وقتی عروسی به هم می خورد!
گزارش هنر نیوز از پشت صحنه فیلم سینمایی « تا آمدن احمد»
وقتی عروسی به هم می خورد!
همه چیز برای جشن عروسی حاضر است. زنان و مردان با لباس جنوبی دُور عروس و داماد حلقه زدند. زنان کِل می کشند و صدای دست و شادی فضا را پر کرده است. صدای عاقد می آید که می خواهد خطبه عقد را بخواند اما مادر عروس نیست. شادی ها به پچ پچ تبدیل می شوند. پدر عروس مراسم را ترک می کند. یک به یک بزرگان فامیل نیز خانه را ترک می کنند. عروسی به هم می ریزد. صدای «کات» فضا را پر می کند. همه چیز باید دوباره تکرار شود.
 
تاريخ : شنبه ۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۳
برای گزارشی از پشت صحنه فیلم سینمایی« تا آمدن احمد» از سوی تهیه کننده فیلم خانم « پروانه مرزبان » به شهرک غزالی دعوت می شوم. در دکورهای مربوط به سریال « عمارت فرهنگی »که توسط محمد رضا ورزی برای تلویزیون ساخته شده بود. خانه ای روستایی با معماری جنوبی، لوکیشن فیلم سینمایی « تا آمدن احمد »  که قرار است صحنه یک عروسی ضبط شود.
 
صحنه آرایی این سکانس و تزیین سفره عقد توسط تیم طراح صحنه به مدیریت بهار مومنی و دوستانش به نحو زیبا و با حال و فضای جنوبی به خوبی انجام می شود. هنروران مرد و زن و چند کودک و نوجوان دختر و پسر که لباس های جنوبی پوشیدند همه با راهنمایی های «منصور میرشکاری» که در این فیلم سمت دستیار کارگردان و برنامه ریز را برعهده دارد سر سفره عقد نشسته اند.
 
مردها در اتاق روبروی و زن ها نزدیک به عروس و داماد روی زمین نشسته اند. زنی بالای سر عروس و داماد قند می سابد. نور پردازی های مناسب از بیرون پنجره خانه و از گوشه های اتاق و بدور از چشم دوربین انجام می شود. دو دوربین با مدیریت «فریدون شیردل» سرجای خود با دستور« صادق صادق دقیقی» کارگردان فیلم ، چیده می شوند. یک دوربین هلهله و کِل کشیدن زنان به هنگام جشن را ضبط می کند و دوربین دیگر، کانون تمرکزش بر عاقد که در اتاق مردان نشسته است تنظیم می شود.
 
صحنه باید در عین خواندن مقدمات خطبه عقد توسط عاقد ( با بازی علیرضایی ) و با ترک کردن مراسم توسط پدر عروس که نقش آن را« مهدی فقیه» بازیگر خوش اخلاق و پیشکسوت سینما و تلویزیون ایفا می کند به هم بریزد. بعد از رفتن او، دایی داماد که گویا خیلی رضایتی از این عروسی ندارد با گفتن دیالوگی به زبان جنوبی : « صاحِب مَجلس که نِی خُب عَمُو، بِمونُم چه بُکُنم ...... دیدی که چه شد؟ُ....... هر وقت اُومد بانگُم بزنید بر می گردُم»؛. صحنه را ترک می کند و کم کم عروسی به هم می خورد. صحنه چند بار با دوربین برای هماهنگی با بازیگران تمرین می شود.

« حامد بیسادی»
دستیار دوم این فیلم با هوشیاری و انرژی کامل، مراقب صحنه است تا مشکلی در گرفتن سکانس ها پیش نیاید. بلاخره صحنه مورد نظر با چند برداشت، مورد رضایت کارگردان فیلم قرار می گیرد. 

فیلم سینمایی « تا رسیدن احمد» یک فیلم در ژانر دفاع مقدس است که دومین فیلم بلند سینمایی «صادق صادق دقیقی» محسوب می شود او دو سال قبل نیز با فیلم « بزرگ مرد کوچک » در جشنواره فیلم فجر حضور داشت که فیلمش به دلاوری های نوجوان جنوبی به نام « بهنام محمدی » می پرداخت که همچون شهید «حسین فهمیده » علی رغم سن کم ، دلاوریهایی برای نجات کشور از دست دشمن انجام داده بود.
 
این بار نیز این کارگردان به سراغ یک نوجوان دیگری به نام احمد رفته است که در جزیره خارک دست به رشادت های دیدنی زده است. بعد از گرفتن این صحنه ، شربت آب لیمو برای پذیرایی از بازیگران و عوامل ، بین آنان توزیع می شود تا عطش گرمای تابستان در شهرک غزالی، قدری کاسته شود.
 
به دلیل گرمای هوا و مجهز نبودن لوکیشن به کولر ، پنکه هایی که به دور از چشم دوربین و در خلال فیلمبرداری خاموش است بلافاصله روشن می شوند تا هم فضا را برای بازیگران ، هنروران و عوامل فیلم خنک کنند و هم سبب دوری مگس هایی شوند که معمولا در چنین گرمایی ، جلولان می دهند. 

صحنه های بعدی در این روز، نماهای نزدیکتر اعم از کلوز آپ یا مدیم شات از بازیگران است که یا باید ری اکشن نشان دهند یا دیالوگ بگویند. خانم « مرزبان » تهیه کننده این فیلم که فیلم قبلی این کارگردان را نیز تهیه کنندگی کرده است با تیز هوشی همه ابعاد صحنه را می کاود تا همه چیز برای یک فضای آرام و بدون دغدغه مهیا باشد. او تجربه های زیادی را به دلیل تولید فیلم های سینمایی ، تلویزیونی و مستند در پرونده کاری خود دارد.
 
« پروانه مرزبان » در مورد این صحنه می گوید: « ما هم اکنون روز ششم است که برای ضبط برخی از صحنه های داخلی فیلم « تا آمدن احمد» در شهرک غزالی تهران حضور داریم.این صحنه ها مربوط به سکانس های داخلی جزیره خارک است. اما چون رفتن به جزیره خارک خیلی سخت است و هنوز هم اجازه ورود به این جزیره را به دلایل امنیتی برای گروه صادر نکردند. ما فعلا در شهرک غزالی هستیم تا بتوانیم صحنه های داخلی خارک را در این شهرک ضبط کنیم. ما در این شهرک حدود ۲۰ الی ۲۵ روز فیلمبرداری داریم و حدود ۱۵ روز هم به جزیره خارک سفر خواهیم کرد. ضمن اینکه قبل از شهرک غزالی نیز، ما چند روزی را در شهرک دفاع مقدس فیلمبرداری کردیم».

این تهیه کننده پیشکسوت سینما و تلویزیون ادامه می دهد : « خوشبختانه بازیگران و دوستان پشت دوربین، بچه های بسیار خوبی هستند و همه در این گرمای تابستان تلاش می کنند تا کار بدون کمترین مشکل به پیش برود. خانم «افسر اسدی» بازیگر فیلم، روز گذشته به دلیل گرمای زیاد شهرک غزالی حالشان بد شد و مجبور شدیم ایشان را به بیمارستان منتقل کنیم که خوشبختانه حالشان بهتر شده و امروز هم در این صحنه بازی خواهند داشت ».

خانم مرزبان برای اینکه قصه فیلم « تا آمدن احمد» برای تماشاگران همچنان جذاب باشد از گفتن برخی از مطالب که ممکن است قصه را لو دهد اجتناب می کند و تنها می گوید: « امیدوارم تماشاگران از دیدن این فیلم که برگرفته از زندگی واقعی یک نوجوان جنوبی ساکن جزیره خارک است لذت ببرند. اما ما سعی می کنیم تا این فیلم را ، هم به جشنواره فیلم دفاع مقدس و هم به جشنواره فیلم کودک اصفهان برسانیم و تلاش خواهیم کرد که فیلم به هر دو جشنواره برسد ».

«مهدی فقیه»
بازیگر پرتوان شیرازی که در بسیاری از فیلم های سینمایی و کارهای تلویزیونی بازی دارد در این فیلم نیز در نقش « قدرت» پدرعروس بازی دارد. او با تمام پیشکسوتی خود همچنان مطیع حرفهای کارگردان جوان این فیلم است تا بتواند تمام ذهنیات کارگردان را به اجرا بگذارد. او در گفتگو با خبرنگار هنر نیوز می گوید: « سالها است که من دیگر در فیلم های دفاع مقدسی به دلیل سطحی نگری این فیلم ها بازی نمی کنم.اما هنگامی که فیلمنامه « تا آمدن احمد» برای بازی به من پیشنهاد شد متوجه شدم که این فیلمنامه مثل انبوهی از فیلمنامه های دیگری که جز لودگی و سطحی نگری چیزی ندارند نیست. خوشبختانه این فیلمنامه، حرفی برای گفتن دارد به گونه ای که یک نوع معنویت خاصی در این فیلمنامه به چشم می خورد. این فیلم به عظمت و پایداری جزیره خارک می پردازد».

بازیگر فیلم سینمایی« حضرت سلیمان» می افزاید: « همه تلاش دشمن این بود که جزیره خارک را با خاک یکسان کند. اما تلاش مردم و ماندن آنان در این سرزمین، مانع نقشه صدام شد. لذا هنگامی که این سوژه را دیدم بلافاصله قبول کردم وگرنه می دانم که این فیلم، یک فیلم بسیار مشکل و سختی است ولی من با تمام وجود، سختی های فیلم را به جان می خرم تا مطلب اصلی این فیلم بیان شود. من در فیلم « تا آمدن احمد» نقش « قدرت» را دارم که در جزیره خارک زندگی می کند و «احمد» پسر من است. لذا اتفاقاتی برای قدرت می افتد که فیلم را به جلو می کشاند.اکثر بازیهای من در جزیره خارک است و در حال حاضر هم چند روزی است که در شهرک غزالی مشغول ضبط صحنه های داخلی خارک هستیم ».

« افسراسدی»
نیز بازیگر دیگری است که در فیلم سینمایی « تا آمدن احمد» نقش آفرینی می کند او در مورد نقش خودش در این فیلم سینمایی می گوید:« من در این فیلم ، نقش مادر «احمد» را برعهده دارم. این نقش بعد از سالیان درازی که من منتظر یک نقش درخوری بودم به من پیشنهاد شد.این نقش ، نقش خیلی خوبی است که برای شناخت زوایای شخصی آن نیاز به تفحص و تفکر دارد و خود این موضوع ، انگیزه ای می شود تا یک هنرپیشه، یک نقش را بپذیرد. خوشبختانه این نقش یک بعدی و سطحی نیست و دارای ابعاد روحی و عاطفی گوناگونی است و این ها جزو جذابیت های نقش محسوب می شوند».

بازیگر فیلم سینمایی« روسری آبی» در مورد کارگردانی فیلم سینمایی « تا آمدن احمد» ادامه می دهد:« من کارگردان این فیلم را یک جوان تیزهوش دیدم و ایشان همیشه آن ریزه کاریهایی که ممکن است از دست من در رفته باشد را با کمال احترام به من گوشزد می کند.هرچند که ایشان آنقدر حُجب و حیا دارند که ممکن است گاهی اوقات رودربایستی کنند ولی من خودم از ایشان خواهش کردم هرجایی که ضعف هایی از من می بینند حتما بدون ملاحظه بگویند».

افسر اسدی می افزاید: « امیدوارم با ساخت فیلم های خوب و قوی در ژانر دفاع مقدس بتوانیم سطح کیفیت این فیلم ها را ارتقاء بدهیم و شاهد فیلم های خوبی همچون دهه های قبل باشیم».

گروه از ۹ صبح با تلاش طاقت فرسا و همدلی تا نزدیک غروب صحنه های دیگر مربوط به عروسی را از زوایای مختلف فیلمبرداری می کنند. و کلمه « کات» صادق دقیقی هم به منزله تایید صحنه مورد نظر است و هم به معنای پایان کار امروز است. سرویس ها برای سوار کردن عوامل مهیا است و هیاهو و خداحافظی تنها کلماتی است که در فضا می پیچد تا روز دیگر، با سلامی دیگر ، کار دوباره آغاز گردد.
گزارش از : مجید معافی
کد خبر: 74638
Share/Save/Bookmark