تمامی خاطرات این کتاب زیبا و خواندنی است /  امیدواریم درمورد شهید صیاد شیرازی 100جلد کتاب داشته باشیم
در نقد و بررسی کتاب«خدا می خواست زنده بمانی» مطرح شد:
تمامی خاطرات این کتاب زیبا و خواندنی است / امیدواریم درمورد شهید صیاد شیرازی 100جلد کتاب داشته باشیم
عصر روز گذشته کتاب «خدا می خواست زنده بمانی» نوشته فاطمه غفاری و با حضور حجه الاسلام والمسلمین سید سعید فخر زاده منتقد حوزه ادبیات در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی تهران مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
 
تاريخ : سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۰
به گزارش خبرنگار هنرنیوز در این نشست صمیمی که علاوه بر حضور نویسنده اثر و منتقد حوزه کتاب ، امیر سرتیپ سید حسام‌ هاشمی از همرزمان شهید صیاد شیرازی و جمعی از علاقه مندان به حوزه کتاب در سالن اجتماعات كتابخانه مركزي تهران حضور داشتند ابتدا فاطمه غفاری نویسنده کتاب نگارش این کتاب را نخستین تجربه نویسندگی خود ذکر کرد که در آن زمان سنین جوانی را سپری می کرده است و خیلی تجربه نگارش نداشته است.

وی افزود: هنگامی که من درحوزه هنری برای شرکت در سالگرد شهید آوینی رفته بودم امیر حسام هاشمی یکی از رزمندگان شهید صیاد شیرازی را با لباس ارتشی دیدم ، البته من آن زمان ایشان را نمی شناختم بعد که خودم را معرفی کردم از ایشان خواستم که در نگارش خاطرات راجع به شهید صیاد شیرازی به من کمک کنند که در واقع نگارش این کتاب از همان جا آغاز شد.

غفاری ادامه داد: خوشبختانه امیر هاشمی با تمام قوا و اخلاص برای نگارش این کتاب به من کمک کردند و اگر کمک های ایشان نبود حتما این کتاب نوشته نمی شد.

وی تاکید کرد: من خودم از زندگی شهید صیاد شیرازی خیلی بهره مند شدم و به عنوان یک خواهر کوچکتر از همه مخاطبین حوزه کتاب درخواست می کنم که کتاب «خدا می خواست زنده بمانی» را حتما مطالعه کنند و در مورد مطالب آن فکر کنند نه از آن باب که من نویسنده آن هستم بلکه از این جهت که، همه ما بتوانیم همچون شهید راهرو خوبی برای انقلاب و اسلام باشیم.

نویسنده کتاب «خدا خواست زنده بمانی» افزود: شهید صیاد شیرازی با همه مراتب نظامی ای که داشتند بنده خالص خداوند بودند به گونه ای که در قرب الی الله هم به شهادت رسیدند.

در ادامه برنامه حجه الاسلام والمسلمین سید سعید فخرزاده مدیر واحد تاریخ شفاعی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی به عنوان منتقد جلسه با اشاره به کتاب مذکور گفت: این کتاب حدود 12 سال قبل به نگارش درآمده است و بی شک در آن زمان نگارش کتاب و ضبط خاطرات همچون امروز نبود و خانم غفاری جزو حوزه نویسندگان دفاع مقدس محسوب می شوند که توانستند با وجود سن کم و جوان بودن، این کتاب را به خوبی تدوین کنند.

وی ادامه داد: من خودم قریب سی سال است که درحوزه نگارش خاطرات و گفتگو با رزمندگان فعال هستم و اطلاع دارم که راضی کردن افراد برای گفتگو واقعا کار سختی است لذا تلاش نویسنده کتاب برای جمع آوری مطالب ستودنی است.

فخرزاده تصریح کرد: صداقت در مطالبی که از زبان خانواده شهید صیاد شیرازی در این کتاب روایت می شود به خوبی محسوس است و به نظر می رسد همه مطالب بدون هیچ سانسوری از سوی نویسنده منتشر شده است که امر بسیار خوبی است.

این فعال فرهنگی با بیان اینکه نویسنده اثر قلم روان ، شیرین و دوست داشتنی دارد با اشاره به سااختار کتب یادآور شد: در مور ساختار باید گفت که هم جلد، هم صفحه آرایی و حتی نام کتاب نیز قابل قبول و مطلوب است اما یکی از نقایص کتاب نبود مقدمه و توضیح نویسنده نسبت به مشکلات و موانع تحقیق و جمع آوری و ضبط گفتگوها است.

مدیر واحد تاریخ شفاعی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی اضافه کرد: بهتر بود نویسنده در پایان هر خاطره ای منبع آن نیز ذکر می کرد تا سندیت خاطرات محفوظ می ماندند.

وی با بیان اینکه سندی دراین کتاب قید نشده است گفت: عکس هایی هم که در کتاب آمده به لحاظ چینش خیلی مناسب نیستند ضمن اینکه شرح احوال هم ندارند.

حجه الاسلام والمسلمین سید سعید فخرزاده افزود: همسر شهید کمتر خاطره گویی می کند و بیشتر شرح زندگی را بیان می کند این درحالی است که خاطرات همچون قطعاتی از پازل می مانند که باید شکل بگیرند لذا موضوع بندی صورت نگرفته است ، ضمن اینکه ترتیب زمانی نیز برای انتخاب افراد دیده نمی شود ولی در نهایت باید گفت که هر قطعه و خاطره از این کتاب زیبا و خواندنی است.

در ادامه مراسم نیز امیر سرتیپ حسام هاشمی همرزم شهید صیاد شیرازی که بخشی از خاطرات «کتاب خدا خواست زنده بمانی» به وی اختصاص دارد گفت: من روزی که صیاد شیرازی شهید شدند طی مصاحبه ای اعلام کردم ما در آینده باید 100 جلد کتاب در مورد صیاد شیرازی داشته باشیم و تا الان 39 کتاب در مورد این شهید بزرگوار نوشته شده است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد نگارش صدمین کتاب در مورد شهید باشیم.

به گزارش خبرنگارهنرنیوز در پایان مراسم نیزبه رسم یادبود از نویسنده کتاب تقدیرشد.

یاد آوری می شود که کتاب« خدا خواست زنده بمانی» نوشته فاطمه غفاری تا کنون شش بار تجدید چاپ شده است که چاپ هفتم آن نیز به زودی با تیراژ 4000 نسخه روانه بازار خواهد شد که درمجموع نسخ این کتاب به 18 هزار و 300 جلد رسیده است.
کد خبر: 90945
Share/Save/Bookmark