جشنواره باید تشخص اجتماعی داشته باشد / نباید تئاتر را با لشکر کشی اشتباه بگیریم
در نشست سی و ششمین جشنواره بین المللی تاتر فجر اعلام شد:
جشنواره باید تشخص اجتماعی داشته باشد / نباید تئاتر را با لشکر کشی اشتباه بگیریم
دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پاسخ هنرنیوز در مورد بودجه این جشنواره گفت: هنوز در مورد افزایش بودجه این دوره رایزنی نکرده ام اما من کسی بودم که در سال ۸۳، با ۶۲۰ میلیون تومان این جشنواره را برگزار کردم در حالی که بودجه سال قبل آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود.
 
تاريخ : شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۱
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز نخستین نشست رسانه ای سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، با حضور فرهاد مهندس پور دبیر این رویداد در سالن مجموعه تئاتر فجر برگزار شد.

وی با بیان اینکه باید هر از چندگاهی به این پرسش پاسخ دهیم که برگزاری جشنواره فجر چه ضرورتی دارد اما از آنجا که پدیده های اطراف تئاتر تغییر کرده است و دگرگون شده است پس تئاتر هم باید تغییر کرد گفت: اصلاح نکردن و تغییر نکردن به صلاح نیست و البته من می دانم که ما مدل ارزیابی کردن درستی در تئاتر کشور نداریم. چون همیشه نهادهای نقد و بررسی کم بوده است و دانشگاه ها هم به این مسأله ورود نمی کردند. اما به هر حال همه می دانیم که تغییراتی باید در روند برگزاری این جشنواره به وجود بیاید.


مهندس پور متذکر شد: در طول این سال ها جشنواره توانسته بخش هایی را تست بزند و کنار بگذارد و مثلاً پروسه طولانی تصویب نمایشنامه از جشنواره حذف شده است. من برای اینکه ببینم کدام بخش ها استاندارد هستند و ضرورت دارند دست به بررسی و تحقیق زدم و در حین مشاوره هایی که انجام دادم به فراخوانی که منتشر شده است، رسیدم. در این پروسه تلاش کردم تا حدودی به استانداردهای بین‌المللی نزدیک شویم. یکی از برنامه های مان نیز این بوده که انتخاب آثار از روی فیلم ها را به حداقل برسانیم که امیدوارم این مسأله در سال بعد کاملاً برطرف شود.

این استاد دانشگاه خبر در این دوره قرار است انتخاب آثار با مشارکت حداکثری هنرمندان چه در تهران و چه در شهرستان ها صورت بگیرد اضافه کرد: یک گروه ۷۰ نفری از هنرمندان کارها را انتخاب می کنند که میانگین آنها بخش مرور را انتخاب خواهند کرد اما برای انتخاب آثار شهرستان ها همچنان ناچاریم که فیلم آثار را ببینیم.

این مدرس تئاتر درباره انتخاب آثار بخش خیابانی تصریح کرد: در این دوره کارهای خیابانی از ۲ طریق فراخوان (بخش مرور) و دوم از کانال جشنواره تئاتر خیابانی مریوان انتخاب می شوند که البته فکر می کنم از سال آینده بخش مرور را کنار بگذاریم و تمام کارها را از برگزیدگان جشنواره تئاتر مریوان انتخاب کنیم. امیدوارم در بخش دانشجویی هم همین اتفاق رخ دهد و بتوانیم پذیرای مجموعه کارهای دانشجویی که از جشنواره تئاتر دانشگاهی معرفی می شوند، باشیم.

دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که در مورد افزایش بودجه این دوره از جشنواره پرسید با بیان اینکه هنوز در مورد افزایش بودجه رایزنی نکرده است گفت: من سال ۸۳، با ۶۲۰ میلیون تومان جشنواره را برگزار کردم در حالی که بودجه جشنواره در سال قبل آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بود. کاری که من کردم این بود که تلاش کردم جلوی برخی خرج های اضافی را بگریم و در این دوره هم همین کار را خواهیم کرد.

وی ادامه داد: اگر چه ما بودجه کمی در اختیار نداریم اما می توان با کاهش برخی از هزینه ها مثل هزینه های هیات های بازبینی و غیره که بودجه های زیادی را به خود اختصاص می دهند جلوی برخی از هزینه های اضافی را گرفت. الان هم قرار است همین کار را انجام دهم.

به گفته مهندس پور با به سمت کوتاه کردن فرایندها گام برداشت.

مهندس پور یادآور شد: معتقدم که جشنواره تئاتر فجر باید مسئولیت هایش را به جشنواره های دیگر واگذار کند تا دبیرخانه زیر فشار کمتری کارش را انجام دهد و همچنین بتوانیم به جشنواره های دیگر نیز اعتبار بدهیم. همچنین شایسته است که روند انتخاب آثار معقول تر و عمومی تر و همچنین فراگیر تر باشد. اگر بتوانیم این چند قدم کوچک را برداریم می توانیم کمک کنیم که جشنواره به معنای اصلی خودش دست یابد.

دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر درباره انتخاب هنرمندان برای بازبینی آثار یادآور شد: من طی نامه ای به خانه تئاتر درخواست کردم که ۱۰ نفر از هنرمندان را به من معرفی کنند و ۶۰ هنرمند دیگر را خود من انتخاب کردم

مهندس پور درباره مدون شدن آئین نامه جشنواره افزود: به نظرم شاید بد نباشد که جشنواره آئین نامه ای ندارد و هر سال خودش را اصلاح و به روز می کند اما معتقدم ویژگی هایی باید در جشنواره نهادینه شود تا روابط مناسبات ما را بهبود بخشد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه فراخوان سال آینده جشنواره ظرف سه چهار هفته آینده منتشر شود گفت: اگر از همین الان برای بهمن ماه سال آینده اقدام کنیم می توانیم از گروه های خارجی بسیار خوبی دعوت کنیم و دست مان بازتر است. امیدوارم اگر نتوانستیم کار خوب دعوت کنیم کار کم به جشنواره دعوت شود اما در عوض سرمان را بالا بگیریم و با افتخار درباره کیفیت آثار صحبت کنیم.

مهندس پور درباره مهجور ماندن بخش به علاوه تئاتر فجر بیان کرد: تصورم این بود که این بخش در دوره های قبل نادیده گرفته شده و به نظرم ایده درخشانی بوده است و قرار نبوده تنها یک کار تزئینی باشد.

وی در مورد دعوت از هنرمندان خارجی و برگزاری کارگاه های آموزشی از برگزاری ۲ آزمایشگاه و کارگاه آموزشی، یکی به صورت دو هفته ای و دیگری سه هفته ای با مشارکت هنرمندان ایرانی و خارجی برگزار شود.

وی با ابراز امیدواری از اینکه فراخوان سال آینده جشنواره ظرف سه چهار هفته آینده منتشر شود گفت: اگر از همین الان برای بهمن ماه سال آینده اقدام کنیم می توانیم از گروه های خارجی بسیار خوبی دعوت کنیم و دست مان بازتر است. امیدوارم اگر نتوانستیم کار خوب دعوت کنیم کار کم به جشنواره دعوت شود اما در عوض سرمان را بالا بگیریم و با افتخار درباره کیفیت آثار صحبت کنیم.

دبیرجشنواره تئاتر فجر در مورد بی توجهی به بخش خیابانی در جشنواره اظهار داشت: مشکل تئاتر ما این است که تئاتر تشخص مردمی ندارد و فکر هم نکنیم که تئاتر خیابانی می تواند این تشخص را به تئاتر بازگرداند.

وی ادامه داد: کانون تئاتر خیابانی به جای اصرار بر حضور در جشنواره تئاتر فجر باید سعی در قوی کردن کارهایش داشته باشد.

دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر با اشاره به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یادآور شد: این جشنواره باید جشنواره بزرگی شود و به جای اینکه ما تصمیم گیرنده باشیم باید تصمیم گیرندگی را به جشنواره های دیگر واگذار کنیم. نباید تئاتر را با لشگرکشی اشتباه بگیریم.

او از کاهش تعداد جوایز جشنواره تئاتر فجر خبر داد و گفت: معتقدم اگر بخش رقابتی هم در این دوره مطلقاً حذف نشود اما تعداد جایزه ها کم خواهد شد اما در عوض می توان نقش حمایت کننده و تشویق کننده را افزایش داد.
کد خبر: 94770
Share/Save/Bookmark