اگر به ما توجه شود می توانیم بین المللی شویم / تفاوتی در بحث تجهیزات با هالیوود ، بالیوود و سینمای اروپا نداریم
محمدرضا طهمورث مدیر یکی از دفاتر پشتیبانی فنی و تجهیزات سینمایی در گفتگو با هنرنیوز اعلام کرد؛
اگر به ما توجه شود می توانیم بین المللی شویم / تفاوتی در بحث تجهیزات با هالیوود ، بالیوود و سینمای اروپا نداریم
محمدرضا طهمورث معتقد است ایران در بحث تجهیزات با هالیوود ، بالیوود و سینمای اروپا هیچ تفاوتی به جز در تعداد ندارد و آن هم به این دلیل است که تولیدات سینمایی ما نسبت به آنها کمتر است.
 
تاريخ : جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۳۹
«محمدرضا طهمورث» یکی از مدیران دفتر پشتیبانی فنی و تجهیزات سینمایی کشور در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز با اهمیت خواندن این حرفه سینمایی که به نوعی قلب تپنده سینما به لحاظ تجهیزات محسوب می شود گفت: من به همراه برادرم به صورت مشترک یک دفتر پشتیبانی فنی و ابزاری تجهیزات سینمایی از سالهای قبل تاسیس کردیم که شروع کار ما اگر چه از سال 88 بود اما به صورت خیلی حرفه ای از سال 91 وارد عرصه تجهیزات سینمایی شدیم و آن هم به این دلیل بود که تقریبا فارابی از بحث دوربین های نگاتیو خارج شد و وارد بحث دوربین های دیجیتال گردید. از آن زمان چون بنیاد سینمایی فارابی فعالیتی در این عرصه نداشت یا خیلی کم داشت ، بار این سینما از سال 91 به بعد به دوش من و بقیه همکاران ما افتاد.

وی با بیان اینکه ما کاملا بخش خصوصی هستیم و با وجودی که صاحب مجوز فعالیت از سازمان سینمایی هستیم اما هنوز صنفی نداریم اضافه کرد: اگر چه زیر نظر وزارت ارشاد هستیم اما هنوز در خانه سینما جایگاهی نداریم و این خیلی عجیب است این درحالی است که سینما یک صنعت است و بخشی از این صنعت ، شاخه ای در تجهیزات دارد و بحث بسیار مهمی است و با وجودی که در اکثر کشورها دولت ها به این نوع شرکت ها کمک می کنند اما در ایران ، دولت هیچگونه حمایت و کمکی به ما نمی کند و این سرمایه ای است که ما خودمان دراین کار وارد کردیم.

این مدیر فنی خبر داد که همکاران او درصددند تا انجمنی تشکیل دهند و به وضعیت تجهیزات سینمایی سروسامان ببخشند.

طهمورث ادامه د اد: ما چند سالی است که صاحب پروانه فعالیت شدیم و چون صنف نیستیم لذا نمی توانیم گفتمانی با وزارت ارشاد و خانه سینما داشته باشیم البته ارتباط داریم ضمن اینکه ما هنوز مثل بقیه کارهای فرهنگی از بحث مالیات و دارایی معاف نیستم چون شامل بند لام 139 قانون اساسی نمی شویم اما در این بخش با ارشاد مکاتباتی داشتیم که امیدواریم در آینده نزدیک به نتایج مثبتی دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه به روز شدن در این عرصه بسیار پرهزینه است تصریح کرد: ما در بخش آبدیت شدن خیلی مشکل داریم و این بروز شدن در مملکت ما خیلی زود انجام می گیرد اگر چه برای فیلمبرداران سینما امر مثبتی است چون با تجهیزات به روز کار می کنند اما برای ما ضرر دارد چون هنوز هزینه تجهیزات و دوربین هایی را که خریداری کردیم را در نیاوردیم ، دوربین جدیدتری وارد بازار می شود.

این مدیر دفتر پشتیبانی فنی و تجهیزات سینمایی کشور یادآور شد: ما تنها شرکت اجاره تجهیزاتی در ایران هستیم که دفتری هم در استانبول ترکیه داریم . ضمن اینکه ایران در بحث تجهیزات با هالیوود ، بالیوود و سینمای اروپا هیچ تفاوتی به جز در تعداد نداریم این هم به این دلیل است که تولیدات سینمایی ما نسبت به آنها کمتر است اما کاملا به روز هستیم.

محمدرضا طهمورث خاطرنشان کرد: ما متاسفانه به دلیل بحث تحریم ها ، نماینده ای در ایران برای تعمیر و پشتیبانی دوربین هایمان نداریم و اگر دوربین های ما خراب شوند باید آنان را به امارات ، ترکیه و یا کشورهای دیگر برای تعمیر بفرستیم.

وی با اشاره به بحث اجاره تجهیزات گفت: اجاره های ما نسبت به دنیا خیلی ارزان تر است به طور مثال در جهان اگر شما یک لنز را می خرید باید طی 180 روز پول آن را در بیاورید ولی در ایران این کار سه سال به طول می انجامد.

طهمورث با بیان اینکه دوربین های فیلمبرداری به روز دنیا خیلی گران قیمت است و کمترین آن قیمتش 300 میلیون تومان است افزود: این درحالی است که اگر متعلقات و لنزها را هم بخواهیم خریداری کنید قیمتی بالغ بر یک میلیارد تومان می شود.

وی از مسئولین خواست که این شرکت ها را حمایت کنند تا همکاران او مجبور به مهاجرت یا تغییر شغل نشوند.
به گفته او ، تاکنون هیچ مسئولی از دفاتر و تجهیزات سینمایی نه بازدیدی داشته و نه خبر دارد که این تجهیزات چگونه تهیه و نگهداری می شوند!

این مدیر دفتر پشتیبانی فنی و تجهیزات سینمایی کشور تاکید کرد: اگر به ما توجه شود می توانیم بین المللی شویم و من به این موضوع خوشبین هستم.

وی یادآور شد: هم اکنون ده ها شرکت ترکیه ای می خواهند در تولید فیلم ها با ما سهیم باشند اما دوست دارند تجهیزات شان را از ترکیه بیاورند ولی ما قبول نمی کنیم چرا که معتقدیم اگر می خواهید در ایران کار کنید حتما باید تجهیزات تان را از ایران تهیه کنید. من خیلی ناراحت شدم وقتی متوجه شدم فیلم «سلام بمبئی» با وجودی که بازیگران ، کارگردان ، تهیه کننده و فیلمبردار آن ایرانی هستند اما تجهیزات شان را از هند گرفتند! من به آقای نوروزی بیگی تهیه کننده این فیلم گفتم شما چرا تجهیزات تان را از ایران تهیه نکردید ایشان گفت ما این همه تجهیزات را چه طوری از ایران می بردیم! در حالی که امریکایی ها وقتی می خواستند فیلم « 2 Taken» را در استانبول کار کنند یکسری از وسایل فیلمبرداری خودشان را با کشتی تا استانبول آوردند.

وی خبر داد این شرکت به طور سالیانه بین 6 تا 12 فیلم را پشتیبانی می کند و فیلم هایی مثل امروز ، دربند ، مالاریا ، سالوادر ، آینه بغل ، نهنگ عنبر2 ، خوک ، اژدها وارد می شود ، استرداد ، شکستن استخوان از 20 ناحیه ، صفرتا سکو و ... با همکاری این شرکت تولید شدند.

طهمورث از اینکه در جشنواره فیلم فجر سهمی ندارند و دیده نمی شوند گلایه کرد و اظهار داشت : یک زمانی به یکی از مسئولین سینمایی گفتم ما بخش مهمی از سینما هستیم اما ما را حتی به جشنواره فیلم فجر هم دعوت نمی کنند! این درحالی است که متاسفانه دید بسیاری از مسئولین نسبت به شرکت های ما مثل کسانی است که صندلی و میز و قاشق و بشقاب اجاره می دهند! و این تاسف بار است. من تهدید نمی کنم اما اگر همین امروز شرکت هایی مثل ما به سینما دوربین اجاره ندهند هیچ فیلمی در ایران ساخته نخواهد شد.

گفتگو از: مجید معافی



کد خبر: 95922
Share/Save/Bookmark