برخی ها نگرانی های خودشان را به «خط قرمز» تعبیر می کنند! / «ممیزیهای» بی درو پیکر بلای جان سینمای ایران
رئیس کانون فیلمنامه نویسان در گفتگو با هنرنیوز :
برخی ها نگرانی های خودشان را به «خط قرمز» تعبیر می کنند! / «ممیزیهای» بی درو پیکر بلای جان سینمای ایران
زمانی که فیلمنامه « لیلی با من است» را می نوشتم این فیلمنامه به دلیل برخی از خطوط قرمز در وزارت ارشاد تصویب نشد برای اینکه آقایان خط قرمزی را برای خودشان ترسیم کرده بودند که بعدها معلوم شد خط قرمزهای واقعی نبوده و می توانسته حذف شود!
 
تاريخ : شنبه ۹ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۰
رضا مقصودی رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد مشکل فیلمنامه هایی که به موضوعات مذهبی و بویژه مضامین عاشورایی می پردازند گفت: انتخاب آدم های مناسبی که این فضاها را به خوبی می شناسند و در این فضاها تنفس می کنند اولین قدمی است که می تواند مانع از مشکلات پرداختن به این گونه مضامین شود.

فیلمنامه نویس «از رئیس جمهور پاداش نگیرید» افزود: متاسفانه بخشی از مشکلات سینمای ما به «ممیزیهای» بی درو پیکر و بی ضابطه برمی گردد که در هر دوره وجود داشته است و بلای جان سینمای ایران شده است. در حالی که اگر ما شاهد یکسری «ممیزیهای ضابطه مند» باشیم؛ دیگر فیلم ها دچار مشکل ممیزیِ پس از تولید نمی شوند. به عبارت دیگر، ممیزیهای ضابطه مند باعث می شود که فیلمساز از قبل بداند باید در کجاها چه مسیری را طی کند.

رضا مقصودی تصریح کرد: ممیزیهای بی درو پیکر و بی ضابطه این امکان را در اختیار خیلی ها قرار می دهد که هر زمانی خواستند در فیلم ها اعمال نظر و اعمال نفوذ کنند و باعث آسیب رساندن به سینما شوند. بنابراین بخش اعظم مشکلات فیلم های مذهبی، بیشتر به ممیزیها برمی گردد تا فیلمنامه نویس؛ چرا که فیلمنامه نویسی که وارد عرصه های مذهبی می شود یقین بدانید این گونه فضاها را به خوبی می شناسد و مراقب است طوری قلم بزند تا در فضای فرهنگی ایجاد نگرانی نشود.

فیلمنامه نویس فیلم سینمایی« لیلی با من است» با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما خط قرمزیهایی رسم می شود که خط قرمز واقعی نیستند بلکه برخی ها از آن به خط قرمز تعبیر می کنند اظهار داشت: گاهی اوقات ما شاهد خط قرمزهایی هستیم که اصلا وجود ندارند! به عنوان مثال زمانی که من فیلمنامه « لیلی با من است» را می نوشتم فیلمنامه من در وزارت ارشاد به دلیل همین خط قرمزها تصویب نشد برای اینکه آقایان خط قرمزی را ترسیم کرده بودند که بعدها معلوم شد خط قرمزهای واقعی نبوده و می توانسته حذف شود!

رئیس کانون فیلمنامه نویسان سینمای ایران تاکید کرد: بخشی از مشکلات سینمای ایران، نگرانی مدیران و طیفی از افرادی است که نگرانی خودشان را با ایجاد محدودیت ها و به نام «خطوط قرمز» در آثار هنری اعمال می کنند و با این کار در حرکت سینما ایجاد مشکل می کنند درحالی که برای پرهیز از این مشکلات باید قدری حوصله و سعه صدر داشته باشیم.

فیلمنامه نویس «مهر مادری» در بخش دیگری از گفتگو خود با هنرنیوز با اشاره به فیلم «رستاخیر» گفت: معتقدم مشکل این فیلم، نه «فیلمنامه» و نه «فیلم» است بلکه مشکلی است که می بایست در خارج از سینما حل و فصل شود.

وی ادامه داد: باید بپذیریم فیلم رستاخیز را کسانی پروانه نمایش دادند که هم متخصص این کار بودند و هم شرایط سینمای ایران و شرایط ممیزی کشور را می شناختند. ضمن اینکه سازنده فیلم نیز، آشنایی کاملی به موضوعات فرهنگی و مذهبی داشته است. لذا زمانی که فیلمی مجوزهای لازم را برای اکران کسب می کند، دیگر نباید مانعی برای اکران آن وجود داشته باشد.
کد خبر: 84122
Share/Save/Bookmark