امیدواریم شاهد اتفاقات بی نظیری در جشنواره پیامبر صلح باشیم
مهدی حقیقی دبیر جشنواره «پیامبر صلح» در گفتگو با هنرنیوز :
امیدواریم شاهد اتفاقات بی نظیری در جشنواره پیامبر صلح باشیم
دبیر جشنواره فیلم کوتاه 114 ثانیه ای «پیامبر صلح» خبر داد اگر اسپانسرها و حامیان مالی این جشنواره به تعهدات خودشان عمل کنند حتما برای نخستین بار شاهد اتفاق بی نظیری در این جشنواره خواهیم بود.
 
تاريخ : شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۲
مهدی حقیقی دبیر جشنواره فیلم کوتاه ۱۱۴ ثانیه ای « پیامبر صلح» در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار سینمایی هنرنیوز به سوالات خبرنگار ما در رابطه با این جشنواره پاسخ داد که اینک می خوانید:

جناب حقیقی؛ چرا جشنواره «پیامبر صلح» با توجه به هجمه های زیاد و شدیدی که هراز گاهی از سوی برخی از کشورهای غربی برعلیه پیامبر گرامی (ص)می شود این قدر دیر راه اندازی شد؟

حرف شما واقعا درست است. این جشنواره خیلی دیر راه اندازی شده است و این سوال ، سوال خیلی جدی است. ما متاسفانه حدود ۳۵ سال است که نشستیم و فقط نگاه کردیم. امروز هم که جشنواره پیامبر صلح را راه اندازی کردیم در پاسخ به توهین های آنان بوده است! بنابراین حرف شما کاملا درست است. هرچند که معتقدم پاسخگوی اصلی این سوال ، باید متولیان فرهنگی باشند. مدیرانی که در ۳۵ سال گذشته در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما و ارگانهای فرهنگی مشغول به کار بودند باید پاسخگو باشند. لذا ما نه تنها در زمینه فیلم کوتاه بلکه در زمینه تولید فیلم های نیمه بلند و بلند هم، تاکنون چنین جشنواره ای در ایران نداشتیم. بنابراین معتقدم «ماهی ها را هر وقت از آب بگیرید تازه است». شاید این توهین ها تلنگری شد تا مسئولین فرهنگی ما متوجه بشوند که ایران اسلامی هم باید در مقابل هتک حرمت هایی که به پیامبرگرامی(ص) می شود باید کار اساسی انجام بدهد. از سوی دیگر، معتقدم بهترین کسانی که می توانند در این زمینه بهترین فعالیت ها را انجام بدهند «هنرمندان» هستند و بهترین هنر هم «سینما» خواهد بود. لذا با این هدف این جشنواره راه اندازی شد و تلاش می کنیم تا این جشنواره در سالهای آتی هم ، همچنان ادامه داشته باشد

قصد اولیه شما در مقابل توهین هایی که به پیامبر اکرم(ص) شده بود برگزاری همین جشنواره بود یا خیر؟

چون شما رُک سوال می کنید من هم رُک پاسخ می دهم . راستش؛ اوائل می خواستیم که یک ماهه کار را به اتمام برسانیم و تصورمان هم این بود که چون یک توهین به پیامبر گرامی شده است ما هم یک جشنواره برگزار می کنیم و یک جایزه ۲۰هزار دلاری هم اختصاص می دهیم و مطمئن هم بودیم که تعدادی فیلم هم به جشنواره خواهد رسید. اما دیدیم نمی شود با این کار بزرگ، به صورت سطحی برخورد کرد. بنابراین نشستیم و برنامه ریزی کردیم و طی یک کار چهار ماهه توانستیم اولین نشست خبری این جشنواره را - ماه گذشته - برگزار کنیم و الحمدالله، تیزر جشنواره ساخته شد ، لوگو جشنواره ، پوستر و سایت جشنواره نیز در این ایام آماده شد و خوب است بدانید که برای اولین بار است که در برگزاری جشنواره ها، یک سایت «دبیرخانه» جشنواره را برعهده دارد چرا که همیشه «دبیرخانه ها» به صورت فیزیکی وجود دارند. اما ما برای نخستین بار یک سایت را به عنوان دبیرخانه اختصاص دادیم و خوشبختانه این سایت با قدرت بالایی که برای آن در نظر گرفته شده است می تواند همه فیلم های متقاضیان را آپلود کند. لذا متقاضیان از سراسر دنیا می توانند از طریق این سایت برای حضور در جشنواره ثبت نام کنند، فیلم هایشان را آپلود کنند. آنگاه از طرف جشنواره، کد رهگیری به آنان داده می شود و بعدا ایمیلی مبنی بر پذیرفته شدن یا نشدن فیلم هایشان به آنان زده خواهد شد و در واقع ، این ایمیل ارتباط جشنواره با فیلمسازان متقاضی در جشنواره فیلم پیامبر صلح خواهد بود.

شما برای این جشنواره که برای نخستین بار برگزار می شود چه ایده ها و برنامه هایی خواهید داشت؟
ما برای این جشنواره، آرزوهای خیلی خوبی داریم اما به شرطی که حامیان مالی خوبی با این جشنواره همکاری کنند. به عنوان مثال، یکی از آرزوهای من این است که برای این جشنواره توسط یکی از اساتید موسیقی ایران، سمفونی ای مثل «سمفونی خرمشهر» ساخته شود و این سمفونی در مراسم اختتامیه این جشنواره ، توسط ارکستر سمفونی ایران اجرا شود. البته تحقق این سمفونی ، مستلزم هزینه است. یکی دیگر از دغدغه های من؛ برگزاری این جشنواره در سایر استانهای کشور است. من سالها مدیر امور جشنواره های کشور بودم و می دانم که شور و شوق مدیران استانها برای برگزاری جشنواره ها چقدر زیاد است اما همه این کار نیازمند بودجه است که امیدواریم بتوانیم این بودجه ها را محقق کنیم. یکی دیگر از اهداف ما برای این جشنواره ، ساخت فیلم توسط بهترین سینماگران کشور است و سفارش کار دادن به سینماگران برای این موضوع، جزو برنامه های ما است تا حداقل به صورت نمونه یا جدا از بخش مسابقه ، فیلمی از این عزیزان داشته باشیم. بنابراین  اگر اسپانسرها و حامیان مالی این جشنواره به تعهدات خودشان عمل کنند حتما برای نخستین بار شاهد اتفاق بی نظیری در این جشنواره خواهیم بود.


آیا ۱۱۴ ثانیه فرصت کمی برای نشان دادن عظمت پیامبر نیست؟ 

ما ۱۱۴ ثانیه را به دلیل اینکه قرآن دارای ۱۱۴ سوره است انتخاب کردیم لذا باید فیلم ها با تیراژ ،۱۱۴ ثانیه باشند. از سوی دیگر ۱۱۴ ثانیه ؛ یعنی هر کسی نمی تواند به این جشنواره ورود پیدا کند. یعنی باید بزرگان سینما و حرفه ای ها که می توانند در این تایم حق مطلب را ادا کنند باید وارد گود بشوند.

آیا مهمانان خارجی یا داوران خارجی هم خواهید داشت؟ 

حتما، ما با این بودجه ای که در حال حاضر در اختیار داریم حتما ۵ مهمان خارجی خواهیم داشت که چند نفر از آنان جزو هیات انتخاب و چند نفر دیگر نیز عضو هیات داوری خواهند بود. چون جشنواره ما بین المللی است باید داوران بین المللی هم داشته باشیم. برای همین هم، جایزه های آن را بین المللی ( به دلار) تعریف کردیم و اگر از خارج از کشور فیلمی به این جشنواره ارسال نشود. شاید بتوان گفت که اتفاقی رخ نداده است. بنابراین تمام تلاش ما این است که با کمک وزارت خارجه ، سازمان فرهنگ و ارتباطات و جامعه المصطفی و سازمان های دیگر، بتوانیم در خارج از کشور ، یک موج تبلیغاتی برای این جشنواره براه بیندازیم و همه آزادگان جهان و همه آنانی که دغدغه دین و اخلاق دارند - حتی اگر مسلمان و شیعه هم نباشند -  بتوانند در این جشنواره حضور داشته باشند و در مورد پیامبر اکرم و یا حتی در مورد پیامبران خودشان فیلم بسازند. هر چند که جشنواره ما اختصاص به پیامبر اسلام دارد اما اگر فیلم هایی با موضوع دیگر پیامبران هم به جشنواره رسید سعی می کنیم با دیده اغماض آنان را بپذیریم. 

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 81855
Share/Save/Bookmark