نامی که به این ساختمان اضافه شد!
پیگیری آخرین وضعیت ساختمان کنار تئاتر شهر
نامی که به این ساختمان اضافه شد!
در روزهایی که یک عضو شورای شهر جدید تهران یادآوری و تاکید می‌کند که ساختمان کنار تئاتر شهر طرح تبدیل به تکیه شهر را داشته است، به نظر می‌رسد متولیان ساختمان با تغییر نام تلاش می‌کنند چنین طرحی دوباره پیگیری نشود.
 
تاريخ : پنجشنبه ۳۰ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۸
به گزارش هنرنیوز ، پس از پیگیری‌هایی که خبرگزاری ایسنا از مدتی قبل درباره ساختمان آماده‌ی بهره‌برداری کنار تئاتر شهر داشت؛ یعنی ساختمانی که به جای پارکینگ تئاتر شهر و به بهانه ساخت مسجد بنا شد اما پس از پایان ساخت، نام «مجتمع فرهنگی و مذهبی حضرت ولیعصر (عج)» روی آن حک و گفته شد قرار است جنبه‌ی تجاری هم داشته باشد، احمد مسجدجامعی ـ وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و عضو فعلی شورای اسلامی شهر تهران ـ در مراسم اختتامیه جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی اعلام کرد که این ساختمان قرار بوده "تکیه شهر" شود و نقشه‌های آن هنوز هم موجود است.

او همچنین تاکید کرد که امکان تغییراتی در سازه این بنا وجود دارد و هنوز می‌شود ساختمان را به تکیه شهر تبدیل کرد، تا جایی مناسب برای فعالیت‌های مذهبی و هنری باشد.

به گفته این عضو چند دوره شورای اسلامی شهر تهران، نخستین بار در سومین شورای شهر تهران این مساله مورد توجه قرار گرفت و پیشنهاد شد که در کنار تئاتر شهر، موزه تعزیه و تکیه شهر ساخته شود.

اما با وجود این پیشنهادها و صحبت‌های ضد و نقیضی که درباره صاحب اصلی این زمین، کاربری تعیین و توافق شده در دوره‌های مختلف شهرداری وجود دارد، در چند روز گذشته واژه "مسجد" هم باعجله به نام نصب شده بر دیواره این ساختمان که طبق برخی اسناد اوقاف از سال 71 تغیر کاربری آن به مجتمع فرهنگی و اسلامی ولیعصر (عج) رسمی شده بود، اضافه شده است.

پیش از این حجت‌الاسلام حمید مشهدی آقایی ـ سخنگوی اداره امور مساجد استان تهران ـ درباره کاربری این ساختمان به ایسنا گفته بود: دوستان شهرداری می‌گویند که از ابتدا می‌خواستند اینجا مجتمع فرهنگی ـ هنری باشد و چون در نقطه‌ی مهمی از شهر واقع شده کنارش نمازخانه هم باشد. حالا اینکه چرا این بنا این طور شده باید شهرداری و شورای شهر پاسخ دهند، چون مشخص است که متولی شهرداری است. آن‌ها 200 مسجد ساخته‌اند که هرطوری شده خودشان باید جواب بدهند.»

همچنین براساس پیگیری‌های انجام شده توسط خبرنگار ایسنا و اطلاعات به‌دست آمده در اداره اوقاف، «این ملک در سال ۶۱ توسط شهرداری تهران برای ساخت مسجد به اوقاف واگذار شده و بعد هیات امنا برای آن تصویب و معرفی می‌شود که این هیات امنا متشکل از حجت‌السلام سید هادی علم‌الهدی، احمد حسینی، حاج محمدرضا پرگاه، جواد پرگاه و علیرضا دولتی بوده‌اند. سپس قرار بر این بوده که مابقی امورات توسط این هیات امنا پیگیری شود تا با کمک شهرداری و ارگان‌های دیگر کار دنبال شود و الان هم زیر نظر امور مساجد است.»

طبق گفته این منبع وقتی زمین از طرف شهرداری به اوقاف واگذار شده، یعنی وقفی است. «اما گویا کمی که زمان می‌گذرد، یعنی وقتی به سال ۷۱ می‌رسیم "مجتمع فرهنگی" هم به مسجد اضافه می‌شود و درواقع تغییر کاربری ایجاد می‌شود؛ یعنی اولین باری که در مکاتبه‌ای به مجتمع فرهنگی و اسلامی ولیعصر (عج) اشاره شده در سال ۷۱ است.»

این در حالی است که غلامحسین کرباسچی ـ یکی از شهرداران پیشین تهران ـ می‌گوید: آنچه مسلم است، این است که کاربری اصلی این زمین (در مجاورت تئاتر شهر) برای پارکینگ تئاتر شهر بوده و اصلا در طرح تفصیلی هم کاربری پارکینگ (طبقاتی) مدنظر بوده است، اما آقایان خیلی اصرار داشتند که آنجا را با وجود اینکه هیچ سابقه‌ای از وقف نداشت، به مسجد، حسینیه یا هر کاربری دیگر تبدیل کنند، آن هم در شرایطی که در همین خیابان ولیعصر (عج) و در نزدیکی این منطقه، هم حسینیه بود و هم مسجد.»

او با تاکید بر اینکه سند این زمین در مالکیت و به نام شهرداری است و قرار بوده شهرداری آنجا پارکینگ طبقاتی بسازد، خاطرنشان می‌کند: «سند این زمین اگر مربوط به شهرداری بود، کسی نمی‌توانست آن را وقف کند و حداقل این است که اگر هم قرار باشد، چنین کاری انجام شود، مراحل قانونی دارد و باید شورای شهر و شهرداری آن را تصویب کنند.»

ایسنا
کد خبر: 95291
Share/Save/Bookmark