تلویزیون از تخصص دور شده است /  مدیران تلویزیون جواب دهند چرا با وجود 50 سال کار تلویزیونی ، به کار گرفته نمی شوم؟
داریوش مودبیان در گفتگو با هنرنیوز:
تلویزیون از تخصص دور شده است / مدیران تلویزیون جواب دهند چرا با وجود 50 سال کار تلویزیونی ، به کار گرفته نمی شوم؟
کارگردان و بازیگر تله تئاتر« باجناق ها» گفت: 50 سال کار تلویزیونی کردم، درس دادم ، تحقیق کردم ، پژوهشگر بودم؛ الان حق من است که از مدیران تلویزیون بپرسم چرا با وجود تجربه های موفقی که داشتم به کار گرفته نمی شوم؟!
 
تاريخ : يکشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۷:۰۱
داریوش مودبیان کارگردان و بازیگر تلویزیون در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه تلویزیون هنرنیوز و در پاسخ به این سوال که چرا مدتهاست با تلویزیون همکاری نمی کنید گفت: همان طور که شما هم گفتید من مدتها است که با تلویزیون همکاری ندارم و شاید بهتر این است که بگویم آنان نمی پذیرند! وگرنه گروه ما (گروه مردم) که در واقع گروه آقای علی نصیریان محسوب می شود بارها و بارها به تلویزیون پیشنهاد همکاری داده است اما آقایان نمی پذیرند!

قبل از اینکه عاشق بازیگری باشید عاشق انسانیت باشید

کارگردان و بازیگر تله تئاتر« باجناق ها» افزود: البته من فقط به تلویزیون بسنده نمی کنم چرا که کار اصلی من تئاتر و آموزش تئاتر به ویژه به گروه های جوان است. من به آنان می آموزم که چگونه تعلیم ببینند و چگونه زندگی کنند. برخی ها می گویند ما عاشق سینما و عاشق تئاتر و بازیگری هستیم. من به این دوستان می گویم قبل از اینکه عاشق بازیگری باشید می بایست عاشق «انسان» و «انسانیت» باشید و به طبع آن است که عاشق تئاتر و بازیگری خواهید بود.

منتظر شرایط بهتر در تلویزیون هستم

وی ادامه داد: معتقدم اگر نتوانیم آن نقش «انسانی» را به خوبی ایفا کنیم و یا شرایطش موجود نباشد بهتر آن است که کاری انجام ندهیم و من منتظرم تا شرایطی بوجود بیاید تا بتوانیم کاری را که دوست داریم در تلویزیون انجام دهیم - هرچند که تاکنون نیز به بهترین شکل آن را انجام دادیم –

 در شرایط سخت اجتماعی و نبود امکانات کار کردیم

کارگردان و بازیگر تله تئاتر «سوزنبانان» یاد آور شد: زمانی که ما کارهای تلویزیونی انجام می دادیم زمان جنگ بود و ما در شرایط سخت اجتماعی و نبود امکانات کار می کردیم ضمن اینکه یادمان نرود که آن زمان ، جامعه برای پذیرش نوآوری و دگرگونی آمادگی کافی را نداشت. مثلا تولید تله تئاتر« سوزنبانان» مربوط به 32 سال قبل است اما همچنان این کار در خاطره مردم باقی مانده است.


مجموعه تلویزیونی « محله بهداشت»

سالها برای خلق آثار خوب تلویزیونی تلاش کردم                                                                           

کارگردان و بازیگر مجموعه به یاد ماندنی « محله بهداشت » اظهار داشت: من و دوستانم سالهای سال برای خلق آثار خوب تلویزیونی تلاش کردیم و آخرین دوره ای که من با تلویزیون به عنوان کارگردان همکاری کردم سال 74 با کار تلویزیونی « پرده عجایب» بود که برای اولین بار از شبکه چهار پخش شد و تاکنون نیز چندین بار از تلویزیون پخش شده که آخرین بار آن نیز ایام نوروز امسال بود.

آقایان ما را نمی پذیرند!!

کارگردان و بازیگر مجموعه تلویزیونی «مش خیرالله و صندوقچه اسرار» گفت: برخی از دوستان از من می پرسند چرا دیگر کارهای تلویزیونی - که ما خیلی از آنها خاطر داریم - انجام نمی دهید. من هم می گویم بروید از مسئولان تلویزیون بپرسید؟ من آماده ام و بارها هم پیشنهاد دادم و شرایطم را که خیلی هم سخت نیست اعلام کردم اما بازهم، آقایان نپذیرند!! من حتی حاضرم با مدیران تلویزیون بنشینم و گفتگو کنم چون معتقدم ما آدمهای فرهنگی هستیم و آدم های فرهنگی به دنبال گفتگو و تخصص هستند.


                                                      مجموعه تلویزیونی « محله برو بیا»     


تلویزیون از تخصص دور شده است


کارگردان مجموعه تلویزیونی « محله برو بیا» تاکید کرد: متاسفانه و بدون تعارف باید گفت که تلویزیون از تخصص دور شده است. تخصص در همه امور؛ از تخصص مدیریت فرهنگی گرفته تا تخصص های فنی، این امر کاملا مشهود است. تلویزیون ابزارهای جدید را خریداری کرده است ولی به درستی استفاده نمی کند. ما هم اکنون « کارگردانِ متخصص» که تخصص آنان تلویزیون باشد کم داریم. حتی از همین افراد محدود هم به خوبی استفاده نمی کنیم.


تله تئاتر « باجناق ها»  

این حق من است که از تلویزیون بپرسم چرا به کار گرفته نمی شوم؟                                            

این بازیگر و کارگردان پیشکسوت تلویزیون و تئاتر اضافه کرد: من 50 سال کار تلویزیونی کردم، درس دادم ، تحقیق کردم ، پژوهشگر بودم و الان حق من است که بخواهم با تلویزیون بنشینم و گفتگو کنم که چرا علی رغم میل باطنی و تجربه های موفقی که داشتم به کار گرفته نمی شوم؟! کدامیک از کارهای من ناموفق بوده است؟ نمایش 60 دقیقه ای «باجناق ها» را که من در سال 65 تولید کردم تا کنون بارها و بارها از شبکه های مختلف پخش شده است. چه سرمایه گذاری بهتر از این ؟ ما این کار را در سال 65 به ارزان ترین قیمت تولید کردیم و هنوز هم جای کار دارد و هنوز هم ارتباط برقرار می کنم حتی اثری مثل « سوزنبانان » نیز جای کار دارد و حرف دل خود ماست.

باید قدر گذشته ادبی خودمان را بدانیم

این مدرس بازیگری تصریح کرد: ما باید قدر گذشته ادبی خودمان را بدانیم و آنان را به نسل های آینده تعمیم دهیم و می بایست امکانات فرهنگی و هنری ایجاد شود تا این احساسات ظهور و بروز کنند.

داریوش مودبیان تاکید کرد: ما سالهای سال تلاش کردیم تا اینکه به تلویزیون بقبولانیم باید «گروه تولید تلویزیون» داشته باشیم، نه آن واحدهایی که در داخل تلویزیون، خودشان تهیه کننده هستند بلکه گروههایی در بیرون وجود داشته باشند که خودشان بازیگر، کارگردان ، نویسنده ، طراح صحنه و غیره داشته باشند و این کار را هم کردیم.

از 250 تله تئاتر تولید شده در تلویزیون 55 تای آن متعلق به من است

وی در پاسخ به این سوال که آیا در زمان مدیریت محمد سرافراز هم برای همکاری با تلویزیون تلاش کردید گفت: نخیر، ولی منتظرم تا خودشان مرا خبر کنند چرا که تلویزیون از سابقه و تجربه من مطلع است. از میان نزدیک به 250 تئاتر تلویزیونی که پس از انقلاب در تلویزیون تولید شده 55 تله تئاتر آن متعلق به بنده است. مدیران فرهنگی تلویزیون باید از خودشان بپرسند داریوش مودبیان کجاست؟ چرا که یک مدیر فرهنگی باید جستجوگر باشد و باید از خودش سوال کند.

داریوش مودبیان در خاتمه خبر داد در تیرماه سال جاری ، دو کار تئاتری - یکی کار ترجمه و دیگری یک اثر ایرانی - را به صورت همزمان اجرا خواهد کرد.

به گفته وی، آخرین کار تئاتر گروه مردم ، تئاتر« مزاحم کوچلو» بوده که تا 27 اسفند 94 روی صحنه بوده است

گفتگو از: مجید معافی
کد خبر: 90838
Share/Save/Bookmark