صالحی: تشکل‌ها و نهادهای خصوصی را وارد عمل می‌کنیم
گزارش هنرنیوز از نشست رسانه ای معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی؛
صالحی: تشکل‌ها و نهادهای خصوصی را وارد عمل می‌کنیم
نشست فصلی رسانه ای سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز با حضور معاون فرهنگی، همایون امیرزاده سرپرست اداره کتاب، علی اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی، محمود برازش مدیرکل دفتر چاپ در سالن سینمایی وزارت ارشاد برگزار شد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۵۱

به گزارش هنرنیوز در آغاز این نشست صالحی با اشاره به برگزاری نشست های فصلی معاونت فرهنگی با اهالی رسانه گفت: رویکرد اول که بارها در نشست ها مطرح شده است درباره بحث دیپلماسی فرهنگی است که بر سر نشر کتاب است و ما در این حوزه در ۱۴۰ نمایشگاه خارج از کشور حضور پیدا کردیم.
وی به رویکرد دوم اشاره کرد و گفت: امسال برای نخستین بار ایران به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب مسکو در سال ۲۰۱۵ حضور پیدا خواهد کرد.
صالحی در توضیح درباره رویکرد سوم گفت: سال گذشته در اسفند تور فرهنگی به این کشور داشتیم و در ادامه آن افغانستان مهمان ویژه نمایشگاه کتاب شد اما طولانی شدن روند استقرار دولت برخی مسایل را به تعویق انداخت. برگزاری برخی جلسات جشنواره شعر فجر در افغانستان نیز به جهت بهبود روابط بوده است.
وی رویکرد چهارم را چنین توضیح داد: برای سال آینده دو کشور عمان و تاجیکستان کاندید هستند که میهمان ویژه نمایشگاه کتاب باشند که در حال برنامه ریزی هستیم که نظر شورای سیاست گذاری در این باب مهم است.
وی با بیان این مطلب افزود: سیاست دیگر ما تفویض مسائل به تشکل‌ها و نهادهای خصوصی است. مورد اول نمایشگاه های کتاب خارجی است چراکه در بولونیا انجمن ناشران کودک و نوجوان سهم مهمی دارند یا مدیریت نمایشگاه کتاب تهران که به ناشران سپرده شده تا همکاری خوبی را در این زمینه شاهد باشیم.
وی خاطرنشان کرد: در این راستا ۵ کمیته اصلی نمایشگاه کتاب به تشکل‌های نشر سپرده شده که این اقدامی رو به جلو بود و به نظر می‌رسد ایده مبارکی است. رویکرد دیگر مشارکت سازمانی است. سیاست دولت روحانی و آقای جنتی در ارشاد بر مبنای مشارکت حداکثری با سازمان‌ها در فعالیت‌ها بوده است.
معاون فرهنگی وزارت ارشاد تصریح کرد: رویکرد عدالت فرهنگی در کشور و اینکه ایران تهران نیست در استعدادها و دریافت محصولات فرهنگی همه جانبه نگاه شده است. شفافیت‌های کارکردی رویکرد پنجم است ما تلاش داریم در فضایی شیشه‌ای مقابل اهل قلم و رسانه ها قرار دهیم. شفافیت در داوران جایزه کتاب سال و جایزه جهانی اولین گام ما بود. نامزدها در جایزه جلال و کتاب سال و... اعلام رسمی می‌شود و سیاست بر این است تا اصحاب این حوزه از مراتب داوری مطلع شوند.
سیدعباس صالحی ادامه داد: تمام موارد هزینه ها در نمایشگاه کتاب و سایر نمایشگاه‌ها از موارد دیگر است. ریز هزینه های نمایشگاه کتاب شفاف و علنی اعلام می شود تا برای تحلیلگران در دسترس باشد.
معاون وزیر ارشاد گفت: نکته دیگر حمایت از موضوعات خاص است. حوزه انقلاب اسلامی و جایگاه دین در هویت اجتماعی و بحث حمایت از ارزش‌ها، اختصاص اعتبارات داریم. در حوزه دین دو میلیارد و ۸۴۶۹ میلیون ریال تفاهمنامه داریم. در حوزه دفاع مقدس ۴میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال بوده که بر اساس مصوبات ۷۷۶ میلیون ریال خرید کتاب داشتیم. همچنین تفاهمنامه ۴ میلیارد ریالی با کانون فرهنگی مساجد داشتیم. ۲۹ تفاهمنامه در حوزه هویت ایرانی اسلامی داشتیم که ۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال را به خود اختصاص داده است.
در ادامه این نشست همایون امیرزاده سرپرست اداره کتاب، گفت: سیاست‌گذاری در حوزه تعاملات استانی از ابتدای سال آغاز شد. در این حوزه معاونت فرهنگی یک گام رو به جلو برداشته است. در بحث برنامه ریزی و مدیریت فعالیت‌های فرهنگی استان‌ها و بحث‌های حمایتی را مدنظر قرار دادیم.
وی ادامه داد: از ابتدای امسال یعنی از اول فروردین ۹۳ تا ۲۶ بهمن ۹۳ غیر از تقاضاهایی که به ۵ استان که خود ممیزی را انجام می‌دهند، ۵۵ هزار و ۹۷۴ تقاضای صدور مجوز به دبیرخانه ارسال شده که از این میان ۳۷ هزار و ۲۷۷ عنوان مربوط به کتاب‌های چاپ اول و ۱۸ هزار ۶۹۷ عنوان مربوط به کتاب‌های چاپ دوم به بعد بوده است. در مجموع در طول این مدت ۴۶۵ مورد کتاب رد شده است.
سرپرست اداره کتاب در پایان گفت: طبق آمار خانه کتاب ۶۲ هزار و ۲۷۱ عنوان کتاب تاکنون منتشر شده است که نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد رشد را شاهد هستیم. فعالیتی نداشتیم که نسبت به سال های قبل ۵۰ درصد کاهش نداشته باشد.
محمودرضا برازش مدیرکل دفتر چاپ نیز در این نشست گفت: سیمرغ جشنواره صنعت چاپ یکشنبه در تالار وحدت به برگزیدگان اعطا می‌شود. هفته گذشته با حضور نمایندگان تشکل‌های مختلف صنفی چاپ جلسه داشتیم و بحث مفصلی پیرامون حامیان مالی و معنوی صورت گرفت.
مدیرکل دفتر چاپ ارشاد همچنین با اشاره به واردات محصولات چاپی به کشور در ۶ ماهه نخست سال گفت: ۱۷۰ مورد واردات کالای چاپی به وزن ۴۹ هزار و ۴۴۴ تن داشتیم که این آمار در ۵ ماهه دوم سال به ۲۳۳ مورد ثبت شده و عدد ۸۰ هزار تن رسیده است که این جای نگرانی دارد.
برازش ادامه داد: البته خوشبختانه عوارض واردات محصولات چاپی از ماه گذشته اجرایی شده و اکنون منتظریم ببینیم واردات محصولات چاپ چه عوارضی داشته تا این رقم را در اختیار توسعه صنعت چاپ در داخل کشور قرار دهیم.
علی اصغر سیدآبادی مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی گفت: درباره طرح زوستاهای دوستدار کتاب و پایتخت کتاب گفت: ابتدا بحث در این بود که اگر بخواهیم یک شهر را پایتخت کتاب کنیم، چند شهر برخوردار وجود دارد که می‌توان از میان آنها یکی را انتخاب کرد اما در ادامه شهرهای غیربرخوردار را نیز وارد بُعد رقابت کردیم و طرح به این سمت رفت که برنامه‌های شهر را برای آینده به داوری بنشینیم. هم برنامه‌ها و هم منابع و هم راه درآمدزایی در تصویب شدن آن طرح شهرها بررسی شد.
این مسئول افزود: تمام برنامه شهرها و تامین منابعش مشخص است و در قالب طرح هایی منابع آن دیده شده است. همکاری نهادهای مختلف در این طرحها را شاهد بودیم ، استقبال اتفاق دور از انتظار بود ولی ٦٣ شهر برنامه دادند، برخی برنامه ها خوب بود، ١٠ شهر نامزد اعلام شده اما از شهرها خواسته شده برنامه ها را متوقف نکنند. برنامه ٨٠٠ روستا رسید و تنوع را شاهدی و دوم اسفند مراسم را برپا میکنیم.
وی درباره این مراسم توضیح داد: آیین نامه نوشته شده که سه ویژگی دارد، این گرنت به ترجمه و انتشار کتاب تعلق می‌گیرد، البته این حمایت موکول به عقد قرارداد با ناشر خارجی است که در آن اعتبار ناشر خارجی، امکان پخش کتاب در کتابفروشی‌های بین‌المللی و... دیده شده است و سپس این هزینه به طرف ایرانی به جای حق رایتی که ناشر خارجی قرار است پرداخت کند، پرداخت می‌شود.
مهدی قزلی مدیرعامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان نیز در خاتمه این توضیحات اظهار داشت: آیین پایانی جشنواره شعر فجر ١٠ اسفند در تالار وحدت برگزار می‌شود. همچنین جایزه پروین اعتصامی نیز در سال ۹۴ برگزار می شود.

کد خبر: 79318
Share/Save/Bookmark