هر اثری که مخاطب را در جهت فطرت خداجویی قرار دهد کار دینی محسوب می‌شود
جواد شمقدری کارگردان سینما و تلویزیون :
هر اثری که مخاطب را در جهت فطرت خداجویی قرار دهد کار دینی محسوب می‌شود
رئیس اسبق سازمان سینمایی گفت: فیلم دینی باید بتواند فطرت خداجوی مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. این اتفاق اگر رخ دهد جریان‌سازی هم برای کار پیش خواهد آمد.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۶
به گزارش هنرنیوز ، جواد شمقدری، رئیس اسبق سازمان سینمایی و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرگزاری حوزه با بیان اینکه هنرمند متعهد اثر دینی خلق می‌کند، اظهار کرد: هنری که توسط هنرمند متعهد خلق می‌شود در خود حسی دارد که که بیننده را به سمت ارزش‌های اخلاقی و دینی هدایت می‌کند. این امر می‌تواند اصلی برای تولید فیلم دینی باشد. با این توضیح، ابتدای انقلاب چالشی وجود داشت که چگونه می‌شود هنری‌هایی نظیر سینما و تلویزیون را دینی کرد؟

وی افزود: حضرت امام (ره) در اولین روز ورود خود به وطن درباره سینما حرف زدند تا بر اهمیت این حوزه تاکید داشته باشد. ایشان اعلام کرد ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فحشا مخالفیم. بعد از این کلام امام (ره) سینما ایران سعی کرد از آنچه تا پیش از این در سینمای کشور جاری بوده دوری کند تا به سینما متعهد نزدیک شود. این خواسته نیز تا حد زیادی حاصل شد اما با گذشت زمان متاسفانه این امر رو به فراموشی گذاشت.

رئیس اسبق سازمان سینمایی تاکید کرد: سینمای دینی صرفاً آثاری نیستند که در آنها به صورت مستقیم به موضوعات دینی نظر شده باشد بلکه هر اثری که بتواند مخاطب را در جهت فطرت خداجویی قرار دهد آن کار دینی محسوب می‌شود. مثال برعکس این حالت نیز وجود دارد. برای نمونه در فیلمی دفاع مقدسی به صورت مستقیم به جنگ پرداخته شده است اما در آن اثر فلسفه دفاع مقدس زیر سوال می‌رود. این کار را نمی‌توان فیلمی دفاع مقدسی نامید.

وی درباره تولیدات انقلابی نیز چنین توضیح داد: برای این دست آثار آنگونه که باید هزینه نمی‌شود. برای مثال بودجه‌ای که برای ساخت سریال «روزهای ابدی» در نظر گرفته شد، کم بود. جالب است همان مقدار کم نیز با تاخیر پرداخت می‌شد. تمام این اتفاقات روی کار تاثیر منفی گذاشت و به نوعی به کیفیت ضربه زد. نکته عجیب‌تر پیرامون آثار انقلابی این است که بسیاری از بازیگران برای حضور در این دست تولیدات تمایل ندارند . این امر نیز برای فیلمسازان انقلابی مشکل آفرین شده است.

شمقدری در انتها تصریح کرد: بهترین راهکار برای رشد سینمای انقلابی همانی است که پیرامون تولیدات دینی عنوان کردم. فردی که می‌خواهد پشت دوربین چنین آثاری بایستد باید به موضوع باور داشته باشد.
کد خبر: 98991
Share/Save/Bookmark