اِعمال نفوذ بر هیات داوری مشهود است / افتادن مردی از روی تراس بی نظیرترین جلوه ویژه میدانی که داوران نفهمیدن
عباس شوقی در گفتگو با هنرنیوز:
اِعمال نفوذ بر هیات داوری مشهود است / افتادن مردی از روی تراس بی نظیرترین جلوه ویژه میدانی که داوران نفهمیدن
مدیر جلوه های ویژه میدانی « امکان مینا» با اشاره به رای داوران گفت: متاسفانه طرز تفکر هیات داوران و اِعمال نفوذ خارج از حوزه داوری دراعلام اسامی نامزدها بسیار مشهود است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۴۳
عباس شوقی مدیر جلوه های ویژه میدانی سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز درمورد اعلام رای داوران گفت: امسال هم شاهد شگفتی در هیات داوران بودیم و حداقل چند مورد اعتراضی به رای داوران بسیار مشخص است یکی نادیده گرفته شدن بحث کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا و دیگری قرار نگرفتن فیلم «بادیگارد» در بخش بهترین فیلم ها است!

این سینماگر ادامه داد: یکی از آقایانی که هم اکنون هم در هیات داوران حضور دارد. در اظهار نظری در مورد یکی از صحنه های فیلم «چ» گفته بود « یکی از بدترین صحنه های فیلم چ، صحنه سقوط هلی کوپتر است!» در حالی که همگان به این معترفند که یکی از مهمترین و حساس ترین صحنه فیلم «چ»، همان صحنه سقوط هلی کوپتر بوده است و جالب است که همین آقا ، امسال هم جزو هیات داوران این دوره است لذا مشخص است که نگاه ایشان به فیلم آقای حاتمی کیا چگونه قضاوتی خواهد بود.

وی همچنین با اشاره به فیلمبرداری و طراحی صحنه فیلم سینمایی« ابد و یک روز» اضافه کرد: نادیده گرفتن این دو بخش در این فیلم نیز از مواردی است که نسبت به این فیلم در داوری ها اجحاف شده است.

این مدیرجلوه های ویژه میدانی سینمای ایران تصریح کرد: شاید بهترین و به حق ترین نظر هیات داوران ؛ معرفی کاندیداهای بازیگری باشد که دلیل آن هم حضور آقای مهدی فخیم زاده و خانم نیکی کریمی در هیات داوران بوده است.

عباس شوقی که در این دوره از جشنواره مدیریت جلوه های ویژه میدانی فیلم سینمایی«امکان مینا» اثر کمال تبریزی را برعهده داشت تاکید کرد: با شناختی که من از اعضای هیات داوران دارم هیچ کدام از این داوران شناخت کاملی از جلوه های ویژه ندارند و با صراحت اعلام می کنم حتی آنان نمی توانند تفاوت بین بخش های جلوه های تصویری و بخش جلوه های میدانی در فیلم «امکان مینا» را تشخیص دهند؟

وی با بیان اینکه نادیده گرفته شدن یکی از بی نظیرترین صحنه های فیلم «امکان مینا» برایم زجرآور است یاد آور شد: معتقدم یکی از ماندگارترین صحنه فیلم «امکان مینا» صحنه افتادن مردی که در خانه تیمی بود از بالای تراس با مغز به وسط حیاط است. اما متاسفانه داوران مثل همیشه به رابطه ها توجه کردن و از این صحنه غافل شدن و آن را نفهمیدند.

شوقی با اعتراض به ادغام بخش های جلوه های ویژه میدانی و تصویری گفت: هیات داوران یا سرخود یا با دستور از دبیر جشنواره ، جلوه های ویژه میدانی و بصری را در هم ادغام کردند در صورتی که جلوه های بصری ، کارشان پشت میز است ولی جلوه های میدانی در وسط عملیات است که همیشه نیز با سختی و خطرات فراوانی هم روبرو بوده است.

این سینماگر اظهار داشت: یکی از مواردی که درجریان جلوه های ویژه میدانی حائز اهمیت است این است که نباید فقط حجم کار به لحاظ تعداد انفجار و صحنه های برف و باران و غیره ، مد نظر گرفته شود این درحالی است که حتی طراحی یک سکانس در جهت کمک به قصه و در خدمت زیبا شناسی فیلم می تواند بسیار موثر باشد و نباید از دید داوران پنهان بماند.

وی با اشاره به ادغام صدابرداری با صداگذاری و طراحی لباس با طراحی صحنه گفت: شاید در یک فیلم ما شاهد طراحی صحنه خوبی نباشیم اما در عوض ، طراحی لباس آن فوق العاده باشد در این مورد داوران چگونه می توانند منصفانه قضاوت کنند؟ در حالی که باید این دو بخش جدا از همدیگر مورد داوری قرار بگیرند.

این مدیر جلوه های ویژه میدانی سینمای ایران با بیان اینکه متاسفانه طرز تفکر هیات داوران و اِعمال نفوذ خارج از حوزه داوری در اعلام اسامی نامزدها بسیار مشهود است یاد آور شد: معتقدم نادیده گرفتن حق هنرمندان، حق الناس محسوب می شود و هیات داوران می بایست در این مورد پاسخگو باشند.
کد خبر: 88759
Share/Save/Bookmark