برای حوزه فرهنگ حکم جهاد داده شده است
گزارش هنرنیوز از نشست خبری جشنواره بین المللی تئا‌تر کودک و نوجوان همدان؛
برای حوزه فرهنگ حکم جهاد داده شده است
نشست خبری جشنواره بین المللی تئا‌تر کودک و نوجوان همدان با حضور دبیر جشنواره پیام دهکردی و مدیر کل ارشاد استان همدان در سالن کنفرانس تئا‌تر شهر برگزار شد.
 
تاريخ : دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۲۲
به گزارش هنرنیوز دبیر بیست و یکمین جشنواره تئا‌تر بین الکللی کودک و نوجوان همدان در ابتدای نشست گفت: براساس ۳ ماه فرصت مفیدی که داشتیم برنامه ریزی کردیم نگاه و دغدغه ما کیفیت محور بوده است و کوشش شده است که این نگاه به صورت عملی باشد تا بعد از جشنواره از آنچه که با توجه به این نگاه به دست آمده بتوانیم افتخار کنیم. والبته آن را ارتقا ببخشیم. در این دوره بار‌ها و بار‌ها اشاره کردم که به آنچه که از گذشته به جا مانده و مفید بوده است وفادار بمانیم و اشکلات را برطف سازیم و چشم انداز مفیدی برای آینده ترسیم کنیم. و از کمیت بیکیفیت جلوگیری کنیم. در اینجا می‌تانم اعلام کنم که برنامه ریزی جشنواره تمام شده است. در این دوره قرار است که نگاه ویژه‌ای به مبحث پژوهش داشته باشیم.

وی در ادامه افزود: باور ما بر این بود که به شدت جای خالی پژوهش در این حوزه احساس می‌شد. بحث کودک و نوجوان یکی از موضوعات مهم و مطرح در دنیا است. چرا که کودکان امروز آینده سازان فردا هستند. جامعه ما در سال‌های اخیر نخبگان خود را از دست داده است مانند مرحوم استاد سمندریان و جلیل شهنار که فکر نمی‌کنم به این زودی‌ها کسی بتواند جایگزین این افراد شود و جامعه بدون نخبه جامعه‌ای مرده است و این وضعیت بسیار نگران کننده است.

دهکردی با اشاره به اینکه باید در حوزه فرهنگ جهاد کرد گفت: باید به شعار امسال توجه کرد شعار امسال با عنوان «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نامگذاری شده است در بخش اول که تخصص ندارم اما مانند همه شما با آن دست و پنجه نرم می‌کنم ولی در بخش دوم باید دقت داشته باشیم که حکم جهاد داده شده است و این نشان می‌دهد که حال فرهنگ ما خوب نیست.

بازیگ نمایش «مرد بالشی» در ادامه افزود: برای ویرانی یک فرهنگ ۸ تا ۱۰ سال زمان کافی است اما برای درست کردن آن حداقل باید ۲۰ تا ۳۰ سال کار فرهنگی صورت بگیرد و این نگرشی بسیار هولناک است. باید از این به بعد با آمار واقعی روبرو شویم و به جستجوی راهی برای درست کردن این وضعیت بگردیم. زمانی که بحث جهاد مطرح است باید با هم همگرایی داشته باشیم.

دهکردی این چنین ادامه داد: من در این مدت حدود ۴۰ نشست با دوستان مختلف برگزار کردم و در کنار هم هم اندیشی کردیم و متوجه شدیم که یکی از معضلات ما واگرایی است. در این مدت زمان که در اختیار من بود نمی‌توان به یکباره شب را روز کرد و روز را به شب رساند اما تلاش کردیم که به این مهم نزدیک شویم.

وی در ادامه افزود: باید دقت داشته باشیم که جشنواره یک هشدار و نهیب است و در این جشنواره هشدار می‌دهیم که تئا‌تر دانش آموزی از بین رفته است. بسیاری از بزرگان ما در عرصه‌های مختلف محصول فعالیت‌های دانش آموزی هستند. فعالیت‌های دانش آموزی در حوزه تئا‌تر باید به صورت پی گیر و متداوم صورت بگیرد. چیپس و پفک و پاستیل همچنان بر تئا‌تر پیشی دارد و مهم‌تر است.

دهکردی گفت: امیدوارم انجام این جشنواره آغاز یک مسیر باشد. نباید در تئا‌تر با مدیریت سلیقه‌ای عمل کرد و حال بد امروز تئا‌تر ما بیشتر به دلیل مدیریت های سلیقه‌ای است. در این دوره در هیچ کجای جشنواره اتفاقی نیافتاده است که محصول نگاه پیام دهکردی باشد بلکه هر آنچه که می‌بینید از هم اندیشی به دست آمده که در نشست‌ها و جلسات به آن رسیده ایم مانند رنگی که برای جشنواره انتخاب کرده‌ایم پرتقالی رنگی است که به لحاظ روان‌شناسی برای کودک و نوجوان مناسب دیده شده است که اتفاقاً بنده این رنگ را دوست ندارم. توجه به دغدغه‌های ملی باعث شده است که همدان تبدیل به جایگاه تئا‌تر کودک و نوجوان شود.

دبیر جشنواره با اشاره به بودجه شرم آور این این دوره از جشنواره گفت: افتخار می‌کنم که دو رونمایی داشتیم که برخی گمان می‌کردند ما از شرایط مالی خوبی برخوردار هستیم در صورتی که اصلاً این گونه نیست ما رونمایی اول را در شیرخوار‌گاه آمنده انجام دادیم در فضایی که پر از معصومیت بود و من از این بابت بسیار خوشحال هستم و رو نمایی دوم در بیمارستان کودکان سرطانی همدان صورت گرفت. بودجه کل جشنواره ۴۱۰ میلیون تومان است که بسیار شرم آور است.

فاضل عبادی مدیر کل ارشاد استان همدان گفت: استان همدان استان فرهنگی است که پیشینه خوبی در این زمینه دارد ما برنامه ریزی‌های مختلفی را در حوزه فرهنگی هنری کودکان و نوجوانان در سطح استان همدان برگزار کرده‌ایم و می‌خواهیم همدان را به عنوان قطب فرهنگی هنری معرفی کنیم. که این جشنواره یکی از همین فعالیت‌ها است. جشنواره بین المللی تئا‌تر کودک و نوجوان همدان از ۱۵ تا ۲۱ مهر ماه برگزار می‌شود افتتاحیه هم قرار است در مجموعه ورزشی همدان هم زمان با روز جهانی کودک برگزار شود.

وی در ادامه افزود: یکی از ویژگی‌های این جشنواره گستردگی حضور استان‌ها در این جشنواره است و توجه و به کیفیت نیز از دیگر مزایای این دوره از جشنواره کودک و نوجوان است. افزایش گروه‌های شرکت کننده و حضور ۲۹ گروه نمایشی، اضافه شدن بخش دانش آموزی، اجرای برنامه‌های متمرکز در بخش خردسالان، اضافه شدن ۲ سالن نمایشی و... بخشی از فعالیت‌های انجام شده است که قرار است در این دوره شاهد آن باشیم. ۸ سالن نمایش وجود دارد که در هر روز در آن‌ها ۳ نمایش اجرا می‌شود.

دهکردی نیز در ادامه گفت: از رسانه ملی تشکر می‌کنم و به آن‌ها می‌گویم که دوربین‌های شما در فاضلاب و تونل‌ها و بیمارستان‌ها بیشتر حضور دارند تا در هنر و از آن‌ها می‌پرسم که هنر کجای کار شما قرار دارد؟! می دانم که آن‌ها می‌گویند که ما حضور داریم و و باز من به آن‌ها می‌گویم حضور موثر و مفید ندارید.

وی در ارتباط با تشکیل کارگاه های آموزشی گفت: از ابتدا با تشکیل کارگاه‌ها اعتقاد نداشتم و به نظرم این کارگاه‌ها بیشتر ژست هستند چرا که نمی‌توان در یک فرصت دو ساعته چزی به هنرجو یاد داد اما قرار است دو کارگاه داشته باشیم که با همیشه متفاوت است افرادی که در جشنواره شرکت کرده اند می‌توانند ثبت نام کنند و  تا پایان جشنواره در این کارگاه‌ها حضور داشته باشند و در پایان کلاس هم گواهینامه رسمی را به آن‌ها اهدا خواهیم کرد.
کد خبر: 75121
Share/Save/Bookmark