بی‌انصافی است به دلیل کیفیت جشنواره، فیلم‌های کمی انتخاب شوند
جواد مزدآبادی در گفتگو با هنرنیوز:
بی‌انصافی است به دلیل کیفیت جشنواره، فیلم‌های کمی انتخاب شوند
یک کارگردان سینما و تلویزیون اعلام کرد این بی‌انصافی است که هیات داوران انتخاب جشنواره فیلم فجر، به بهانه اینکه می‌خواهند سطح کیفی جشنواره را افزایش دهند تعداد آثار راه یافته را کاهش دهند.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۲
جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با هنرنیوز در مورد هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر گفت: در حال حاضر شرایط فیلمسازی خیلی سخت شده است چرا که تولید یک فیلم هزینه‌های هنگفتی را می‌طلبد و یک فیلمساز برای ساخت یک فیلم باید تلاش‌های طاقت فرسایی را متحمل شود و زحمات زیادی برای پیدا کردن اسپانسر، سرمایه گذار و همچنین مشکلات تصویب فیلمنامه را تحمل شود تا به مرحله تولید برسد و به نوعی باید از هفت خان رستم گذاشت تا بتوان فیلمی را به مرحله تولید رساند. لذا تنها ویترینی که می‌تواند برای اولین بار یک فیلم را رونمایی کند همین «جشنواره فیلم فجر» خواهد بود و این بی‌انصافی است که هیات داوران انتخاب جشنواره فیلم فجر به بهانه اینکه می‌خواهند سطح کیفی جشنواره را افزایش دهند تعداد آثار راه یافته را کاهش دهند.

وی ادامه داد: باید دست اندرکاران جشنواره فیلم فجر سخت گیری در خصوص انتخاب فیلم‌ها را قدری کمتر کنند تا تعداد بیشتری از فیلم‌ها در جشن انقلاب حضور داشته باشند. لذا فیلمی که ضعیف باشد در جشنواره مورد نقد قرار می‌گیرد و خود به خود به چالش کشیده می‌شود و خودِ فیلمساز هم متوجه ضعف فیلم خواهد شد و فیلمی هم که خوب و با کیفیت باشد مورد توجه منتقدین و مخاطب قرار خواهد گرفت.

کارگردان فیلم سینمایی «طاوسهای بی‌پر» تصریح کرد: متاسفانه برخی دوره‌ها هیات انتخاب فیلم‌ها و بویژه همین دوره سی و سوم جشنواره فیلم فجر با سخت گیریهای بی‌جهت، مانع ورود فیلمسازان جوان و با استعداد به جشنواره می‌شوند به گونه‌ای که این فیلمسازان با هزاران آرزو و حتی فروش تمامی زندگی خود؛ اقدام به تولید فیلم می‌کنند و انتخاب نشدن فیلم‌های این فیلمسازان، می‌تواند مسیر زندگی آنان را به طورکامل تغییر دهد و حتی نابود سازد. بنابراین معتقدم باید قدری «سلیقه محوری» را به کناری گذاشت و هیات انتخاب در دوره‌های آتی، گارد خود را باز‌تر نمایند.

جواد مزدآبادی اظهار داشت: متاسفانه این سیاست که ما به دلیل افزایش سطح کیفی فیلم‌های جشنواره، حتما باید تعداد فیلم‌های انتخاب شده را کاهش دهیم سیاست بسیار غلطی است. یادمان نرود که سال گذشته فیلم «شیار ۱۴۳» که یکی از بهترین فیلم‌های سینمای ایران محسوب می‌شود اصلا از سوی هیات انتخاب، انتخاب نشد! پس می‌توان نتیجه گرفت که برخی از فیلم‌هایی که هیات انتخاب، انتخاب نمی‌کنند خیلی منصفانه نیست. پس بهتر است که ضعیف یا قوی بودن یک فیلم را، مخاطبین تشخیص دهند.

وی گفت: باز هم تاکید می‌کنم که تعداد فیلم‌های انتخابی برای جشنواره بزرگی مثل فیلم فجر، تعداد بسیار کمی است و امیدواریم مدیران سینمایی برای سالهای دیگر در این مورد تجدید نظر کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «ورود زنده‌ها ممنوع» با اشاره به اسامی هیات داوران سی و سومین دوره از جشنواره فیلم فجر گفت: خوشبختانه هیات داوران از کست خوبی برخوردارند و همه داوران جزو پیشکسوتان سینما محسوب می‌شوند. اما باید بپذیریم که داوری یک بحث «سلیقه‌ای» است و هر گروهی که انتخاب شوند حتما یک سلیقه خاص خواهند داشت و فیلمسازان باید تابع نظرات داوری باشند.

جواد مزدآبادی با اشاره به ثبات مدیریتی اضافه کرد: ثبات مدیریتی در یک سازمان ازعوامل موفقیت در امر مدیریت آن سازمان محسوب می‌شود. باید یک مدیر، زمان لازم برای تحقق کارهای خود داشته باشد. اما زمانی که مدیر فرصت لازم را نداشته باشد مجبور است دست به کارهای زود بازده و سردستی بزند تا موقعیت مدیریتی خودش را حفظ کند و این کار‌ها هم بیشتر در جهت افزایش آمار بیلان کاری خویش خواهد بود تا کیفیت برنامه‌ها.

این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: هنگامی که یک مدیر با یک برنامه ریزی دقیق و مدون بر مسند سازمانی بنشیند و برای چهار سال فعالیت خود، برنامه ریزی داشته باشد. لذا بتدریج به اهداف خویش نزدیک‌تر خواهد شود و کمکی خواهد بود تا نهاد متبوعه خویش، بهترین بازده را داشته باشد. بنابراین من به هیچ عنوان موافق تغییرو تحولات زود گذر نیستم چرا که معتقدم این گونه تغییرات، فضای آرام سینما را دچار تزلزل خواهد کرد و به سینما آسیب خواهد رساند.
کد خبر: 78920
Share/Save/Bookmark