خطرفقدان «گفتمان انقلاب اسلامی» جشنواره فجر را تهدید می‌کند/ سیاست به سمتی رفته تا جریانات ارزشی و مخاطبان از جشنواره انتظاری نداشته باشند!
بایدها ونبایدهای جشنواره فیلم فجردر گفتگو با جواد شمقدری:
خطرفقدان «گفتمان انقلاب اسلامی» جشنواره فجر را تهدید می‌کند/ سیاست به سمتی رفته تا جریانات ارزشی و مخاطبان از جشنواره انتظاری نداشته باشند!
رئیس سابق سازمان سینمایی کشور گفت: خطری که هم اکنون جشنواره فیلم فجر را تهدید می کند خارج شدن «مطالبات گفتمان انقلاب اسلامی» از دایره جشنواره است.
 
تاريخ : شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۶
جواد شمقدری رئیس سابق سازمان سینمایی کشور در گفتگو اختصاصی با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد بایدها و نبایدهای جشنواره فیلم فجر گفت: در دوره ای که ما مدیریت می کردیم برای جشنواره فیلم فجر، یک استراتژی طراحی کردیم مبنی بر اینکه حتما باید جشنواره فیلم فجر در بطن مطالبات و گفتمان انقلاب اسلامی قرار داشته باشد و به عنوان یک «مطالبه» تلقی شود و این استراتژی به اسم «جشنواره فیلم فجر» برمی گشت چرا که پایه گذارانی که مقطع ایام الله 22 بهمن را برای نام جشنواره فیلم فجر برگزیده بودند به دنبال پیوند عمیق و منطقی بین سینمای ایران و همه حرکت های آرمانی و معرفتی و رویکردهای انقلابی بودند که در کشور صورت می گرفت . اما متاسفانه این جشنواره در دوره هایی مثل الان به سمتی رفته که ما شاهد یک نوع بیگانگی نهادینه شده در آن هستیم
درجشنواره کنونی فیلم فجر؛ برعکس دوره ما که اگر یک فیلم بد وجود داشت داد همه بلند می شد اما حالا اگر ده ها فیلم بد هم وجود داشته باشد کسی حرفی نمی زند چرا که می گویند همین هست که هست چرا که از جشنواره انتظاری بیش از این نداریم! واگر یک فیلم خوبی در مسیرگفتمان انقلاب اسلامی در جشنواره حضور داشته باشد تشویق همه بلند می شود و این اتفاق، اتفاق خطرناکی است که در حال رخ دادن است.
و این درحالی است که امروزه گویا همه نیز این نقص و انحراف را پذیرفته اند! و با آن کنار آمده اند!


وی ادامه داد: اما ما سعی کردیم جشنواره فیلم فجر را به عنوان یک مطالبه به گونه ای جا بیندازیم تا اگرکوچکترین تخطی از انقلاب اسلامی هم انجام می شود، داد همه در بیاید و مثلا اگر 20 اثر ارزشمند در مسیر انقلاب اسلامی در جشنواره فیلم فجر حضور داشت همه این موضوع را یک امر طبیعی می پنداشتند و معتقد بودند که جشنواره باید همین گونه باشد. لذا این شیوه مدیریت جشنواره موجب شد با وجودی که در دوره ما ، فیلم های خوبی هم ساخته شد و حتی جوایزی را نیز کسب کرد اما دیدیم جریان منتقدین در عرصه های مختلف، حتی در اصولگرایان نیز باز هم به جشنواره انتقاد داشتند و این موضوع برمی گشت به سیاستگذاری که انجام شده بود تا به حداقل ها و ظرفیت های کنونی ، قانع نشویم. بلکه درصددیم همه جهت گیریهای جشنواره فیلم فجر در راستای حرکت انقلاب اسلامی باشد.

این کارگردان سینمای ایران تاکید کرد : معتقدم خطری که هم اکنون جشنواره فیلم فجر را تهدید می کند خارج شدن «مطالبات گفتمان انقلاب اسلامی» از دایره جشنواره فیلم فجراست و انگار جشنواره فیلم فجر به جشنواره ای مبدل شده که نباید چنین توقعی را از آن داشت! و نتیجه این می شود که درجشنواره کنونی فیلم فجر؛ برعکس دوره ما که اگر یک فیلم بد وجود داشت داد همه بلند می شد اما حالا اگر ده ها فیلم بد هم وجود داشته باشد کسی حرفی نمی زند چرا که می گویند همین هست که هست چرا که از جشنواره انتظاری بیش از این نداریم! واگر یک فیلم خوبی در مسیرگفتمان انقلاب اسلامی در جشنواره حضور داشته باشد تشویق همه بلند می شود و این اتفاق، اتفاق خطرناکی است که در حال رخ دادن است.

این دست اندرکار سینمای ایران افزود: البته عوامل مختلفی در بوجود آمدن چنین شرایطی در جشنواره فیلم فجر دخالت دارند و متاسفانه هر دو جریان فکری کشور در ایجاد این اتفاق دخیل هستند هم جریانی که می خواهد جشنواره فیلم فجر را در مسیر جشنواره های جهانی سوق دهد و یک نوع بیگانگی و بی توجه ای نسبت به گفتمان انقلاب اسلامی ایجاد کند به طوری که سعی می کند حتی ساختار آن را هم بهم بریزد و آن را شقه شقه کند مثل پیشنهاد حذف نام «فجر» و هم جریان افراطی گفتمان انقلاب اسلامی؛ جریانی که معتقدند آنان جشنواره خودشان را مثل عمار ... در اختیار دارند. این اتفاق چه آگاهانه یا سهوی باشد در نهایت به نفع سینمای ایران و سینمای انقلاب اسلامی نخواهد بود.

کارگردان فیلم سینمایی« بربال فرشتگان» یاد آور شد: بر این باورم که جشنواره فیلم فجر می بایست در
سیاست گزاران سینما می خواهند ارزش جشنواره های کشور بویژه جشنواره فیلم فجر را به سمتی ببرند که مخاطب از آن هیچ انتظاری نداشته باشد!
بطن مطالبات ما از گفتمان انقلاب اسلامی قرار داشته باشد یعنی هر آنچه را که ما از گفتمان انقلاب اسلامی مطالبه می کنیم حتما باید آن را در جشنواره فیلم فجر هم ببینیم. بنابراین باید کمبودهای آن، ما را بیازارد و امتیازهای آن؛ ما را به وجد بیاورد. لذا نباید این مطالبات را برعکس کنیم و از جشنواره فیلم فجر، هیچ انتظاری نداشته باشیم.

جواد شمقدری با اشاره به یکی دیگر از بایدهای جشنواره فیلم فجر گفت: باید جشنواره فیلم فجر « به روز» باشد و به سمتی حرکت کند که فکر نکنیم یک پدیده شرور است بلکه باید احساس کنیم یک پدیده و یک برنامه زمانی است که ما همه انتظاراتی را که از انقلاب اسلامی داریم می بایست از جشنواره هم داشته باشیم و اگر کاستی دارد - که دارد - باید به همه وجوه آن معترض باشیم و برای ارتقا و بهبود آن دل بسوزانیم و تلاش کنیم.

رئیس سابق سازمان سینمایی کشور تاکید کرد: به نظر می رسد که در این دوره ؛ سیاست گزاران سینما می خواهند ارزش جشنواره های کشور بویژه جشنواره فیلم فجر را به سمتی ببرند که مخاطب از آن هیچ انتظاری نداشته باشد! بنابراین نه آن رفتار افراطی درست بود که انتظار داشت مهمانان و مخاطبان جشنواره! همه حزب اللهی و دارای حجاب چادر باشند نه این رفتار تفریطی صحیح است که همان منتقدان دیروز ، امروز بی تفاوت شده اند و از کنار انبوه فیلمهای مسئله دار می گذرند و اگرشاهد یک فیلم خوبی در جشنواره باشند وجود آن را غنیمت می شمارند و قانع می شوند!

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 87589
Share/Save/Bookmark