ظرافت های دینی را به هنرمندان بشناسانیم
حبیب ایل بیگی در گفتگو با هنرنیوز؛
ظرافت های دینی را به هنرمندان بشناسانیم
مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران در آستانه برگزاری جشنواره نماز و نیایش گفت: اگر ما بتوانیم ظرافت‌هایی را که در عرصه‌های دینی و مذهبی داریم به هنرمندانمان بشناسانیم آن‌ها نشان داده‌اند که توانایی بیان درست و اصولی آن را دارند. در حقیقت نمی‌توان با غلو کردن در آثار هنری تاثیر گذار بود.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۳۰
حبیب ایل بیگی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در آغاز شروع جشنواره نماز و نیایش درباره این جشنواره گفت: در ابتدا باید بگویم که نباید این گونه فکر کنیم که جشنواره نماز و نیایش با اختتامیه پایان می‌یابد. اولین چیزی که برای ما در شروع این جشنواره مهم بود نگاه معرفتی در این زمینه و تاثیر گذاری آن بر هنرمندان است. اگر جشنواره برای جشنواره برگزار شود نتیجه‌اش فراموشی در همه ابعاد آن خواهد بود. چنین جشنواره‌ای برای ما بسیار جدی‌تر از آن است که بخواهیم فقط برای پر کردن یک روضمه کاری آن را انجام دهیم. در عرصه سینما در ارتباط با موارد دینی و مذهبی کار‌شناس وجود دارد و تلاش می‌کند تا این موارد و ارزش‌های آن‌ها را با فیلم سازان و سایر هنرمندان دراین بخش در میان بگذارد. در حوزه موارد دینی و مذهبی باید به سراغ افرادی رفت که در این زمینه تخصص دارند.

وی در ادامه افزود: به گونه‌ای باید پیش رفت تا محتوای لازم دینی و مذهبی در آثار هنری آنچنان که باید راه یابد. خیلی از هنرمندان خودشان علاقه‌مند هستند که در این عرصه با نگاه دینی فعالیت داشته باشند و نیاز شدید هم به منابع آن دارند که در این بخش کارهای صورت گرفته به قدر مورد نیاز نیست. در ضمن اگر خود هنرمندان در زمان خلق اثر به تنهایی به سراغ پژوهش‌های دینی بروند، هم زمان زیادی از آن‌ها می‌گیرد و هم ممکن است به دلیل حساسیت در این بخش اشتباهاتی صورت بگیرد.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا ارتباط صمیمی و درستی بین هنرمندان و سایر دوستانمان در حوزه‌ها شکل بگیرد گفت: به نظرم باید در حوزه علمیه و همچنین در بین کار‌شناسان دینی دوستانی را که به هنر علاقه دارند شناسایی کنیم که علاوه بر اینکه در حوزه‌های دینی و مذهبی متخصص هستند بتوانند محتوا‌های دینی و مذهبی را به صورت کاربردی در اختیار هنرمندان قرار دهند و ارتباط خوب ثمر بخشی را با آن‌ها به وجود بیاورند. در چنین شرایطی به نظرم موفقیت حداقلی را به دست آورده‌ایم. باید بین هنرمندان جوان و علاقه‌مند و همچنین حوزه‌های علمیه روابط بیشتر و قوی تری را به وجود بیاوریم این گونه سوژه‌های مورد نیاز آن‌ها در عرصه‌های مذهبی به درستی هدایت خواهد شد.

او در ادامه گفت: اگر ما بتوانیم ظرافت‌هایی را که در عرصه‌های دینی و مذهبی داریم به هنرمندانمان بشناسانیم آن‌ها نشان داده‌اند که توانایی بیان درست و اصولی آن را دارند. در حقیقت نمی‌توان با غلو کردن در آثار هنری تاثیر گذار بود. این گونه آثار را مخاطبین باور نخواهد کرد. هنرمندان ما باید با کمک متخصصین مذهبی مخاطبین را به درک درستی از دین برسانند در مجموع بسیاری از روحانیون هم اعتقاد دارند که فیلم می‌تواند آن چنان تاثیر گذار باشد که در این زمینه از بسیاری منبر‌ها پیشی بگیرد. البته ما هم باید در این مسیر تا آنجا که می‌توانیم امکانات و شرایط ساخت آثارشان را برای آن‌ها فراهم کنیم.

ایل بیگی با انتقاد از کمبود فعالیت‌های پژوهشی در زمینه‌های مذهبی توسط هنرمندان گفت: البته بهتر است قبول کنیم در عرصه پژوهش‌های دینی خیلی فعالیت نداشته‌ایم و هنرمندان ما هم زمان زیادی در این زمینه صرف نکرده‌اند. از آنجایی هم که حساسیت‌ها در این بخش زیاد است در نتیجه باید دقت بیشتری داشت که قرار است سوژه‌های دینی خودمان را چگونه به نمایش می‌گذاریم. اینکه فقط نیت کنیم درباره موضوعاتی که دغدغه‌مان است فیلم بسازیم کفایت نمی‌کند باید ریشه‌ای‌تر و جزیی‌تر از این به مسائل دینی توجه کنیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: افرادی که در هر حوزه تصمیم می‌گیرند باید آن حوزه ومورد نظر را بشناسند به دلیل اینکه تصمیم گیری‌های غلط و غیر کار‌شناسی در این زمینه‌ها که بسیاری نسبت به آن حساسین دارند ممکن است عواقب بدی را داشته باشد. علاقه مندم در اینجا به این نکته اشاره کنم افادی که مجور صادر می‌کنند آنچنان باید با آگاهی این کار را انجام دهند که در مواقع ضروری بتوانند از آن دفاع کنند. اما متاسفانه در برخی اوقات شاهد هستیم مدیری که خودش مجوز کاری راصادر کرده است خودشدرک و آگاهی درستی از آنچه که انجام داده ندارد. اگر به کاری که انجام می‌دهند اعتقاد و ایمان داشته باشند در شرایطی که لازم شد می‌توانند از آن در برابر مراکزی که مخالفت دارند دفاع کنند. مگر اینکه مسائل دیگری پشت پرده باشد مثلاً پاس مسائل سیاسی وسط باشد که دیگر با گفتگو و مذاکره قابل حل نیست.
کد خبر: 78056
Share/Save/Bookmark