نگاهی به جشنواره های خارجی نداشتم / با اکران نوروزی مخالف نیستم اما تابستان و پاییز بهتر است / مردم عادت کنند فیلم طولانی ببینند!
نرگس آبیار از «نفس» می گوید:
نگاهی به جشنواره های خارجی نداشتم / با اکران نوروزی مخالف نیستم اما تابستان و پاییز بهتر است / مردم عادت کنند فیلم طولانی ببینند!
کارگردان فیلم سینمایی«نفس» معتقد است او در این فیلم تلاش کرده تصویر جنگ طلبی را که دنیا از ایران ساخته بشکند چرا که ایران خودش قربانی جنگ بوده و سیاهی های این فیلم مربوط به همین دوران است.
 
تاريخ : سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۷
نرگس آبیار کارگردان فیلم سینمایی«نفس » در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد احتمال اکران نوروزی این فیلم گفت: موضوع اکران دراختیار تهیه کنندگان فیلم است اما من خودم دوست دارم این فیلم در تابستان و یا پاییز اکران شود چون ما در فیلم بحث کتاب را داریم و با توجه به اینکه فیلم نفس نسبت به فیلم «شیار143» ویژه گی های خاص تر و هنری تری دارد شاید استقبال قشر دانشجویان از این فیلم بیشتر باشد. لذا تابستان و پاییز بهتر خواهد. اما در نهایت این تهیه کنندگان فیلم هستند که برای اکران تصمیم گیری می کنند و اگر این فیلم اکران نوروزی بگیرد من با اکران آن مشکلی ندارم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم با همان زمان 120 دقیقه راهی اکران عمومی خواهد شد با بیان اینکه ممکن است 3 الی 4 دقیقه از فیلم کم شود اضافه کرد: مردم ما باید عادت کنند تا فیلم های بالای 90 دقیقه را هم تماشا کنند. وقتی من در فیلم به تاریخ کشور می پردازم نیاز به زمان بیشتری دارم و نمی توانم در 90 دقیقه آن را تعریف کنم. اگر این طور بود من باید فیلم های آپارتمانی مینی مال می ساختم. ما هم اکنون فیلم های مینی مال داریم. یعنی فیلم هایی با موضوع ها و لوکیشن های محدود که شاهد هیچ اتفاقی در این فیلم ها نیستیم! در حالی که من در فیلم نفس ، از نگاه یک کودک ، تاریخ کشور، آیین ها و موضوع مردم شناسی را بیان می کنم و باید زمان کافی برای این کار داشته باشم. لذا من نمی توانم فیلمم را کوتاه و الکن بکنم به این خاطر که بعضی ها ممکن است حوصله فیلم طولانی را نداشته باشند! این درحالی است که مردم باید عادت کنند و خودشان را با فیلم وفق دهند.


نرگس آبیار در مورد تدوین این فیلم به صورت سریال اظهار داشت: هنوز این کار قطعی نیست. شاید در آینده این کار را بکنیم ولی الان هیچی معلوم نیست. با توجه به اینکه من این فیلم را بر اساس رُمان تصویربرداری کردم لذا راش های زیادی دارم که برخی از آنان، اتفاقا تصاویر درخشانی است.

این کارگردان در مورد تلخی ها و سیاهی های فیلم «نفس» گفت: این سیاهی ها مربوط به زمان قبل از انقلاب و زمان جنگ است. ما در دوران جنگ ، سالهای سختی را درکشور تجربه کردیم. صدام با حمایت قدرتهای دیگر به کشور ما حمله کرد و این دوران در کشور ما ، دوران تلخی بود و ما شهدای بسیاری دادیم و من این مسائل را در فیلم نشان دادم. متاسفانه ما هم اکنون در دنیا به کشور جنگ طلب معروف هستیم و ما باید این تصویر را بشکنیم. چون ما خودمان قربانی جنگ هستیم و این موضوع را من در فیلم «نفس» نشان دادم.


وی ادامه داد: سیاهی های دیگری که در فیلم وجود دارد مربوط به سی و چند سال قبل و مربوط به دوران معاصر نیست و من در فیلم هم ذکر می کنم که بخشی از این سیاهی ها مربوط به قبل از انقلاب است و خیلی طبیعی است که آن زمان این اتفاقات وجود داشته و تماشاگر هم باور می کند.

نرگس آبیار در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه فیلم شما دارای تلخی های بسیار است. برخی ها معتقدند که شما این فیلم را با نگاهی به جشنواره های خارجی ساختید با رد این ادعا گفت: اصلا اینگونه نیست. چرا که من فیلم خودم را ساختم. اگر قرار بود کار خودم را نکنم باید الان فیلم هایی می ساختم که حتی در جشنواره های داخلی هم بیشتر به آن بها داده می شود مثل ساخت فیلم های مینی مال، فیلم های جم و جور و آپارتمانی؛ اما من فیلم خودم را می سازم. البته ممکن است این فیلم به جشنواره های خارجی هم ارائه شود ولی اصلا نگاهم به جشنواره های خارجی نبوده است.

وی با بیان اینکه فیلم «نفس» به مردم شناسی، آیین ها و سوگواره هایی همچون عاشورا و تاسوعا می پردازد افزود: من در این فیلم به موضوع کُولی ها و غربتی ها می پردازم که برای اولین بار در سینما به آن پرداخته شده است و البته همه این مسائل از نگاه یک کودک دیده می شود و من همان قدر که برای نگاه یک کودک کافی بوده به موضوعات فیلم پرداختم.



گفتگو از : مجید معافی                                                                                                                
کد خبر: 89307
Share/Save/Bookmark