مشکلات زیست محیطی تهران را با نگاه فانتزی خواهم ساخت
نیما مهدیان در گفتگو با هنرنیوز خبر داد:
مشکلات زیست محیطی تهران را با نگاه فانتزی خواهم ساخت
یک کارگردان فیلم‌های مستند از ساخت یک اثر مستند فانتزی در مورد آلودگی‌های زیست محیطی شهر تهران در آینده نزدیک خبر داد.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۲
نیما مهدیان کارگردان فیلم‌های مستند در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد جدید‌ترین اثر مستند خود که قرار است بزودی تولید آن آغاز شود گفت: نام این فیلم مستند «خیلی محرمانه، تهران» نام دارد که یک فیلم مستند فانتزی در مورد آلودگی‌های زیست محیطی شهر تهران است که سعی می‌کنیم با زبان طنز و کنایه آمیز نه تنها به مسئولین و مردم «تلنگر» که بیشتر «نیش‌تر» بزنیم تا شاید این مشکلات را جدی‌تر بگیرند.

وی با بیان اینکه این فیلم مستند دارای پژوهش گسترده‌ای بوده که حدود ۶ ماه به طول انجامیده است و بخشی از آن به صورت پژوهش می‌دانی بوده است ادامه داد: ما در این مستند سعی می‌کنیم برخی از موارد مثل مبحث پارازیت‌های آسمان تهران را با گفتگوهایی که با کار‌شناسان مخابرات و اساتید دانشگاه انجام خواهیم داد به اثبات برسانیم.

کارگردان فیلم مستند «خیلی محرمانه، تهران» تصریح کرد: این مستند از زبان یک جاسوس خارجی بیان می‌شود به گونه‌ای که او برای یک عملیات خرابکارانه وارد شهر تهران می‌شود و با دیدن آلودگی‌های مختلف این شهر از این کار پشیمان می‌شود و اعلام می‌کند که هیچ نیازی به عملیات خرابکارانه برای تهران نیست چرا که مردمان این شهر با این همه آلودگی‌های زیست محیطی، بزودی خواهند مُرد!

نیما مهدیان اظهار داشت: فضای کلی این اثر مستند، فانتزی است و ما شاهد اتفاقاتی هستیم که معمولا از راه منطقی و معقول طی نمی‌شود. در این مستند یک بخش داستانی دارد که یک راوی با زبان طنز و کنایه مواردی را بیان می‌کند و با تناقض گویی که بین تصویر و کلام وجود دارد سعی کردیم از تلخی کار بکاهیم. به عبارت بهتر، تناقض گویی یکی از ارکان اصلی طنز این فیلم محسوب می‌شود.

این کارگردان جوان یاد آور شد: متاسفانه خودِ آلودگی هوا و خطرات زیست محیطی که در شهر تهران وجود دارد فی نفسه تلخ هستند. لذا برای اینکه فیلم به سیاه نمایی متهم نشود با وارد کردن بخش طنز سعی خواهیم کرد تلخی قالب بر فیلم را بگیریم. ضمن اینکه همیشه با زبان طنز می‌شود خیلی حرفهای جدی را بهتر بیان کرد.

کارگردان فیلم مستند «خیلی محرمانه، تهران» با بیان اینکه تحقیق و پژوهش این فیلم به اتمام رسیده است گفت: تهیه کنندگی این فیلم برعهده آقایان شفیع آقا محمدیان و مجید عباسی است و تحقیق و پژوهش این فیلم را همایون حسینیان، نفیسه آقامحمدیان و خودم انجام داده‌ام.

وی همچنین از تازه‌ترین اثر مستند دیگر خود که به تازگی تصویر برداری آن به پایان رسیده به نام «مقام اسماعیل» خبر داد و گفت: این مستند در مورد «سردار اسماعیل معروفی» جانباز ۷۰ درصدی که فرمانده گردان عمار و گردان حضرت قاسم (ع) را برعهده داشته است می‌باشد. وی از اهالی چیذر تهران است و همرزم و معاون شهید متوسلانی بوده است. این مستند یک کار پرتره از اینجانباز عزیز بوده است.

نیما مهدیان ادامه داد: در این مستند سعی کردیم با ترفندهایی، از کلیشه و شعار زدگی و از «مصاحبه محور» بودن فیلم، فاصله بگیریم تا فیلم حالت تکراری به خود نگیرد. با توجه به ویژگی‌ها و بزرگی‌های جانباز اسماعیل معروفی، نام فیلم را هم «مقام اسماعیل» نهادیم. این فیلم در حال حاضر در مرحله تدوین است.

وی با بیان اینکه این فیلم را به صورت مستقل کار کردیم و «موسسه پدران آسمانی» سرمایه گذار اصلی آن را برعهده دارد گفت: چهره‌هایی که جلو دوربین در مورد سردار معروفی سخن می‌گویند افراد شاخصی هستند که به هنگام دیدن فیلم متوجه این شخصیت‌ها خواهید شد.

کارگردان فیلم مستند «مقام اسماعیل» افزود: داستان به گونه‌ای است که یک روز چند نفر از رزمندگان قدیمی به دور هم جمع می‌شوند و در مورد خاطرات و در خصوص یک نفر صحبت می‌کنند که ما در دقایق آخر متوجه می‌شویم...

وی با بیان اینکه «سردار اسماعیل معروفی» همچنان زنده است اما مردم تصور می‌کنند ایشان مُرده است. در حالی که این رزمنده عزیز، واقعا آدم مظلومی است که ناشناخته مانده است و به جز بچه‌های جبهه و جنگ، کسی او را نمی‌شناسد به طوری که حتی محله چیذر که مکان زادگاه اوست هم، ایشان را خیلی نمی‌شناسند.

به گفته نیما مهدیان، اینجانباز در سال ۶۵ در جبهه مهران توسط توپ‌های فرانسوی از ناحیه سر و گردن مجروح می‌شود و بعد از اینکه چند ماه را در کما بسر می‌برد بلاخره از کما خارج می‌شود اما دچار فراموشی می‌گردد

این کارگردان ادامه داد: برخی افراد در حالی که فداکاریهای زیادی برای این کشور و مردم انجام دادند اما اصلا هیچ ادعا و مطالبه‌ای از حکومت و مردم ندارند و این درحالی است که مردم هم آنان را نمی‌شناسند به عنوان مثال ما وقتی که در مورد اسماعیل معروفی با مردم صحبت می‌کردیم اکثر آنان وی را نمی‌شناختند. بسیاری از سرداران با نفوذی که هم اکنون پُست‌های بالای نظام را برعهده دارند از یاران و دوستان سردار اسماعیل معروفی بودند و به گفته دوستان وی، ایشان آنقدر جذبه داشته که دوستان او حتی جرئت نگاه کردن به چشمان او را هم نداشتند اما همین آدم، امروز خیلی آرام در میان ما زندگی می‌کند و خیلی‌ها از او بی‌خبرند.

وی برخی از عوامل فیلم مستند «مقام اسماعیل» را به شرح زیر اعلام کرد: کارگردان و پژوهشگر: نیما مهدیان، مجری طرح: امیر قلیچ خانی، تهیه کننده: موسسه پدران آسمانی، تدوین: مهدی صابر درویش، تصویر بردار: محمد روزبهانی.

نیما مهدیان کارگردان فیلم‌های مستند در خاتمه نیز تاکید کرد: برای اینکه ما از فیلم‌های مستند قوی تری برخوردار باشیم باید علاوه بر تاکید بر روی پژوهش و تحقیق، «خلاقیت» فیلمساز و بحث «سرمایه و بودجه» را نیز در تولید یک اثر مستند مهم بدانیم.

وی به ساختارشکنی در فیلم‌های مستند اشاره کرد و گفت: معمولا یک نفر یک ساختاری را طراحی می‌کند و اکثر فیلمسازان هم سعی می‌کنند از آن ساختار تبعیت کنند و به همین دلیل است که ما به ندرت شاهد ساختار شکنی و خلاقیت در تولید فیلم‌های مستند هستیم که بخواهند با نوآوری آن الگو را تقویت کنند. ضمن اینکه نباید از مشکلات اقتصادی در تولید فیلم‌های مستند در ایران هم غافل شویم. متاسفانه بسیاری از فیلم‌های مستند، آنقدر دارای فقر مالی هستند که کارگردان اصلا نمی‌تواند به مواردی مثل انیمیشن در کار یا به موسیقی ساخته شده یا هر خلاقیت دیگری فکر کند. بنابراین مشکلات مالی موجب می‌شود تا فیلسماز مستند، جرئت رفتن به سمت خلاقیت در فیلم‌های خود را پیدا نکند.
کد خبر: 78408
Share/Save/Bookmark