ضرورت فرهنگ سازی شناخت ساز خوب//«ساز حاتمی» علمی و به روز عمل کرده است
گفتگوی هنرنیوز با مسلم حاتمی؛
ضرورت فرهنگ سازی شناخت ساز خوب//«ساز حاتمی» علمی و به روز عمل کرده است
شناخت ساز خوب از جمله موارد مهمی در موسیقی است که باید فرهنگ سازی شود.چرا که اغلب ساز بی کیفیت به دست هنرجویان مبتدی می رسد و انگیزه آنها را برای یادگیری سلب می کند ضمن آنکه یک ساز خوب، سلیقه شنیداری مردم را از موسیقی ارتقا می دهد.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۲۵
به گزارش هنرنیوز، این روزها وقتی اسم کمانچه به میان می آید، نام برادران حاتمی در ذهن تداعی می شود. برادرانی که بر اساس علاقه به این ساز کوشیده اند بهترین نوع آن را به هنرجویان ارائه بدهند تا مردم تدریجا با صدای خوب و ساز مناسب آشنا بشوند. حاتمی ها، سخت کوشانه به دنبال تکمیل مطالعات و تحقیقات خود هستند تا در آینده، کمال ساز کمانچه را به منصه ظهور برسانند.
بر این اساس با مسلم حاتمی درباره کمانچه حاتمی و نیز گروه مجازی«دارندگان ساز حاتمی» که به تازگی راه اندازی شده است، به گفتگو نشسته ایم؛

*آقای حاتمی، اخیرا گروهی را تحت عنوان «دارندگان ساز حاتمی» پایه گذاری کرده اید. اگر ممکن است درباره بنا و ضرورت تاسیس این گروه توضیحاتی بفرمایید.
در حال حاضر وسایل ارتباط جمعی بسیار زیاد است و امکان ارتباط بهتر را برای مردم فراهم آورده است. این مسئله ما را بر آن داشت تا از فضای مجازی استفاده کنیم و با کسانیکه از ما ساز خریداری کرده اند در ارتباط باشیم و نظراتشان را بدانیم؛ چراکه اگر با آنها به صورت مستقیم در ارتباط باشیم به پیشرفت کار ما کمک شایانی می کند لذا ما گروه «دارندگان ساز حاتمی» را در شبکه مجازی تلگرام راه اندازی نموده و برای اینکه صدای ساز را همه بتوانند بشوند برنامه تک نوازان را پایه گذاری کردیم.

*تشکیل این گروه چه کمکی به شما به عنوان سازنده ساز می کند؟
اساسا تبلیغات ساز به صورت سینه به سینه است؛ یعنی چنانچه افراد بیشتری کار یک سازنده ساز را بشناسند به دیگران هم شناسانده می شود؛ لذا ما فکر کردیم اگر بتوانیم با کسانی که از ما ساز خریداری کرده اند در ارتباط باشیم می توانیم ایرادهایی که در سازهایمان در این چندین سال رخ نموده است را پیدا و آنها را برطرف کنیم و کیفیت متریال را بررسی نماییم؛ به عنوان مثال اگر در چند سال اخیر از یکی از انواع چسبها برای سازها استفاده می کردیم برای اینکه بدانیم این متریال خوب جواب داده یا نه با خریدار ساز در ارتباط هستیم و می توانیم برآورد کنیم که سازی که شش سال پیش ساخته شده تا امروز خوب عمل کرده است یا نه.

* شما در گروه «دارندگان ساز حاتمی» یک طرح رقابتی ایجاد کرده اید. درباره آن توضیح بدهید.
هر هفته قطعه یا گوشه ای از دستگاه های موسیقی انتخاب می شود و کمانچه نوازان آن را با سازهایشان اجرا و ضبط کرده و برای ما ارسال می کنند. هر پنجشنبه ساعت پنج غروب ما کل آثار دریافتی را از طریق کانال «دارندگان ساز حاتمی» در تلگرام به اشتراک می گذاریم؛ از طریق کانال، معلوم می شود که چند نفر از این کارها تا ساعت پنج غروب جمعه بازدید داشتند، سپس از غروب جمعه تا ده شب کسانیکه این کارها را گوش داده اند رای داده و به نفرات از صفر تا ده نمره می دهند .

*کارهایی که برای رقابت در این گروه ارسال می شود چه ویژگی هایی دارد؟
تمام کارهایی که در کانال به اشتراک گذاشته می شود را شرکت کنندگان تنها از طریق یک نرم افزار با موبایل ضبط می کنند، فی الواقع این کارها نه در استدیو ضبط می شود و نه ادیت می شود لذا صدای واقعی ساز است و این به شناخت کیفیت خوب صدا کمک می کند. کسانی که به این کارها گوش می کنند هم ترغیب می شوند و کارها را دنبال می کنند چراکه متوجه می شوند کدام سازها با چه ابعادی مناسب حالشان است یعنی به نوعی کانال «دارندگان ساز حاتمی» یک ویترین شده است برای سازهای حاتمی. در عین حال مورد استقبال نوازندگان نیز هست و استقبال خوبی از آن می شود چون آنها هم توانایی خودشان را به رخ می کشند و کارها خیلی قوی است. به نظر من از کسی که نفر اول تا کسی که نفر دهم می شود کارها بسیار خوب هستند. خیلی ها در پیامهایشان می گویند که ما در کنسرتها هم شاهد چنین قطعاتی در بخش آوازی نبوده ایم.یعنی کیفیت تا این اندازه بالا است. خیلی سخت است این همه نوازنده، مخصوصا نوازندگان یک ساز را بشود یک جا جمع کرد آنهم در کشور ما که گروها بیشتر از شش ماه با نفراتی که دارند نمی توانند دوام بیاورند یعنی هماهنگ کردن این نوازنده ها با هم واقعا سخت است؛ البته نوازنده هایی که در این گروه این برنامه را اجرا می کنند همه با هم دوست هستند، نفس کار با سازها برایشان جالب است و برایشان رقایت مهم نیست. باقی هم که رای می دهند دوست دارند هر هفته کمانچه بشنوند.

*تا جاییکه در جریان هستیم «ساز حاتمی» همیشه با داذندگان این ساز در ارتباط بوده است. تشکیل این گروه چه مسیری را از این ارتباط تسهیل و هموار کرده است؟
من هر هفته در گروه اطلاعیه میدهم که اگر کسی سازش موردی دارد آن را بیاورد تا ما رفعش کنیم. یا کسانیکه ساز دارند و مناسب حالشان نیست یا قدیم تر ساخته شده و یا کسانی که ساز در رنج پایین تر گرفته اند و الان نوازنده بهتری شده اند می توانند به کارگاه ساز حاتمی بیایند تا ما سازشان را برایشان تعویض کنیم یا آن را ارتقا بدهیم و ساز در سطح بالاتری بتوانند بگیرند. کسانیکه در این برنامه شرکت می کنند رگلاژ سازهایشان کاملا رایگان است و هر چیز که در این کارگاه ابداع می شود برای این عزیزان و کسانی که در گروه هستند کاملا رایگان است؛ برای مثال اخیرا بعد از یکسال توانستیم خرکی را پیدا کنیم که واقعا انقلابی در صدای کمانچه به پا کرد.

* از دیگر برنامه های گروه مجازی «دارندگان ساز حاتمی» بگویید.
ما هر شب از شنبه تا چهارشنبه در گروه دارنگان ساز حاتمی به بحث علمی درباره ساز کمانچه و موسیقی می پردازیم و تمام نقاط ساز را یک به یک آموزش می دهیم، آموزش رگلاژ و چوب شناسی هم از آن جمله است؛ این مباحث علاقه مندان زیادی دارد.

*آقای حاتمی، با توجه به اینکه اساسا ساخت و تولید ساز روندی بسیار اصولی و علمی دارد و شما تا کنون توانسته اید بر این مبنا سازهای خوبی تولید کنید آیا تمایلی به آموزش این شیوه به علاقه مندان دارید؟
ما در حدود بیست سال است که شاگردی کردیم ، یاد گرفتیم و کار کردیم و رشته های مختلف موسیقی را در این بین آموختیم؛ یکی دو سال بود که رنج می کشیدیم از اینکه دیگر سازندگان سازهایی با صدای بی کیفیت تولید می کنند و خب متاسفانه نمی شود این مسئله را جایی عنوان کرد چون ممکن است حمل بر خودستایی بشود؛ بر این اساس ما تصمیم گرفتیم که از ماه آینده مکانش را هم آماده کرده ایم شروع به ثبت نام کنیم برای کسانیکه دوست دارند به صورت علمی و اصولی ساز بسازند، این عزیزان می توانند طبق اساسنامه در دوره های شش ماهه با تمام لوازم و تجهیزاتی که ما در اختیاریشان می گذاریم تعلیم بینند.


*یکی از نقاط مثبت ساز حاتمی به روز بودن آن است. برای دستیابی به این منظور، چه کارهای انجام می دهید.
هر روز که در جهان به علم بشر اضافه می شود، چیزهای تازه ای در حوزه ساز و موسیقی اختراع و ابداع می گردد. ما نیز تلاشمان این است تا از فناوری روز دنیا بر روی سازهایمان برخوردار باشیم .بر این اساس هر سال اردیبهشت ماه فراخوان می دهیم تا کسانیکه ساز حاتمی را خریداری کرده اند سازهایشان را به کارگاه بیاورند تا ما آنها را بازبینی و رنگ کنیم و اگر چیز جدیدی ابداع کرده باشیم_ خرک جدید_ روی ساز نصب می کنیم یا هر نقطه ای که شاید اشتباه کرده باشیم را تصحیح می کنیم. چرا که هدف ما صرفا مادیات نیست؛ نظر ما این است که کسانیکه از ساز ما راضی باشند می توانند نفرات بیشتری را به کارگاه بیاورند. ما دوست نداریم ساز دکوری برای کسی بسازیم، دوست داریم که ساز مورد استفاده قرار بگیرد آنهم با کیفیت مطلوب.

*«ساز حاتمی» از بدو تاسیس تا کنون، چگونه طی طریق کرده است و امروز در چه جایگاهی قرار دارد؟
از زمانی که کار ساخت ساز کمانچه را شروع کردیم تا امروز پیشرفتهای قابل ملاحظه ای داشته ایم چراکه بسیار به این ساز علاقه مندیم و سعی کردیم هرآنچه را که مناسب حال این ساز است برای این ساز تهیه کنیم؛ ما همیشه متریال عالی استفاده می کنیم و هنوز که هنوز است پیش نیامده برای اینکه بخواهیم یک درصد سودمان بالا برود از متریالی که ارزانتر است استفاده کنیم. همیشه سعی کردیم با مردم در ارتباط باشیم و نظراتشان را جویا و از انتقادهایشان مطلع شویم.
کسانیکه از کارگاه ما ساز خریداری کرده اند من شخصا چند ماه یکبار با آنها تماس می گیرم تا از وضعیت سازشان مطلع شوم و میزان رضایتشان را بدانم به خصوص سازهایی که در مناطق رطوبتی هستند به آنها تاکید می کنیم برای بازبینی ساز را به کارگاه بیاورند چون احتمال دارد در منطقه رطوبتی اتفاقی برای ساز بیفتد و همه خدمات ما رایگان است ولی از آنجاییکه این قضیه برای ما مهم بود فکر کردیم و گفتیم ما برای کسانیکه این همه خدمات به آنها می دهیم و وقت می گذاریم دوست داریم ببینیم آنها با سازشان چه کاری انجام میدهند لذا گروه تلگرام «دارندگان ساز حاتمی» را راه اندازی کرده و تاکید کردیم فقط کسانیکه عضو این گروه هستند از این خدمات بربرخوردار می شوند و کسانیکه به هر علتی از این گروه رفتند دیگر شامل این خدمات نمی شوند. نکته دیگر این است که کسانیکه عضو گروه هستند و شاگرد دارند ۲۰ درصد تخفیف برای فروش ساز به شاگردهایشان داده می شود سپس شاگردهایشان هم به این گروه می آیند و چون همه با هم در ارتباطند ثمرات مثبتی برای نوازندگان دارد.

*شناخت ساز خوب، موضوعی است که باید در بین مردم فرهنگ سازی شود. به نظر شما در این راستا چه باید کرد؟درباره برنامه های آینده «ساز حاتمی» توضیحاتی بفرمایید.
ما به کارمان ایمان داریم و مطمئن هستیم اگر مردم شناخشان بالا باشد و علم و آگاهی بیشتری نسبت به کیفیت ساز پیدا کنند، کار ما در راس قرار می گیرد به همین دلیل به مردم آموزش و آگاهی می دهیم، گواه این امر، برنامه تکنوازان است که می شود صداها را در آن مقایسه کرد و به راحتی تشخیص داد صدای کدام ساز بهتر است. در حال حاضر هم تحقیقات میدانی ما بر روی کارهای جدید تمام شده و ما آنها را روی سی الی چهل ساز تست خواهیم کرد و نتیجه را به دارندگان ساز حاتمی اطلاع خواهیم داد.

گفتگو از: مریم خاکیان
کد خبر: 86968
Share/Save/Bookmark
نظرات : ۳
شبنم : 
عالی بود . ممنون از خانم خاکیان عزیز .
۱۳۹۴-۱۰-۱۹ ۱۵:۳۴:۰۶
 
احسان داودآبادی : 
بسیار مصاحبه مفید و خوبی بود . صنعت ساز سازی یا بهتر بگم هنر صنعت ساز سازی بسیار مورد بی مهری قرار گرفته ولی با این مصاحبه ها روزنه امیدی وجود داره . سپاس از گزارش خوبتون
۱۳۹۴-۱۰-۱۹ ۱۵:۳۲:۱۸
 
مهدی نظری : 
عالی بود
۱۳۹۴-۱۰-۱۵ ۱۷:۲۲:۱۵