هنرمندانی از جنس خورشید
گزارش هنرنیوز از گروه تئاتر آسایشگاه کهریزک؛
هنرمندانی از جنس خورشید
خورشید هم که حالا وسط آسمان جا خوش کرده و از پرتو افکنی بر سر خلق الله خسته شده ، انگار بدش نمی آید یوشکی از پشت پنجره سالن تئاتر کهریزک ، بخشی از نورش را به این هنرمندان تقدیم کند.
 
تاريخ : سه شنبه ۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۲۴
خورشید که خودش را در آسمان کمی جابه جا می کند ، خودم را به آسایشگاه کهریزک می رسانم تا به دیدار بروبچه های تئاتر این آسایشگاه بروم. صدای دیالوگهای آنان که همه باهم می خوانند از پشت در سالن هم شنیده می شود و این صداهای مصمم ، عزمم را برای تهیه گزارش صد چندان می کند. سالنی نسبتا بزرگ که تعدادی از بازیگران نمایش «رستم و سهراب» که بیشتر آنان روی ویلچر نشسته اند حضور دارند. پیانویی در کنار سالن خودنمایی می کند ، چندین دو تار و دف به دیوار های سالن آویزانند ، همه چیز نشان از هنرنمایی کسانی است که هنرشان عبور از محدودیت ها و نقصان هایی است که از بد حادثه به سراغشان آمده است. آقای میرکمال میرنصیری کارگردانی بخش تئاتر کهریزک را برعهده دارد او لیسانس کارگردانی سینما و فوق لیسانس روانشناسی و مشاوره خانواده است که دوره های تئاتر را در خارج از دانشگاه طی کرده است.

او که سالهاست با گروه تئاتر کهریزک کار می کند برای همه نقش ها، دو نفر را کاندید کرده است تا هم همه در تئاتر حضور داشته باشند و هم اینکه اگر برای کسی در روز اجرا مشکلی ایجاد شد، نقش ها روی زمین نمانند. 

چند نفری برای اولین بار نقش خود را می خوانند و استاد از نوع بیان آنان راضی است هرچند که خودشان هنوز راضی نیستند. آن طوری که به من گفتن تعداد مددجویان رشته تئاتر کهریزک 23 نفراست که چند نفری از آنان حضور ندارند اما تمرین با 18 نفر شروع شده که 11 نفر آنان بانوانند که آمار جالبی است.

گویا خورشید هم که حالا وسط آسمان جا خوش کرده و از پرتو افکنی بر سر خلق الله خسته شده ، بدش نمی آید یوشکی از پشت پنجره سالن تئاتر کهریزک ، بخشی از نورش را به این هنرمندان تقدیم کند تا کنتراستی جالبی را در سالن تئاتر ایجاد کند اما این کنتراست هرگز به منزله کنتراستی بین این هنرمندان با دیگر هنرمندان در توان بازیگری نیست. «عزم» و «اعتماد به نفس» دو شاخصه ای است که در چهره تک تک این ستارگان هنر کهریزک دیده می شود ، صفاتی که به مدد حضور در کلاس تئاتر به آنان هدیه شده است.

بی شک ، یکی از قابلیت های هنرنمایش ، «نمایش درمانی» است و میرنصیری نیزبا توجه به سابقه آکادمیک خود در این رشته ، بر روی همین زاویه فوکوس کرده است.

کارگردان از آنان می خواهد که هر چه بلندتر دیالوگهای خودشان را ادا کنند و چه زیباست رهایی «کلام» از جسمانی به ظاهر محدود که دیگر محدودیت ؛ توان ماندن در این روحیه پرتوان را ندارد.

دیدن هنرنمایی آنان ، که همه سنین میانسالی و حتی کهنسالی را تجربه می کنند تماشایی است. بی هیچ منت و محنتی به عرصه تئاتر آمدند تا بر چالش های روحی و جسمی خود فائق آیند و چه فائق آمدنی!

«اسماعیل چراغی » یکی از هنرمندان کهریزک است که در نمایش رستم و سهراب نقش سهراب را بازی می کند ، سابقه تئاتری او به سنین نوجوانی و هنگامی که در نمایش «شب انتظار» در جشنواره شهید حسین فهمیده بازی می کرد برمی گردد او حتی توانست در آن نمایش ، دیپلم افتخار هم کسب کند. او بعد از آن دیگر، تئاتر کار نکرد اما بعد از اینکه با موتور تصادف می کند و معلول می شود در آسایشگاه کهریزک دوباره به رشته تئاتر علاقه مند می شود و به جمع دوستان تئاتری این آسایشگاه می پیوندد.

چراغی می گوید: ورود به عرصه تئاتر سبب تقویت روحیه من گردد چرا که من پیش از این آدم افسرده ای بودم اما از زمانی که وارد کلاس های تئاتر کهریزک شدم از لحاظ روحی خیلی تقویت شدم حتی این روحیه بر روی جسم من هم تاثیر به سزایی داشته است.

اسماعیل ، نزدیک دوماهی است که به تمرین رستم و سهراب مشغول است و خودش را برای اجرا دریکی از سالن های شهر تهران آماده می کند.

این هنرمند ، امکانات تئاتری کهریزک را خوب ذکر می کند و می گوید: از مسئولین آسایشگاه و کارگردان عزیزم آقای میرنصیری قدردانی می کنم و خدا را شاکرم که این دوستان چنین امکاناتی را در اختیار ما گذاشتند تا بتوانیم برای ساعاتی هم که شده این معلولیت و نقصانی که در جسم ما وجود دارد را نادیده بگیریم»



سهم بانوان هنرمند دربخش کهریزک کم نیست و آنان دوشادوش مردان در رشته تئاتر هنرنمایی می کنند.

« زهرا شاملو» از جمله این بانوان است. او که نمایش رستم و سهراب را پیش از این در سالن ارسباران هم از سوی کهریزک اجرا کرده است می گوید: « متاسفانه برخی از دوستان ما که قبلا در این نمایش بازی می کردند فوت کردند و فاصله ای ایجاد شد اما دو ماهی است که به کارگردانی آقای میرنصیری این نمایشنامه را دوباره تمرین می کنیم».

او که در نوجوانی در واحد تئاتر مدرسه اش حضور داشته و حتی در نمایش خسیس هم هنرنمایی داشته ، 27 ساله است که در کهریزک زندگی می کند. این بانوی هنرمند که در تیم روابط عمومی کهریزک هم دستی بر آتش دارد می گوید: « نکته مهم کلاس آقای میرنصیری این است که ما در این کلاس فریاد می زنیم و ما با این فریادها خیلی از چیزهایی را که در درونمان گم کردیم را پیدا می کنیم و این فریادها سبب رهایی ما از تنش ها و اضطراب ها می شود. اکثر ما قطع نخاع و ضایع نخاعی هستیم که با برخی از اسپام ها دست به گریبانیم اما هنگامی که فریاد می زنیم اسپام هایمان کمتر می شود».


او که دارای دیپلم ادبیات است و در سال 60 به همراه خانواده اش در جاده آمل دچار تصادف و از ناحیه گردن دچار ضایع نخاعی می شود می افزاید: « بازی در نمایش رستم و سهراب ، دومین کار من با آقای میرنصیری است. اولین کار من نمایش « و اما انسان» بود و هنگامی که ما این نمایش را در تئاتر شهر اجرا کردیم هنرپیشه های رده اول کشور همچون آقایان عزت الله انتظامی ، اکبر عبدی، جمشید مشایخی ، داود رشیدی و خانم ژاله علو به دیدن این نمایش آمدند و به یاد دارم که آقای انتظامی روی صحنه آمدند و زانو زدند و گفتند «بازیگر اصلی شما هستید».

این بانو گرامی در پایان توصیه ای هم دارد : « به همه کسانی که صحبت های من را مطالعه می کنند توصیه می کنم از خدا بابت سلامتی خودشان شاکر باشند و به زندگی عشق بورزند».

تمرین نمایش ادامه دارد ، بعد از قدری استراحت ، بچه ها دوباره تمرین می کنند. میرنصیری نکته های کلیدی را به موقع به بازیگران یادآوری می کند. آقای نوروز نژاد از همکاران روابط عمومی کهریزک نیز با دوربین فیلمبرداریش مشغول شکار تمرین بازیگران است. او از زمان ورود من به سالن تئاتر، همراه من بود و هنرمندانه لنز دوربین خود را برای انتخاب زاویه های مناسب فوکوس می کند. به گفته کارگردان نمایش ، این تئاتر در نیمه دوم سال در یکی از سالن های سطح شهر بر روی صحنه خواهد رفت.


«رضا بختیاری» هم که سابقه زندگی 20 سال در آسایشگاه کهریزک را دارد و از هفت سالگی به دلیل بیماری رماتیسم به تدریج دچار معلولیت شده و در سن 32 سالگی نیز نابینا شده اما روحیه بسیار قوی و سخت کوشی دارد. او اجازه نداده است تا این محدودیت ها بر آتش عزم و اراده وی غلبه کند.
 
رضا بختیاری با وجودی که سواد خواندن و نوشتن ندارد اما دستی بر نگارش دارد و تاکنون بیش از 10 نمایشنامه نوشته و حتی برخی از آنان را نیز در کهریزک کارگردانی کرده است. این هنرمند تئاتر با نمایش «مسافری از شیراز» که خودش نوشته و کارگردانی کرده در اولین جشنواره تئاتر معلولین استان تهران نوانسته مقام اولی را در این جشنواره کسب کند.

او در نمایشنامه رستم و سهراب ، نقش نیاشا و کیکاوس را برعهده دارد. او می گوید: « من از ابتدا به رشته تئاتر و موسیقی علاقه داشتم و معلولیت من به گونه ای است که در رشته های دیگر نمی توانم فعالیتی داشته باشم و الان 18 سالی است که در بخش تئاتر کهریزک حضور دارم و با آقای میرنصیری در جشنواره مهرآیین و با تئاتر « و اما انسان » حضور داشتم که جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره را از دست استاد عزت الله انتظامی دریافت کردم».

او حضور در کلاس تئاتر را بسیار روحیه بخش می داند و می افزاید: « از زمانی که عضو کلاس های تئاتر کهریزک شدم دوباره اعتماد به نفسم را پیدا کردم به طوری که با وجود نابینا بودن و بیسواد بودن اما توانستم نمایشنامه 46 صفحه ای رستم و سهراب را در عرض سه روز حفظ کنم!»

در حالی آنجا را ترک می کنم که با شادمانی در انتظار اجرای نمایش رستم و سهراب از هم اکنون روزشماری می کنم و خورشید که حالا درست بالای سر من قرار دارد و هم پای من ، محوطه آسایشگاه کهریزک را طی می کند نیز شادمان از اینکه توانسته است یک بار دیگر در جمع خورشید نشینان کهریزک بدرخشد.


شهرام فدایی ، داود عبدی ، مجید مقدم ، سلمان خزایی ، حسن فتح اللهی ، حسن دروکی ، اسماعیل چراغی ، رضا خوشبخت ، رضا بختیاری، زهرا شاملو، شهربانو نواب زاده ،فرنگیس غروی ، گیتی پرچم، فریبا عزت پور ، معصومه سلیم صدیق ، خدیجه حسنی ، فاطمه نوری، فاطمه زنجانی ، مریم کشانی ، کوکب اورال ، سکینه بیات ، مریم کیانی ، زهرا شیخ الاسلام  از جمله بازیگران این نمایش هستند.

گزارش از : مجید معافی
کد خبر: 95120
Share/Save/Bookmark