مدیران سینمایی حتی نمی گویند «باقالی به چند من؟!»
حجت الله سیفی در گفتگو با هنرنیوز:
مدیران سینمایی حتی نمی گویند «باقالی به چند من؟!»
یک کارگردان سینما و تلویزیون تاکید کرد: در حالی که مدیران سینمایی دم از حمایت از فیلم های کودک می زنند که بسیاری از فیلم های کودک یا اکران نشدند یا دچار اکران سوزی شدند و کسی نیست به فیلمسازانی که با زحمات زیادی فیلم کودک می سازند حتی بگویند «باقالی به چند من؟!»
 
تاريخ : شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۳
حجت الله سیفی کارگردان سینما و تلویزیون درگفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز با اشاره به فعالیت سینمایی خود گفت: در حال حاضر مشغول تدارک ساخت سری دوم فیلم سینمایی «بچه های جسور ۲ » هستم و به احتمال قوی «بچه های جسور ۱» در مهرماه امسال اکران خواهد شد.

وی با بیان اینکه پروانه ساخت این فیلم صادر شده است افزود: لوکیشن های این فیلم انتخاب شده و هم اکنون در حال دعوت از بازیگران برای بازی در این فیلم هستم. ضمن اینکه همچنان نیز منتظر حمایت های مالی بنیاد سینمایی فارابی هستم چرا که معتقدم بچه های جسور یک فیلم فرهنگی است. اما متاسفانه گویا کارهای فرهنگی به مذاق مدیران فرهنگی ما خیلی خوش نمی آید.

کارگردان فیلم سینمایی« کیلومتر پنج» با اشاره به درصد کم حمایت فارابی در قالب وام از این فیلم یاد آور شد: بنیاد سینمایی فارابی قول یک وام به این فیلم را داده که درصدش آنقدر ناچیز است که من از گفتن آن خجالت می کشم! من واقعا تعجب می کنم که چرا برای کار فرهنگی بویژه فیلمی که به موضوع نوجوان و جوان می پردازد، باید حمایت های  فارابی آنقدر ناچیز باشد؟!

سیفی ادامه داد: متاسفانه «سینما کودک» همچون خودِ کودک در ایران بسیار مهجور است. به عبارت دیگر ، مدیران فرهنگی ما همواره در مورد فیلم های کودک حرف زیاد می زنند اما به هنگام عمل ، کاری انجام نمی دهد. به عنوان مثال دراین حوزه ، اعلام می کنند «باید به تربیت بچه ها توجه شود» اما امکانات تربیتی وجود ندارد یا می گویند « باید آموزش و پرورش به تربیت بچه ها توجه کند» اما تنها چیزی که برای آموزش و پرورش مهم نیست بجث « تربیت» بچه ها است! آموزش و پرورش فقط سواد آموزی می کند و به همین دلیل است که کودک در کشور ما مهحور واقع شده است.

کارگردان فیلم سینمایی « جستجو در شهر» اظهار داشت: با وجودی که تولید نسل در کشور وجود دارد و در حال استمرار است اما متاسفانه برنامه ای برای تربیت نسل های آینده که همه ساله به تعداد آنان هم افزوده می شود وجود ندارد. این در حالی است که نه تنها باید برنامه مدون و دقیقی وجود داشته باشد بلکه باید این برنامه ها به روز باشند تا با سنین مختلف بچه ها نیز همخوانی داشته باشند.

این کارگردان سینما و تلویزیون با بیان اینکه سینما یکی از ابزار های تامین کننده نیازهای امروز و فردای کودک، نوجوان و جوان است تصریح کرد: مدیران فرهنگی ما به جای اینکه غرق در جریان سازی تربیتی و افکار سازی برای نسل های آینده باشند بیشتر غرق در جریان سازی سیاسی هستند و هنگامی که جوان به سن ۲۵ سالگی رسید تازه می گویند وای چه کنیم؟ در حالی که باید ۲۵ سال پیش به فکر امروز او می بودند.

سیفی تاکید کرد: ما همیشه عادت کردیم بعد از اینکه اتفاقی افتاد تازه به فکر بیفتیم که باید چه کاری انجام بدهیم ! و متاسفانه این رفتار، مشکل عمده کشور ما محسوب می شود و دلیلش هم این است که ما برنامه ای برای جامعه فعلی و نسل های آینده نداریم. به عبارت دیگر «آتش که به خرمن افتاد چاره ای نیست جز آنکه خرمن خاکستر شود».

وی که تاکنون چندین فیلمش با موضوع سینمای کودک از جمله « سهم من از زندگی» و « بچه های جسور» هنوز اکران نشده اند گفت: در حالی این فیلم ها پشت در اکران ماندند که من برای تولید هر کدام از این فیلم ها زحمات زیادی کشیدم. این درحالی است که مدیران سینمایی ما فقط دم از حمایت سینمای کودک می زنند اما الان کسی نیست که به امثال من بگوید «باقالی به چند من؟!»

کارگردان فیلم سینمایی« عروس کاغذی» در پاسخ به این سوال که آیا بنیاد سینمایی فارابی برای حمایت از اکران این فیلم ها تلاشی نکرده است افزود: متاسفانه نهادهای فرهنگی ما بیشتر سیاسی عمل می کنند. فقط هنگامی که جشنواره ای از راه می رسد دوان دوان در نشست خبری جشنواره اعلام می کنند که ما از فردای جشنواره، برای برگزاری و محقق شدن سیاست های جشنواره کار خودمان را شروع می کنیم! در حالی که هرگز این اتفاق نمی افتد. چون این حرفها ، بیشتر سیاسی بازی است تا کارهای فرهنگی؛

به گفته حجت الله سیفی، باید مدیران فرهنگی ما «سیاستمدار» باشند نه «سیاست باز»، چرا که سیاست بازی در حوزه فرهنگ ، بلایی را بر سر فرهنگ می آورد که هم اکنون شاهد آن هستیم.
کد خبر: 82278
Share/Save/Bookmark