امیدواریم شاهد حمایت‌های بیشتر دولت از انجمن بازیگران باشیم
دبیر انجمن صنفی بازیگران سینما در گفتگو با هنرنیوز:
امیدواریم شاهد حمایت‌های بیشتر دولت از انجمن بازیگران باشیم
داود قاسمی امیرلو گفت: امیدواریم با تعاملی که بین انجمن صنفی بازیگران و دولت صورت گرفته شاهد حمایت‌های بیشتر دولت از این انجمن باشیم.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۱۳
داود قاسمی امیرلو دبیر انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز با اشاره به رایزینی‌هایی که این انجمن برای گرفتن تسهیلات از دولت قبل داشته است افزود: در زمان مدیریت آقای حسینی وزیر وقت ارشاد، هیات مدیره این انجمن با حضور آقای جمشید مشایخی و بنده دیداری با دکتر حسینی داشتیم که ایشان قول‌های خوبی به انجمن دادند حتی به یاد دارم که دست نوشته‌ای هم به ما دادند. اما با تغییر دولت، این قول و قرارها به هم خورد و دولت جدید به ما گفت فعلا دست نگه دارید چون خانه سینما باز شده است. در حالی که خانه سینما با ما فرق می‌کند. خانه سینما زیر نظر مستقیم وزارت ارشاد است اما ما یک انجمن صنفی هستیم.

وی ادامه داد: ما با دیداری که با آقای علی جنتی وزیر محترم ارشاد و آقای ایوبی داشتیم به ایشان عرض کردیم که خیلی از هنرمندانی که نمی‌توانند در خانه سینما عضویت پیدا کنند – حال یا خانه سینما آنان را نمی‌پذیرید یا این دوستان تمایلی ندارند در خانه سینما عضو شوند – نزد ما می‌آیند و ما هم باید امکاناتی برای حمایت از آنان داشته باشیم. لذا اگر وزارت ارشاد به انجمن بازیگران کمک کند و حتی ما را هم زیر مجموعه خودشان به لحاظ حمایت‌ها بدانند بی‌شک، می‌تواند نظارت‌ بیشتری بر روی این انجمن داشته باشد. مگر هنرمندانی که در این انجمن عضویت دارند با هنرمندانی که در خانه سینما هستند برای دولت چه فرقی می‌کند؟




قاسمی امیرلو در پاسخ به این سوال که هم اکنون انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون ایران چه تعدادی عضو دارند اظهار داشت: در ابتدا عضویت ما خیلی زیاد بود به طوری که ما حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ نفر عضو داشتیم اما برای اینکه بتوانیم سرویس مناسبی به این عزیران ارائه کنیم در مقطعی آمدیم با یک غربال گیری که انجام دادیم تعداد آنان را به حدود ۵۰۰ نفر رساندیم. نظر استاد جمشید مشایخی بر این است که باید هنرمند دارای سجایای اخلاقی باشد.

وی در پاسخ به این سوال که انجمن صنفی بازیگران چه فعالیتی برای امنیت شغلی اعضای خود انجام داده است یاد آور شد: یکی از اهداف بزرگ ما در انجمن صنفی بازیگران این است که بازیگران باید «امنیت شغلی» داشته باشند. با توجه به اینکه این انجمن زیر پوشش وزارت کار است و حتی در اساسنامه آن هم قید شده که ما می‌توانیم انجمن‌هایی را برای بکارگیری بیشتر هنرمندان این انجمن راه اندازی کنیم. بنابراین تلاش می‌کنیم تا انجمن‌هایی را راه اندازی کنیم تا اگر تولیدی قرار بود انجام دهیم همه عوامل را از انجمن صنفی تامین کنیم تا بتوانیم به امنیت شغلی نزدیک تر شویم.

دبیر انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون ایران خاطر نشان کرد: متاسفانه در سالهای اخیر یکی از معضلات بزرگ حوزه نمایشی این بوده که از طرف دولت مورد حمایت‌های جدی قرار نگرفته است و ما امیدواریم با تعاملی که بین این انجمن و بدنه فرهنگی دولت صورت می‌گیرد ما شاهد حمایت‌های بیشتر دولتی از این انجمن باشیم. ما در دولت دهم نیز دیدارهایی با مسئولین و بویژه با دکتر احمدی نژاد داشتیم و خوشبختانه نگاه ایشان به هنرمندان نگاه خوبی بود.


 


وی تاکید کرد: شاید ما در سطح ایران در حوزه هنرهای نمایشی از آبدارچی گرفته تا کارگردان، بیشتر از ۲۰ هزار نفر نداشته باشیم. آیا حمایت از این تعداد محدود، برای دولت یا نهادهای فرهنگی خیلی زیاد است؟ ما نمی‌توانیم به تنهایی برای امنیت شغلی هنرمندانی که افتخار خادمی آنان را داریم کاری انجام بدهیم اما می‌توانیم راهکارهایی را برای حمایت بیشتر از این قشر به دولت ارائه بدهیم. باید بپذیریم که هم بودجه و هم ابزارهای لازم برای حمایت از هنرمندان، فقط در دستان وزارت ارشاد و دولت است. ما برای اینکه بتوانیم حمایت های بیشتری برای انجمن صنفی بازیگران جذب کنیم حتی دیداری هم با دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم که خوشبختانه ایشان نگاه حمایتی به این انجمن داشتند.




قاسمی امیرلو با اشاره به کارهای غیر اصولی که از سوی برخی از تهیه کنندگان سودجو برای برهم زدن امنیت شغلی هنرمندان انجام می‌شود گفت: چرا باید برخی از تهیه کنندگان به دلیل اینکه فیلم‌های خود را ارزان‌تر تمام کنند باید از نابازیگران استفاده کنند و حتی از آنان پول هم دریافت کنند؟ بعضی از تهیه کنندگان می‌خواهند از قَبَل فیلم‌های خود - با گرفتن پول از نابازیگران - کسب درآمد کنند. در حالی که این کار‌ها به هیچ عنوان در شانیت هنرمندان نیست.

دبیر انجمن صنفی بازیگران سینما و تلویزیون ایران از دولت خواست به جای اختصاص بودجه‌های هنگفت برای برخی از فیلم‌ها، تنها بخشی از آن را به هنرمندان بیکار اختصاص دهند تا آنان هم بتوانند وارد گردونه فعالیت شوند.

وی با اشاره به فیلم سینمایی «چ» اضافه کرد: هزینه تولید فیلم «چ» به گفته خودشان ۷ الی ۸ میلیارد تومان بوده است لذا باید این فیلم ۲۴ میلیارد تومان فروش کند تا خرج فیلم تامین شود. اما آیا «چ» ۲۴ میلیارد تومان فروش کرده است؟ اگر تهیه کننده این فیلم یک تهیه کننده خصوصی باشد. حتما باید معدن طلا کشف کرده باشد که بتواند چنین ضرر میلیاردی را تحمل کند. اگر تهیه کننده آن دولتی است – که دولتی است - پس باید گفت هنگامی که دولت می‌تواند ۸ میلیارد تومان ضرر را تحمل کند چرا چنین مبالغی را مثل سابق، بین تهیه کنندگان و کارگردانان بیکار تقسیم نمی‌کند تا آنان دوباره به عرصه فیلمسازی برگردند؟

به گفته این کارگردان هم اکنون هنرهای نمایشی مثل سینما، تئا‌تر و تلویزیون رو به نابودی است و دلیلش هم عدم نگاه تخصصی به این حوزه‌ها بوده است.

قاسمی امیرلو تصریح کرد: با توجه به وضعیتی که هم اکنون در فضای سینمای کشور وجود دارد هیچ بخش خصوصی جرات ورود به این عرصه را ندارد و تنها عده خاصی که جزو مافیای این حوزه محسوب می‌شوند همواره در حال فعالیت هستند که امیدواریم دولت تدبیر و امید در این زمینه چاره اندیشی کند.

وی با اشاره به ساختمان کنونی انجمن صنفی بازیگران یاد آور شد: ما همین ساختمان را با هزار زحمت اجاره کردیم و آقایان احمدی‌نژاد و قالیباف برای تهیه این مکان همکاری کردند. خواسته ما از دولت کنونی این است که این انجمن دارای مکان ثابتی برای خود باشد و از آقای رئیس جمهور، وزیر ارشاد، رئیس سازمان سینمایی و شهردار تهران می‌خواهیم در این زمینه ما را یاری دهند.
کد خبر: 78076
Share/Save/Bookmark