بهره گیری از مستند سازی  جهادی / جشنواره یک رویداد دکوراتیو نیست / جای دانشمندان بر پرده سینما ما خالی است
در دهمین نشست جشنواره فیلم‌های مردمی «عمار» مطرح شد؛
بهره گیری از مستند سازی جهادی / جشنواره یک رویداد دکوراتیو نیست / جای دانشمندان بر پرده سینما ما خالی است
دبیر جشنواره عمار معتقد است برخی از مستندهایی که در عمار اکران می‌ شود در بقیه جشنواره‌ها حتی به نمایش هم گذاشته نمی‌شود.
 
تاريخ : سه شنبه ۳ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۳۱
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، نشست خبری دهمین جشنواره فیلم‌های مردمی «عمار» با حضور نادر طالب‌زاده دبیر این جشنواره ، وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار و امین سردارآبادی دبیر اجرایی جشنواره سه ‌شنبه سوم دی‌ماه در حسینیه هنر برگزار شد.

نادر طالب‌زاده دبیر این جشنواره در این نشست اظهار کرد: تفاوت «عمار» با بقیه جشنواره‌ها مشخص است. خودم به شخصه در برنامه خودم از فیلم‌های «عمار» استفاده کرده‌ام. برای مثال از مستند «داد» در برنامه خودم استفاده کردم که با محوریت تظاهرات مسالمت‌آمیز بود. در غرب تظاهرات یک چیز عادی است و فرهنگ اینکه حق داریم اعتراض کنیم با همین فیلم دیده شد. «عمار» شخصیت خاص خود را دارد. در حال حاضر با بحران بنزین باید ببینیم فیلمسازان چگونه این بحران را موشکافی می‌کنند. مستندسازی بی‌ترمز و جهادی یکی از ابزار پالایش است که باید به سمتش بروید.

وی افزود: برخی از مستندهایی که ما در عمار اکران می‌کنیم، در بقیه جشنواره‌ها حتی به نمایش هم گذاشته نمی‌شود. امیدوارم این آثار باعث تحولاتی شود و کارگردانان، تهیه‌کنندگان و... آن‌ها در تلویزیون دیده و نفس تازه‌ای به تلویزیون دمیده شود. چراکه این جشنواره یک رویداد دکوراتیو نیست.

طالب‌زاده درباره رشد کیفی آثار توضیح داد: کیفیت در همه بخش‌ها بسیار برای ما مهم است. سال گذشته اصلا در بخش مستند توقع نداشتیم یک عده به این خوبی و حرفه‌ای فیلم بسازند. به طوری که برخی از آن‌ها را می‌شد زیرنویس و به دیگر کشورها صادر کرد. بنابراین کیفیت آثار در هر دوره افزایش پیدا کرده در حالی که فیلمسازان ما دوره دیده نبوده‌اند بلکه خودشان تلاش کرده‌اند. من چندین بار به دوستان پیشنهاد کرده‌ام که برخی فیلم‌ها را زیرنویس و به کشورهای مختلف بفرستیم به نظرم می‌شود از شخصیت «عمار» استفاده برون مرزی کرد.

در ادامه وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عنوان کرد: ده سال گذشت و این جریان اجتماعی و فرهنگی در کشور جوانه زد و اندک‌اندک رشد کرد و امروز به مرحله‌ای رسیدیم که از نگاه همه دلسوزان و علاقه‌مندان فرهنگ انقلاب اسلامی به نقطه شوق‌انگیز و قابل اتکا رسیده است. روزی که جشنواره در سال ۸۹ با ۱۹ فیلم آغاز به کار کرد، شاید کمتر کسی این گمان را داشت که این جریان تا اینجا پیش بیاید و نقطه امیدی برای فیلمسازان انقلاب اسلامی باشد. خدا را به خاطر همه این موهبت‌هایی که در طول این ده سال از سوی مردم شاهد بوده‌ایم، شاکریم.

وی افزود: امسال هم جشنواره با اقبال خوبی در بخش‌های گوناگون رو به رو بوده و هیات انتخاب به شکل فشرده مشغول نهایی کردن ارزیابی‌های اولیه هستند. داوری‌ها در برخی بخش‌ها آغاز شده است. با توجه به آسیب‌شناسی‌هایی که شده، کشور ما در برهه‌ای است که پرقهرمان‌ترین دوران را گذرانده اما قهرمان در آثار ما وجود ندارد و حتی آثار ما ضد قهرمانانه هستند. اما در همین وضعیت دوربین مستندسازان انقلابی جلوه‌هایی از فضائل ملی و تاریخی ما را به تصویر کشیده‌اند. از همین رو در بخش مربوط به این حوزه، آثار خوبی به دست ما رسیده است. در بخش نقد درون گفتمانی هم آثار خوبی ارسال شده است. در بخش حافظه ملی در تاریخ سیاسی، اجتماعی و ... نیز فیلم‌های خوبی دیده‌ایم.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره «عمار» ادامه داد: هرچه کشور پیشرفت می‌کند انعکاس آن در سینمای ما کمتر است. قاتل‌ها، قاچاقچی‌ها، کارتن خواب‌ها، مفسدین، عرق خورها و... سهم خود را با موضع‌های گوناگون در سینمای ایران دارند اما جای دانشمندان بر پرده سینما ما خالی است در شرایطی که پژوهشگران و متخصصان ایرانی توانستند کشور را به افتخارات بزرگی برسانند همچنان تصویر آن‌ها در سینمای ما دیده نمی‌شود اما این حرکت در جشنواره «عمار» آغاز شده‌است.

وی بیان کرد: خوشحالم امروز بچه‌هایی که فقط در عمار دیده می‌شدند، توانستند خود را به فضاها و جشنواره‌های مختلف تحمیل کنند.

جلیلی هم گفت: فضای نقد سینمای ایران به‌شدت در این مورد غفلت کرده است. بخش مهمی از معایب، ناشی از نواقص است. برخی می‌خواهند بگویند سینما فقط هنر است آوینی و امثال او مثل فراستی، خواستند به وجه صنعتی و سرگرم‌کنندگی سینما اشاره و آن را تکمیل کنند. چون می‌خواستند سینمای ایران یک گام دیگر بردارد و وجه صنعتی قربانی وجه هنری نشود، اما به نظر می‌رسد آن وجه دیگر دچار تحجر شده است.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره «عمار» درباره بودجه جشنواره عمار هم توضیح داد: جایزه جشنواره «عمار» دیگر حتی ربع سکه هم نیست! پارسال یک کارت هدیه ۷۰۰ تومانی دادیم که تا صبح اختتامیه تامین نشده بود. جایزه‌ای که در «عمار» سرش دعواست جایزه دستکش ننه عصمت است. اگر ما می‌خواستیم از روز اول بر اساس مسایل مالی پیش برویم از همان جلسات اول شکست می‌خوردیم در طی این سال‌ها برخی اوقات مجلس برای ما بودجه تامین کرده، گاهی از سازمان تبلیغات گرفته‌ایم و... اگر بخواهیم از لحاظ مالی جشنواره «عمار» را فهرست کنیم باید امکاناتی را که مردم آورده‌اند، لحاظ کنیم.

وی افزود: ما شبکه اکران داوطلبانه در شهرهای بسیار کوچک داریم در مرحله اول کار «عمار» ایجاد پیوست اجتماعی برای هنر انقلاب بود و حالا وارد مرحله پیوست اقتصادی شده‌ایم. همین «منطقه پرواز ممنوع» بیش از ۴ میلیارد فروخته است. کسانی که متهم می‌کردند ما به کیفیت و مخاطب فکر نمی‌کنیم، حالا بیایند و نظر بدهند. برخی می‌گفتند این را اکران نکنید چون شکست می‌خورد و کارگردانش افسرده می‌شود. امیدواریم با به میدان آمدن مخاطبان جدید سینمای ما تکانی بخورد.

جلیلی تأکید کرد: طبق آمار ۹۵ درصد از افراد ما اصلا سالی یک بار هم به سینما نمی‌روند. ما تلاش می‌کنیم این قهر مخاطبان را با سینما سامان دهیم خیلی وقت‌ها این قهرها ناشی از مشکلات اقتصادی نیست آنها فیلم‌هایی با ویژگی‌های نزدیکی به منطقه بومی و سنت‌های خود می‌خواهند. امیدوارم سرعت به بلوغ رسیدن سینمای ایران افزایش پیدا کند.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره «عمار» درباره بخش نکوداشت‌ها توضیح داد: امسال از محمدرضا سرشار نویسنده پیشکسوت و پرمخاطب ادبیات ایران و سازندگان سریال «گاندو» تجلیل می‌کنیم سریالی که حتی در خود صدا و سیما هم بایکوت شده است!

جلیلی عنوان کرد: برخی از دستگاه‌هایی که بودجه هنگفت در اختیار دارند مثل صداوسیما، ادعا می‌کنند بچه‌های انقلابی در بخش فیلمنامه حرفی برای گفتن ندارند، اما این با واقعیتی که امروز در جریان جشنواره عمار شاهد آن هستیم مغایرت دارد.

امین سردارآبادی دبیر اجرایی این جشنواره هم به ارایه گزارشی از این جشنواره پرداخت و گفت: افتتاحیه این جشنواره یازدهم ساعت ۱۸ سالن سرچشمه و اختتامیه بیست دی ماه برگزار می‌شود و نسبت به سال قبل ۲۵ درصد افزایش آثار داشته‌ایم.

عباس هادیان مسئول فیلمنامه این جشنواره هم از ارسال ۴۰۰ اثر با موضوعات مختلف در این دوره به جشنواره خبر داد.

گزارش از : مجید معافی
کد خبر: 97812
Share/Save/Bookmark