آموزش و مشاوره از طرح تا اجرا /  سرود مقاومت سرلوحه جامعه ایرانی
گزارش هنرنیوز از نشست دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج ؛
آموزش و مشاوره از طرح تا اجرا / سرود مقاومت سرلوحه جامعه ایرانی
رئیس سازمان بسیج هنرمندان، برگزاری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج را بهانه‌ای برای کشف استعدادها با رویکرد پرهیز از کلیشه‌ ها اعلام کرد.
 
تاريخ : پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۱۲
به گزارش هنرنیوز ، نشست خبری دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر بسیج با حضور غلامرضا منتظری، رئیس سازمان بسیج هنرمندان، امیر نصیربیگی مدیر انجمن‌ها و تشکل‌های هنری و ادبی بسیج هنرمندان و کوروش زارعی، دبیر این دوره جشنواره در سالن استاد امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

غلامرضا منتظری، رئیس سازمان بسیج هنرمندان در این نشست با بیان اینکه اهداف این جشنواره کشف استعداد جوانان بسیجی در حوزه نمایش است، به همین خاطر از طرح تا اجرا با تکیه بر سیاست های مدنظرمان به این هنرمندان آموزش و مشاوره خواهیم داد.
منتظری افزود: برای جشنواره سراسری تئاتر بسیج دو عنوان انتخاب کردیم یکی اینکه معتقدیم هنر باید به عنوان ابزار نیرومند برای شایسته زیستن باشد و بخش دوم پایداری و مقاومت است و جامعه ایرانی باید سرود مقاومت را سرلوحه خودش قرار دهد.

وی ادامه داد: این جشنواره بهانه‌ای برای کشف استعدادها با رویکرد پرهیز از کلیشه‌ است و تا کنون نزدیک به 910 اثز بعد از فراخوان به ما رسیده که واقعا قابل تحسین است و به طور حتم بعد از پایان جشنواره یکی از این آثار تبدیل به اثر فاخر می‌کنیم.

منتظری تصریح کرد: یکی دیگر از اهداف ما در این جشنواره توجه به اجراهای عمومی است و اعتقاد داریم براساس عدالت محوری به تهران به اندازه خودش توجه کنیم و همه ایران در ارائه محصولات هنری در این جشنواره سهیم باشند.

کوروش زارعی دبیر جشنواره در این نشست گفت: امسال بعد از صحبت با انجمن بسیج هنرمندان و شورای این سازمان دغدغه ها را مطرح کردیم و بر این اساس ساختار جشنواره را تفکیک کردیم. به نوعی که قبل از نوشتن نمایشنامه طرح داشته باشیم تا از موضوع‌های تکراری پرهیز شود. لذا تا کنون ۹۱۰ طرح داشتیم که بیشتر از اصفهان و همدان حضور داشتند. در واقع هنرمندان بسیجی این شهرها بیشترین مشارکت را داشتند.

دبیر جشنواره سراسری تئاتر بسیج در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که در مورد کمک هزینه گروهها پرسید گفت: کمک هزینه ها بر اساس دوری راه گروهها و تعداد نفرات و حجم دکور مشخص خواهد شد.

کوروش زارعی در پاسخ به سوال دیگر هنرنیوز که از وضعیت برندگان این جشنواره سوال کرد یادآور شد: تمام تئاترهایی که انتخاب می شوند علاوه بر گرفتن کمک هزینه و جوایزی که دریافت می کنند . بین آثار منتخب نیز مسابقه نمایشنامه نویسی برگزار می شود که به رتبه اول علاوه بر لوح تقدیر و دیپلم افتخار سه میلیون تومان ، رتبه دوم دو میلیون تومان و رتبه سوم نیز یک میلیون تومان دریافت خواهند کرد.

وی افزود: سعی کردیم روح مفهوم کلی بسیج را در آثار وجود داشته باشد و این جشنواره با روح بسیجی توام باشد. اکنون در حال خوانش طرح‌ها هستیم و بعد منطقه بندی می‌کنیم و بر این اساس از ابتدا تا پایان کار شرکت کنندگان استاد مشاور قرار می دهیم تا نمایشنامه ها به لحاظ ساختاری و محتوا و فنی هم کارهای خوبی ارائه دهند. همچنین بعد از نگارش به نویسنده ها کمک هزینه خواهیم داد و البته در کنار کارگردان هم مشاور می‌گذاریم تا به اجراهای مورد قبول برسیم در مرحله پایانی هم اجرای عمومی داریم.

زارعی خاطر نشان کرد: مهلت ارسال آثار و طرح ها تا 10 تیر بود و تا 8 روز دیگر هم بازخوانی طرح‌ها را خواهیم داشت و پایان شهریور تولید آثار شروع می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید برگزاری جشنواره در بهمن ماه مصادف با برگزاری جشنواره فیلم و تئاتر فجر نخواد بود خبر داد که این جشنواره در روزهای پایانی بهمن ماه برگزار خواهد شد.


کد خبر: 92204
Share/Save/Bookmark