ارکستر سمفونیک تهران دوران طلایی نداشته است
گزارش هنرنیوز از نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران؛
ارکستر سمفونیک تهران دوران طلایی نداشته است
نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران با حضور علی رهبری، پیروز ارجمند بهرام جمالی صبح امروز در تالار وحدت برگزار شد. در همین نشست علی رهبر اعلام کرد ارکستر سمفونیک تهران دوران طلایی نداشته است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۸
به گزارش هنرنیوز، صبح امروز سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران با حضور علی رهبری رهبر دائم ارکس‌تر سمفونیک تهران، پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی و بهرام جمالی مدیر بنیاد رودکی در تالار وحدت برگزار شد.

در آغاز این نشست پیروز ارجمند مدیر کل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در طی این چند روز صحبت هایی در برخی از رسانه از در ارتباط با رفتن و یا استعفای من بوده است که باید اعلام کنم خواسته علی مرادخوانی و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر ماندن بنده است. البته در این حوزه مشکلات زیادی وجود دارد.

گزینه نخست ما برای رهبری اکستر سمفونیک تهران علی رهبری بود چرا که می دانستیم معروف ترین رهبر شرقی در حوزه موسیقی کلاسیک وی است. از آنجایی که بودجه به موقع اختصاص داده نشد چندی پیش نتوانستیم علی رهبری را در این سمت در کنار خود داشته باشیم. به نظرم خوشحال ترین خبری که در حوزه موسیقی می شد در انتهای سال جاری شنید همین انتخاب بود. قرار است رهبری به عنوان مدیر هنری در ارکستر سمفونیک تهران حضور داشته باشند. فردی که در این جایگاه قرار می گیرد مغز متفکر ارکستر خواهد بود. جریان سازی هایی که اتفاق می افتد همگی بر عهده مدیر هنری اکستر خواهد بود. همه چیز از این جا به بعد با مسئولیت علی رهبری خواهد بود.

ارجمند ادامه داد: ‌ شما هیچ‌گاه من را در کنار منوچهر صهبایی در یک نشست خبری رسمی ندیده‌اید. همین نشان می‌دهد که ما هیچ‌گاه حمایت قطعی از صهبایی نداشته‌ایم. همه انسان‌ها شان خود را دارند، مسائلی در پشت پرده هست که لطفا از من نخواهید دلایل عدم همکاری با صهبایی را برایتان بگویم.

مدیر کل دفتر موسیقی درباره صدور حکم صهبایی و قرارداد با وی گفت: ما هرگز با صهبایی قراردادی نداشته‌ایم و حکمی هم برای او صادر نکرده‌ایم. البته آقای رهبری بنا دارد که از آهنگسازان و رهبران ایران در ترکیب ارکستر سمفونیک تهران استفاده کند و به طور حتم صهبایی در لیست رهبری حضور دارد.

ارجمند درباره صدور حکم برای رهبری گفت: حکم علی رهبری به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران تا بعداز ظهر امروی صادر می‌شود.

ارجمند درباره ارکس‌تر ملی ایران تاکید کرد: ‌ ارکستر ملی قطعا با مدیریت هنری فرهاد فخر‌الدینی به کارش ادامه خواهد داد.

رهبری تاکید کرد: ‌ به طور حتم تا پیش از نوروز امسال با ارکستر سمفونیک تهران، سمفونی شماره ۹ بتهوون را به روی صحنه می‌بریم.

پیروز ارجمند گفت: متاسفانه در صحبت‌های نهایی با صحبایی به نتیجه نرسیدیم. البته این آمدن علی رهبری به ارکستر سمفونیک تهران به معنی کنار گذاشتن منوچهر صهبایی نیست.

بهرام جمالی مدیر بنیاد رودکی با اشاره به حضور علی رهبری در ارکس‌تر سمفونیک تهران گفت: شاهد برنامه های کاملی از سوی علی رهبری بودیم که رودکی باید از تمام آنها پشتیبانی کند تا به مرحله عمل برسد. از ابتدا قرار گذاشتیم که هزینه ارکستر به طور کامل بر دوش دولت نباشد در همین راستا بود که مسئولیت ارکستر ها به رودکی داده شد. از این رو باید به درآمد زایی بپردازد.

علی رهبری که از این پس مدیر هنری و رهبر دائم ارکستر سمفونیک تهران است، در سخنانش گفت: در طی این سی سال گذشته از من دعوتی صورت نگرفته بود که به ایران بیایم. خوش حالم که امروز در این جا قرار دارم. زمانی که ده سال پیش به تهران آمدم ۷ شب در تهران کنسرت برگزار کردیم و سمفونی شماره ۹ بتهوون اجرا شد، اما بعد از مدتی ارسلان کامکار در مورد مشکلات مالی گروه با من حرف زد و گفت نوازندگان حقوق کافی نمی گیرند. بعد از این صحبت ها در نهایت در آخرین اجرا با گروه خداحافظی کردم. درآن سال ها وزیر ارشاد یک بار هم برای دیدن اجرای این گروه به سالن نیامد و من با یک نامه خداحافظی ام را اعلام کردم. این بار وزیر حرکتی جدی را شروع کرده است و اگر این بار هم نشود به نظرم دیگر امکان پذیر نیست. من اختیارات تمام خواسته ام تا بتوانم برنامه ام را به اجرا بگذارم. دو روز گذشته در این باره با مسئولان صحبت هایم را انجام داده ام.

وی در ادامه افزود: در تمام این سال ها ارکستر را به گونه ای برپا کرده اند که آن را برای یک نفر می دانند در صورتی که اصلاً این گونه نیست و باید به گونه ای پیش رفت که دیگر کسی نگوید این ارکستر سمفونیک علی رهبری است. البته که دوران طلایی در طی این سال ها برای ارکستر سمفونیک تهران قائل نیستم وقتی دوستان می گویند دوران طلایی پی خودم می گویم دقیقاً کدام دوران را می گویند. در طی این سال ها شاهد یک ظبط استاندارد نبوده ایم.

در بخش دیگری از این نشست، علی رهبری درباره اجرای قطعه‌ها و رپرتوارهای معروف و با تکنیک دنیا در ارکس‌تر سمفونیک تهران گفت: رهبران گذشته ارکستر سمفونیک به دلیل بی کاری این سمت را پذیرفته بودند اگر رهبر ارکستر علم روز دنیا را داشته باشد حتماً قطعه های به روز را نیز برای نواختن انتخاب می کند.

علی رهبری با اشاره به حمایت رئیس جمهور از ارکستر‌ها گفت: حسن روحانی دومین رییس جمهوری است که در ارتباط با ارکستر سخن می گوید زمانی که شنیدم به قدری خوشحال شدم که به همسر خود گفتم اگر این ارکستر تشکیل هم نشود باز چون صحبتی از این موضوع شده برایم کافی است و افتخار می کنم که رییس جمهور درباره این ارکستر سمفونیک تهران صحبت کرده است.
کد خبر: 79740
Share/Save/Bookmark