انگار سینمای کودک برای مدیران سینمایی قاقالی لی است!
نادره ترکمانی در گفتگو با هنرنیوز:
انگار سینمای کودک برای مدیران سینمایی قاقالی لی است!
یک کارگردان سینمای کودک و نوجوان گفت: متاسفانه تبلیغات فیلم‌های کودکان نزد مدیران سینمایی ما اهمیتی ندارد و انگار سینمای کودک برای این مدیران حکم قاقالی لی را دارد و آن را نمی‌بینند.
 
تاريخ : شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۹
نادره ترکمانی کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد اکران تازه‌ترین فیلم خود که این روز‌ها در برخی از سینماهای کشور بر روی اکران است افزود: یکی از اهداف اصلی من از ساخت فیلم «گورداله» این بود که بتوانم فضای شاد و موقعیتی را برای بچه‌ها ایجاد کنم تا بچه‌ها در سالن سینما لبخند بزنند و با رضایت از سالن سینما خارج شوند.
وی با بیان اینکه معتقدم این حق مسلم بچه‌ها است که شاد باشند. اضافه کرد: خوشبختانه فیلم گورداله این امتیاز را دارد که فضای شاد، شیرین و مفرحی را ایجاد کند.
کارگردان فیلم سینمایی «خاله سوسکه» با اشاره به بی‌مهری مدیران سینمایی به فیلم‌های کودک و نوجوان ادامه داد: بی‌توجه‌ای مدیران سینمایی نسبت به سینمای کودک و نوجوان، تمام انگیزه آدمی را می‌گیرد و واقعا من معتجبم که این مدیران چقدر بی‌توجه به سینمای کودک هستند!. ما این همه فریاد زدیم که «شورای ساماندهی سینمای کودک» را راه اندازی کنید ولی هیچ توجه‌ای به آن نشد. این همه بودجه را که برای تبلیغات فیلم‌های گروه «هنرو تجربه» اختصاص دادید اگر سهم کوچکی را هم برای کودکان این مملکت اختصاص می‌دادید و فیلم‌های این ژانر را تبلیغ می‌کردید وضعیت سینمای کودک از هم اکنون بهتر بود.
این کارگردان سینمای کودک و نوجوان تصریح کرد: متاسفانه تبلیغات فیلم‌های کودکان نزد مدیران سینمایی ما اهمیتی ندارد و انگار سینمای کودک برای این مدیران حکم قاقالی لی را دارد و آن را نمی‌بینند.
کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» با اشاره به راه اندازی بخشی به نام «مدیریت اکران فیلم‌های کودک و نوجوان» در بنیاد سینمایی فارابی گفت: وقتی پرسیدم این بخش چه کاری برای فیلم گورداله کرده است گفتند «هیچی!! حالا ما یک گروهی را راه اندازی کردیم!» در حالی که به نظر می‌رسد راه اندازی این بخش‌ها بیشتر در حد شعار و برای بیلان کار مدیران است تا اینکه به نفع فیلمسازان باشد.
نادره ترکمانی همچنان خبر داد عروسکهای فیلم «گورداله» به موزه سینمای ایران هدیه داده شده است و غرفه خیلی خوبی هم در موزه سینما برای این عروسک‌ها اختصاص یافته است.
وی با اشاره به عدم همکاری آموزش و پرورش با برخی از فیلم‌های کودک و نوجوان تاکید کرد: متاسفانه گویا فیلم‌های نادره ترکمانی در آموزش و پرورش جایی ندارد. معتقدم شورای بازبینی آموزش و پرورش، شورای کار‌شناسی دقیقی نیست وگرنه باید فیلم گورداله مورد پسند این شورا قرار می‌گرفت. آموزش و پرورش نه خودش تولید کننده فیلم کودک است و نه انتقال دهنده فرهنگ است. آموزش و پرورش حتی در اهداف خودش مشکل دارد تا چه برسد که بتواند در مورد اهداف سینما اظهار نظر کند. من همه جا اعلام کردم آموزش و پرورش همین که بتواند دانش آموزان را در مدرسه نگه دارد به گونه‌ای که ما هرساله دانش آموزان فراری نداشته باشیم خیلی هنر کرده است. آموزش و پرورشی که هنوز دانش آموزانش را تنبیه بدنی شدید می‌کند و در کار خودش مشکل دارد آیا می‌تواند در مورد سینمای کودک تصمیم گیری کند؟ این کار واقعا خنده دار است. معتقدم که باید آموزش و پرورش را در حوزه سینمای کودک به طور کل، ندید گرفت چون نه مخاطب خودش را می‌شناسد نه می‌تواند برای چه گروههایی فعالیت می‌کند. آموزش وپرورشی که برای فیلم‌های «رسوایی»، «اخراجی‌ها»، «نفوذی» و «ملک سلیمان» مجوز صادر می کند که مدارس ، دانش آموزانشان را برای دیدن این فیلم ها به سینما ببرند! آیا باید توقع داشته باشیم که از فیلم شادی مثل «گورداله» حمایت کند؟!

نادره ترکمانی گفت: آموزش و پرورش سال‌ها است که جای خودش را در حوزه سینمای کودک از دست داده است. چرا باید بچه‌های ۷ و ۸ ساله ما، فیلم رسوایی را ببینند اما فیلم کودک گورداله را نبینند؟! برخی از پدرو مادر‌ها می‌گویند هنگامی که آموزش و پرورش از فیلمی حمایت کند مطمئن باشید که این فیلم به درد کودک نمی‌خورد. شما تصور کنید هنگامی که آموزش و پرورش اینگونه در میان مردم اعتبار خودش را از دست داده آیا می‌تواند برای سینمای کودک تصمیم گیر باشد؟ متاسفانه آموزش و پرورش به دلیل عدم همراهی با مردم محکوم به فراموشی شده است.
کد خبر: 79533
Share/Save/Bookmark