مستند«آزادی» فیلمی جذاب ، دراماتیک و غافلگیرانه / برای سیمرغ آماده ایم!
کمیل سهیلی در گفتگو با هنرنیوز:
مستند«آزادی» فیلمی جذاب ، دراماتیک و غافلگیرانه / برای سیمرغ آماده ایم!
کمیل سهیلی یکی از دو کارگردان فیلم مستند «آزادی» است که از این فیلم به عنوان یک فیلم متفاوت و دارای جذابیت های دراماتیک نام برد که تلاش دارد از مافیا و پشت پرده شکار پرندگان پرده برداری کند.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۸
کمیل سهیلی یکی از دو کارگردان فیلم مستند «آزادی » است که در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد ساخت این فیلم گفت: این فیلم ساخته مشترک بنده و آقای رضا فرهمند است و خوشحالم که این فیلم در جشنواره فیلم فجر حضور دارد چرا که معتقدم جشنواره فیلم فجر ،آخرین پله جشنواره های سینمایی ایران است و آرزوی هر فیلمساز این است که فیلمش در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد.

وی که سالهاست کارگردانی فیلم های مستند را برعهده دارد و تاکنون نیز فیلم های مشترک دیگری را با رضا فرهمند داشته است با بیان اینکه فیلم مستند «آزادی» یک فیلم متفاوت و دارای جذابیت های دراماتیک است که به نوبه خود، متفاوت تر از کارهای قبلی آنان است به شوخی اعلام کرد برای گرفتن سیمرغ آماده هستند!


این سینماگر تصریح کرد: موضوع فیلم «آزادی» ؛ داستان شکار پرندگان مهاجر در شمال ایران است که هر ساله در جمعیت میلیونی وارد شمال ایران می شوند اما متاسفانه نیمی از این پرندگان به صورت غیرقانونی شکار می شوند!

کارگردان فیلم مستند« پس از لنینگراد» اظهار داشت: در این فیلم، سه گروه اصلی در داستان شکار پرندگان حضور فعالی دارند که یکی شکارچیان و پرنده فروشان هستند، دیگری؛ نهادهای مردمی که برای حفظ پرندگان فعالیت می کنند و سومی، دولت که همان سازمان محیط زیست می باشد و ورود پرندگان مهاجر به شمال کشور، این سه گروه را وارد داستان هایی می کنند که گاهی مقابل همدیگر و گاهی نیز همراه همدیگر می شوند. لذا این فیلم یک فیلم غافلگیرکننده از نظر این سه بُعد محسوب می شود و معتقدم این فیلم، یک کار متفاوت در پرونده کاری من و آقای فرهمند محسوب می شود.


کمیل سهیلی ادامه داد: برای نشان دادن عمق این فاجعه سعی کردیم به جهت جذب اعتماد به قطب های اصلی این سه ضلع نزدیک تر شویم و حتی با آنان زندگی کنیم تا بتوانیم از بخش های اصلی مافیا و داستان های پشت پرده شکار پرندگان ، پرده برداری کنیم.

کارگردان فیلم مستند« نیش طوفان» با بیان اینکه تمام بخش های فیلم «آزادی» کاملا مستند است و به هیچ عنوان بازسازی نشده است گفت: این فیلم تولید پاییز سال 93 است که چندین ماه برای پیش تولید و تحقیقات و همچنین چندین ماه برای فیلمبرداری و کارهای فنی و انیمیشن ، زمان صرف شده است.

به گفته این فیلمساز مستند، فیلم «آزادی» تنها در جشنواره سینما حقیقت نمایش داده شده و توانسته است جایزه بهترین فیلم محیط زیست جشنواره سینما حقیقت را از آن خود کند.

کمیل سهیلی با اشاره به بحث تحقیق و پژوهش که در کارهای مستند یکی از ارکان های اصلی فیلم محسوب می شود اظهار داشت: سعی کردیم در ابعاد مختلف راجع به موضوع این فیلم ، تحقیقات میدانی و مصاحبه های گسترده داشته باشیم و تقریبا با همه کسانی که به نوعی با موضوع پرندگان در شمال ایران درگیر هستند مصاحبه گرفتیم.


وی در پاسخ به این سوال که آیا برای حضور این فیلم در جشنواره های خارجی برنامه ریزی کردید خبر داد نسخه خارجی این فیلم آماده شده که بعد از پایان جشنواره فیلم فجر، پیگیری خواهد شد.

این مستند ساز از «حسین افشار» به عنوان تهیه کننده فیلم مستند «آزادی» و از «کیومرث محمد چناری» به عنوان هنرمندی یاد کرد که در تمام بخش های اصلی این فیلم همکاری داشته است.

کمیل سهیلی در مورد کارهای آینده گفت: تولید یکسری پروژه های مستند را بعد از به اتمام رساندن فیلم «آزادی» شروع کردیم ضمن اینکه ایده های جدیدی نیز در دست تحقیق و پژوهش است.

لازم به ذکر است که فیلم مستند «آزادی» در روز دوشنبه 19 بهمن ماه ساعت 14 و 30 دقیقه در کاخ جشنواره برای اهالی رسانه و هنرمندان نمایش داده خواهد شد.


گفتگو از: مجید معافی
کد خبر: 88533
Share/Save/Bookmark