ایلام سرزمین ناشناخته‌های تاریخی
گشت و گذاری در استان ایلام؛
ایلام سرزمین ناشناخته‌های تاریخی
تنوع آب وهوایی تفرجگاه‌های فراوانی را در استان ایلام به وجود آورده است.
 
تاريخ : دوشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۳۴
به گزارش هنرنیوز، حریر پوشش جنگلی و صدف دیواره‌های سنگی کوه‌های قد برافراشته سیبان، شلم، مانشت شهر ایلام را محیط ‌گشته‌اند. قلب تپنده تاریخی شهر ایلام قلعه والی است. قلعه‌ای ساخته شده به سال ۱۳۲۶ ه.ق با مساحتی ۶۴۷۵ متر با نمایی تقریباً ذوزنقه‌ای بر روی تپه تاریخی چگامیرک قرار دارد.

احسان ربیعی راهنمای گردشگری می‌گوید:« تنوع آب وهوایی منطقه تفرجگاه‌های فراوانی را به وجود آورده که از جمله می‌توان به پارک شش‌دار و تجریان اشاره کرد. پارک جنگلی شش‌دار در ۶ کیلومتری شهر ایلام سایه‌گستر انبوه درختان بلوط و مفرشی از سبزه‌های نورسته و مفری برای گریز از زندگی ماشینی است. »
در میان تفرجگاه طبیعی شش‌دار کوه قد برافراشته و سترگ «قلاقیران » قرار دارد که با توجه به هیت هندسی خاصی منحصر به فرد خود در میان دیگر کوه‌های دیر زمانی است که نماد شکوه مردمان این دیار است.
ربیعی اضافه می‌کند:« در مسیر چوار – مورت و بولی تفریحگاه زیبا و جنگلی تجریان در فاصله ۲۰ کیلومتری شهرایلام قرار دارد که چشمه‌ساران فراوان دارد. تجریان در مجاورت تنگه زیبایی موسوم به تنگ بهشت واقع شده و در همه فصول سال پذیرای گردشگران است.»
 



پارک جنگلی چقاسبز « چقا جنگیه» هم یکی از بخش‌های طبیعی و زیبا ایلام است که با انبوهی از گیاهان دارویی و درختان زالزالک،بادام کوهی،پسته،بلوط،، کاج، سرو، اقاقیا، ارجن و گردو   پوشیده شده است. در این پارک جنگلی علاوه برتنوع پوشش گیاهی می‌توانید پرندگانی همچون بوتیمار را ببینید.

این راهنمای گردشگری توضیح می‌دهد:« دره ییلاقی هفتاو میشخاص « هفت آب » از دیگر جاذبه‌های طبیعی است این دره باصفا و روح‌نواز از روستای جعفر آباد در فاصلة ۳۰ کیلومتری ایلام شروع شده و به جنگل و باغ‌های ارتفاعات طولاب می‌رسد. در این دره ییلاقی درختان میوه و گردو به وفور دیده می‌شود. همچنین میشخاص به تفریح گاه جنگلی گاوز نزدیک است.» 



چشمه‌ساران فراوان در مسیر ییلاقی دره همچنین چندین روستا در دل این طبیعت و مزارع متنوع آن باعث طراوت روح می‌شود. در دو کیلومتری این دره ییلاقی و در طول مسیر جاده اصلی ایلام به دره شهر جنگل انبوه و زیبای مله پنجاو، زیبایی خاصی به این مجموعه بخشیده است.


او ادامه می‌دهد:« از دیگر تفرجگاه‌های طبیعی ایلام دره روح نواز و مصفای تنگه ارغوان است که زیبایی طبیعی تنگه و طنازی گل‌های ارغوان هر روز به ویژه فصل بهار میزبان گشاده روی دوستداران طبیعت است.»

ربیعی اظهار می‌کند:« یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان جاذبه‌های آبی استان است که زلال چشمه‌ساران و در سفر بودن رودها با توجه به کوهستانی بودن منطقه و شیب تند دره‌ها آبشارهای بلند و زیبایی را پدیدار گشته است. برخی از این رودها با عبور از شیب و نشیب دره‌ها و کوه‌ها و سیراب نمودن زمینهای اطراف خود را به وسعت سد «چم گردلان» می‌رسانند.»

دهلران:

نفس‌هایی داغ شهری تبدار از هرم شعاع خورشید. دهلران یکی از شهرستان‌های هفتگانه استان ایلام است که در جنوب غربی استان با بخش‌های مرکزی، موسیان، زرین‌آباد مرزبان جنوبی استان است. آب و هوای گرمسیری و دشتهای بکر و وسیع دامنه کوه‌های اناران و سیاه کوه از مظاهر زیبایی طبیعی دهلران است.

این راهنمای گردشگری استان ایلام می‌گوید:« بر اساس رانش زمین بر یکی از سفرهای زیر زمینی روستای بیشه دراز از توابع دهلران غار و استخر زیبایی به نام غار «هویر » ایجاد شده است. غاری با اختلاف دمای زیاد با بیرون، حفره‌ای فراخ با آبی زلال و نوشین در گذر.» 



به گفته ربیعی دهلران را می‌توان سرزمین عجایب طبیعی نامید. وجود جاذبه‌های ثبت شده در آثار ملی غار خفاش، چشمه آب گرم، از همه مهمتر «گاوقیلی» یا «چشمه قیر» بی‌شک حیرت هر بیننده را بر خواهد انگیخت. این پدیده شگفت انگیز که در دامنه سیاه کوه واقع شده شامل سه چشمه است که آب گوگرددار همراه قیر می‌جوشد و در دشتها پراکنده است.

آب گرم و معدنی دهلران از دیگر جاذبه‌های دهلران است. آبی شفا بخش و موثر در درمان برخی امراض.

دشت ایوان

ربیعی می‌گوید:«دشت ایوان از غرب به کشور عراق و از شمال به کرمانشاه باز می‌گردد. وسعت منطقه، خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب ایوان را به یکی از قطب‌های کشاورزی استان بدل کرده است. این شهرستان در موزه‌های آب‌ریز مرزی استان واقع شده است. مهمترین رودخانه ایوان، رودخانه داعی کنگیر است. بی شک مناظر بکر طبیعی همراه با آثار به جای مانده تاریخ از جاذبه‌های دیدنی هر منطقه محسوب می‌شود.»
 



او اظهار می‌کند: «این شهرستان با دارا بودن آثار فاخری از تمدن پیشین تاریخ از گذشته خود سخنها دارد. در ۲۵ کیلومتری شهر ایوان و در مسیر روستای سرتنگ بقایای آتشکده‌ای با قدمت بیش از ۱۷۰۰ سال مربوط به دوره ساسانی نمایان است. آتشکده سیاهکل بنایی ساخته شده از سنگ و ساروج که می‌توان آن را مجمل آتش شعله‌های تاریخ نامید.»

ربیعی می‌گوید: «از مهمترین آثار تاریخی ایوان غرب طاق سنگی شیرین و فرهاد است که طبق داستانی که سینه به سینه از گذشتگان برای مردم منطقه نقل شده بنای طاق در موقع گذر شیرین و فرهاد از این منطقه برای اقامت شیرین شبانه توسط فرهاد در کمتر از یک نیم روز ساخته شده ازاین رو مردم منطقه مخصوصا قدیمی ها به آن طاق شیرین می‌گویند.»
کد خبر: 54332
Share/Save/Bookmark