون است که در این زمینه مقصر است. البته در مورد کارهای دیگری مثل سریال پایتخت هم این اتفاق افتاده است. نظر شخصی من این است که سریال پایتخت، یکی از بی‌کیفیت‌ترین سریال‌هایی است که طی این سال‌ها از تلویزیون پخش شده است. ولی تلویزیون راجع به تولید این سریال به خودش می‌بالد به این خاطر که مردم این سریال را دوست دارند و آن را می‌بینند. معمولا برای تلویزیون کمیت کار مهم است و اینکه یک سریال در تعداد جلسات پایین‌تر تولید شود! شما در نظر بگیرید یک سریال چند ماهه را گروه پایتخت در ۴۵ روز ضبط می‌کنند و اصلا هم برای آنان مهم نیست که روز ۱۷ و ۱۸ ساعت تصویر برداری داشته باشند! درحالی که روزی ۱۸ ساعت کار کردن فقط خستگی برای بازیگران و گروه سازنده به همراه خواهد داشت و جز اینکه به کیفیت کار لطمه بزند ثمره دیگری ندارد. این کار موجب می شود تا بعد‌ها در تلویزیون توقعی ایجاد شود که باید حتما سریال ها در تایم کمتری ساخته شوند! 

برنامه ریز و دستیار یک سریال «هوش سیاه ۲» یاد آور شد: تلویزیون در سالهای اخیر به هیچ عنوان به کیفیت و محتوا سریال‌های تولیدی خود توجه نداشته و متاسفانه این موضوع نیز برایش مهم نبوده است.

نصیری خواه در مورد سریال «فوق سری» اظهار داشت: من چند قسمت بیشتر از سریال فوق سری ساخته آقای فخیم‌زاده را ندیدم اما این سریال هم از جنس کارهای قبلی ایشان بود ولی کار ضعیفی نبود و معتقدم این سریال از چندین کار قبلی ایشان بهتر بود.

وی که سال‌ها برنامه ریز و دستیار یک کارگردان در کارهای مختلف سینمایی و تلویزیونی بوده معتقد است اینکه هر دستیار کارگردانی حتما باید روزی کارگردان شود نگاه غلطی است و ادامه دستیاری هیچگاه کارگردانی نیست اما در کشور ما به غلط این موضوع جا افتاده است که همه کسانی که کار دستیاری می‌کنند حتما باید کارگردان شوند!

برنامه ریز و دستیار یک فیلم سینمایی «پایان خدمت» ادامه داد: باتوجه به تعریف شغلی که دستیار کارگردان و حرفه کارگردانی دارد اصلا این دو شغل در امتداد همدیگر نیستند. البته اگر یک کارگردان خوب، قبل از کارگردانی، دستیاری کرده باشد خیلی بهتر است اما این دلیل این نیست که حتما یک دستیار کارگردان باید کارگردان شود.
کد خبر: 80206
Share/Save/Bookmark