تئاتر همچنان مظلوم است / نمایش های بدون ستاره به لحاظ سرمایه گذاری یتیم هستند!
مازیار قلمی کارگردان تئاتر در گفتگو با هنرنیوز:
تئاتر همچنان مظلوم است / نمایش های بدون ستاره به لحاظ سرمایه گذاری یتیم هستند!
کارگردان نمایش « اطلس های لگدمال شده» از علاقه مندان به تئاتر بویژه دوستداران آثار تنسی ویلیامز دعوت کرد از این نمایش دیدن کنند.
 
تاريخ : شنبه ۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۶
مازیار قلمی کارگردان تئاتر « اطلس های لگد مال شده» اثر تنسی ویلیامز در گفتگویی با خبرنگار حوزه تئاتر هنرنیوز به سوالات خبرنگار ما پیرامون وضعیت تئاتر و مشکلات این حوزه پاسخ داد و گفت: متاسفانه کسی حاضر نیست برای یک کار هنری مثل تئاتر آن هم بدون حضور یک ستاره - حتی یک کار با کیفیت - سرمایه گذاری کند و متاسفانه هنر نمایش، کماکان مظلوم است.

متن کامل مصاحبه را هم اکنون بخوانید:

مدت تمرین این نمایش تا اجرا چقدر طول کشید؟

من و دوستانم این کار رو حدود دو سال پیش شروع کردیم. پس از یک سری مشکلات مثل تعویض بازیگران ، دو نفر از فارغ التحصیلان سینما پس از شش ماه تمرین به بنده کمک کردند تا اجرایی مقدماتی را در تابستان سال ۹۴ و در مجموعه تئاتر محراب داشته باشیم . با وجود تلاقی با ماه مبارک رمضان استقبال از اجرا بد نبود . سپس گروه تصمیم گرفت تا اجرایی متفاوت رو اجرا کنیم. پس از آن از سرکار خانم لادن قناد بازیگر توانا و جوان سینما و تئاتر درخواست همکاری کردیم و ایشان در نهایت تواضع حاضر به همکاری با گروه ما شدند. و بنده ی حقیر که پس از چند سال مجدد فراخوانده شدم و علاوه بر کارگردانی به بازی هم پرداختم.

موضوع این تئاتر به چه مواردی اشاره دارد؟

ورود به حریم خصوصی آدمها.؛ البته دیدگاه تنسی ویلیامز، آدمهایی با پیشینه روانی خاص مثل عقده ی خود بزرگ بینی و یا امیال سرکوب شده ی غریزی است.

چرا یک نمایش خارجی را برای اجرا انتخاب کردید؟ و علت انتخاب تنسی ویلیامز برای چه بوده است؟

علاقه ی شخصی من به آثار نمایشی خارجی و پرقدرت با درونمایه آنالیز روانی آدمها که در جامعه امروز خودمان کم نیستند و متاسفانه در فیلمهای سینمایی و آثار نمایشی داخلی به خوبی پرداخت نمی شوند. (حداقل در چند سال اخیر). تنسی ویلیامز متخصص شخصیت هایی از این دست است. در نمایش »اطلسی های لگد مال شده» مرد یا مردانی که با یک وجه مشترک (مرد بودن) وارد حریم خصوصی « دورتی سیمپل» می شوند ، خود با کمبود هایی آشکار روبرو هستند که با یاری پروردگار در اجرا خواهید دید. البته تغییرات کوچکی در شیوه اجرای نمایش صورت گرفته است که امیدواریم مورد استقبال تماشاگران محترم ،علی الخصوص جوانان قرار بگیرد.




آیا برای مکان تمرین مشکل خاصی نداشتید؟


خوشبختانه خیر. همکاری معاون محترم هنری اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان تهران در این مورد قابل تقدیر است.

چقدر به حمایت مسئولین از تئاتر معتقدید آیا در تئاتر شما، ارشاد یا نهاد دیگری کمک کرد؟


متاسفانه خیر. من با هزینه های شخصی مشغول به انجام کار هستم وبا هرکدام از عزیزان که در این مورد گفتگو شد تمایل دارند برای حضور یک ستاره هزینه کنند . که به شدت با خاستگاه نمایش به نظر بنده مغایرت دارد . یعنی کسی حاضر نیست برای یک کار هنری مثل تئاتر (بدون حضور یک ستاره چه با کیفیت کار مطلوب و چه نامطلوب ) سرمایه گذاری کند! متاسفانه این هنر کماکان مظلوم است. شاید هم بنده راه جذب سرمایه گذاران را نمی دانم! از ادارات دولتی هم نمی توان توقع زیادی داشت.

فکر می کنید امروزه روز ، تئاتر می تواند هزینه هایش را در بیاورد؟

با مشاهده شرایط و فرهنگسازی عمومی این کار به سختی این اتفاق روی می دهد. مردم ما (به غیر از اهالی نمایش) با متون و نویسندگان نمایشی به مثابه دیگر کشورها آشنایی ندارند و تنها از طریق نقل دیگران با کیفیت کار آشنا می شوند . مشکلات اقتصادی نیز خود به این امر دامن می زند به نظر شما که با وضعیت تئاتر آشنا هستید

هم اکنون وضعیت تئاتر کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

در این مورد نمی توانم چیزی بگویم . باید دید به کجا می رسد!




آیا تئاتر« اطلسی های لگد مال شده» بعد از اجرای عمومی در جاهای دیگر یا در جشنواره ای حضور خواهد داشت؟


در جشنواره که خیر. تلاش داریم اجرای عمومی در صورت امکان در خارج از کشور و یا شهرستانها هم داشته باشیم. من به جشنواره ها خیلی اعتقاد ندارم.

این روزها که بسیاری از بازیگران سینما و تلویزیون وارد تئاتر شدن آیا این وضعیت به نظر شما برای تئاتر یک فرصت است یا یک آسیب؟

به نظر من دو حالت دارد: اول تقلید از سینمای هالیوود توسط تهیه کنندگان عزیز بدون توجه به تواناییها و یا خاستگاه یک بازیگر حرفه ای تئاتر وسینما:توجه داشته باشید که جای پیشکسوتان تئاتر ما در سینما و تلویزیون به شدت خالی است و دوستانی که از آنها یاد شد به سبب شکست در گیشه سینما به دلایل مختلف ،به دنبال یک منبع درآمد دیگر می گردند . در حالیکه اگر دقت کنیم آل پاچینوی افسانه ای در سال یک بار در صحنه نمایش حضور می یابد و آنجا را خانه ی اولش می داند . اما صحنه ی تئاتر کشور ما به خاطر تمکن مالی یک ورزشکار یا مانکن نابازیگر(آقا یا خانم) مسیر تاخت و تاز افرادی می شود که هیچ درک صحیحی از هنر نمایش ندارند . اما با یک اعتماد به نفس ! اسرار آمیز خود را در هر کاری محق می دانند. حال شما چه تعبیری از بازیگران سینما یا تلویزیون (ضمن ادای احترام به بازیگران خوب کشورمان که متاسفانه در این مسیر گرفتار دیگران شده اند )به عنوان یک متخصص داشته باشید نیز مهم است. اما مورد دوم؛ شاید اتفاق جدیدی بیافتد! البته من با مورد اول بیشتر موافقم.

یادآوری می شود که اجرای این نمایش از 29 آذر ماه تا 16 دیماه در سالن فانوس هنر پارس و اقع در میدان هفت تیر، جنب فروشگاه یاس، کوچه آذری ، پلاک ۲۵ ادامه خواهد داشت.
ساعت اجرای این نمایش ساعت 20 هر روز اعلام شده است.




گفتگو از : مجید معافی  
                                                                                                              
کد خبر: 86760
Share/Save/Bookmark