برای عشق مان اصولی کار می‌کنیم
محسن روزبهانی در گفتگو با هنر نیوز:
برای عشق مان اصولی کار می‌کنیم
محسن روزبهانی گفت: همواره کم ترین دست مزد هارابرای گروه جلوه های ویژه درنظر می گیرند اما ما برای عشقمان نیز همچنان با انرژی کار می کنیم.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۱
محسن روزبهانی در ارتباط با انواع جلوه‌های ویژه و وضعیت آن در سینما گفت: همانطور که می‌دانید جلوه‌های ویژه دو نوع است. یکی میدانی است و دیگری کامپیوتری. در بحث میدانی مطمئن هستم که ما از آن‌ها عقب‌تر نیستیم. اما از نظر کامپیوتری قضیه متفاوت است. به عنوان مثال فیلم سینمایی «سرباز رایان» اگر جلوه‌های کامپیوتری‌اش را حذف کنید اصلاً با «دوئل» قابل مقایسه نسیت. در آن طرف بیشتر جلوه‌ها را با کامپیو‌تر انجام می‌دهند. من پشت صحنه‌های آن فیلم‌ها خارجی را دارم در قسمت‌هایی که به صورت میدانی کار کرده‌اند به جرات می‌توانم بگویم ما در بسیاری از موارد از آن‌ها بهتر هستیم.

روزبهانی با اشاره به هزینه بالای جلوه‌های ویژه کامپیوتری گفت: در قسمت جلوه‌های ویژه کامپیوتری بچه‌هایی را داریم که خوب کار می‌کنند. بحثی که در مرحله اول مطرح است بحث هزینه است. در این قسمت هزینه‌های مورد نیاز انجام نمی‌شود. به عنوان مثال در سینمای اروپا و آمریکا برای قسمتی از فیلم که نیاز به جلوه کامپیوتری داشته باشد اگر ۱۰۰میلیون تومان هزینه کنند در اینجا برای آن ۱۰میلیون تومان هم پرداخت نمی‌کنند. اما ما برای اعتبار خودمان هم که شده وقت می‌گذاریم. در حالی که دستمزدی را که باید به ما بدهند نمی‌دهند. در مجموع بحث و ضعف ما در این حوزه هزینه است.

وی در ادامه افزود: ما باید تلاش کنیم تا فیلم‌‌هایمان برون مرزی شود تا در بحث هزینه از کشوری مانند هند عقب نمانیم. یکی دیگر از مسائلی که ازار دهنده است کمبود وقت و زمان است. در آنطرف زمانی که صرف کار‌های ویژوال می‌کنند اصلاً با ما قابل مقایسه نیست نه پول می‌دهند و نه زمان که حداقل ما برای عشق خودمان کارمان را درست انجام دهیم.

او با اشاره به اینکه کارگردان باید خود بداند که از کدام جلوه‌های ویژه استفاده کند گفت: این مسائل بر می‌گردد به بی‌سوادی و ناآگاهی برخی کارگردانان و تهیه کنندگان ما که اطلاعات لازم را ندارند. با خیلی از کارگردانان کار کردم که اصلاً نمی‌دانند ویژوال چیست. عده‌ای حتی نمی‌دانند در کجا از جلوه‌های ویژه می‌دانی استفاده کنند و کجا از ویژوال کامپیوتری گاهی اوقات برای یک چاشنی ساده کامپیوتری کار می‌کنند. دوستان باید کارشان را تفکیک کنند. خواه یا ناخواه ویژوال کامپیوتری هزینه کمتری را در بر می‌گیرد. یک کار گردان و تهیه کننده باید این موارد را بداند. برخی از همین دوستان فکر می‌کنند که استفاده زیاد از ویژوال کار را زیبا می‌کند و این هم به دلیل نداشتن سواد در این حرفه است.

او در ادامه گفت: در حال حاضر سینما به آن سمت می‌رود که تمام کار‌ها را با جلوه‌های کامپیوتری انجام دهند وقتی دستمزد کافی نمی‌دهند معلوم است که آن فرد هم خیلی زمان نمی‌گذارد. در نتیجه کیفیت کار‌های کامپیوتری ما پایین می‌آید. اما این دلیل نمی‌شود که ما فکر کنیم نفر مناسبی در این حرفه نداریم.

او با بین این مطلب که در دانشگاه‌ها شاخه تحصیلی در این رابطه وجود ندارد گفت: متاسفانه این شاخه در دانشگاه‌های ما تدریس نمی‌شود و افراد باید به صورت تجربی وارد کار بشوند و با آزمون و خطا مطالبی را یاد بگیرند. من خودم بسیاری را تعلیم دادم خیلی از هم کارانم می‌گفتند که این کار را نکن دست زیاد می‌شود اما من معتقد بودم و هستم که روزی دست خدا است نباید بخل بورزیم. ما وظیفه داریم به جوان‌ها تعلیم دهیم. کسانی هم که نزد بنده دستیاری کرده‌اند با من نسبت فامیلی نداشتند و از خانواده‌ام تنها یک پسرم این حرفه را این گونه دنبال می‌کند. آیا تا به حال شده یک فیلم بردار از خودش بپرسد من تا به حال چن دستیار را تعلیم داده‌ام که خودش الان یک فیلم بردار خوب و حرفه‌ای شده باشد ما باید دین خودمان را ادعا کنیم.
کد خبر: 80973
Share/Save/Bookmark