هیچ چیز جای کتاب را پر نمی‌کند / کتاب عصاره تمدن‌های بشری است
در مراسم بزرگداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» عنوان شد؛
هیچ چیز جای کتاب را پر نمی‌کند / کتاب عصاره تمدن‌های بشری است
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور معتقد است فعالیت‌های فرهنگی از آن نوع اقداماتی نیست که بلافاصله آثار خود را نشان دهد و به کمال رسیدن میوه این کوشش‌ها نیازمند حوصله و صرف دقت و زمان کافی و متناسب با هر مخاطب است.
 
تاريخ : پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۳:۲۷
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، مراسم بزرگداشت روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» عصر روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون امور فرهنگی ، معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و مجید غلامی‌جلیسه، دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب و جمعی از مدیران و مسئولان فرهنگی و کتابداران در تالار وحدت تهران برگزار شد.

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور طی سخنانی گفت: مراتب تسلیت و تعزیت تمامی کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی کشور را به مناسبت حادثه دردناک جان باختن جمع کثیری از مردم استان‌های غرب کشور خصوصا استان پهلوان‌پرور کرمانشاه را اعلام و از درگاه خداوند متعال برای بازماندگان صبر و اجر و برای درگذشتگان رحمت واسعه الهی را مسالت دارم.

وی افزود: ۲۴ آبان ماه سالروز ارتحال مفسر کبیر قرآن و فیلسوف معاصر حضرت علامه‌طباطبایی که به حق روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نام گرفته و سپس هفته پیرامون آن به نام هفته کتاب نامیده شده را گرامی می‌دارم و امیدوارم آن علامه فقید و شاگردان برجسته‌اش نظیر استاد شهید مرتضی مطهری سرمشق دانش‌پژوهان و فرهنگیان و اهل قلم و کتابداران این مرزو بوم قرار گیرند.

وی با قدردانی از حضور دکتر سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بزرگداشت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار گفت: از حمایت‌های مداوم ایشان در دوره دولت یازدهم به‌عنوان شخصیت فرهنگی حقیقی در هیات امنای کتابخانه‌های عمومی کشور و هم در دولت دوازدهم که در کسوت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی ریاست هیات امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را بر عهده دارند از برنامه‌های نهاد و تلاش برای رفع مشکلات کتابخانه‌ها و کتابداران سپاسگزاری کنم.

مختارپور در ادامه افزود: کتابداران و کارکنان کتابخانه‌های عمومی کشور در دوره اخیر به روشنی نشان دادند که در صورت اعتماد و احترام مسئولین به آنان و گوش فرا دادن به نظرات و خواسته‌های ایشان و مشارکت دادن آنها در برنامه‌های فرهنگی و آموزشی و مجموعه‌سازی و دیگر مسائل کتابخانه‌های عمومی جلوه‌های باشکوه و درخشانی از تلاش و همت مضاعف خود را در کتابخانه‌های روستایی و شهری و سیار در همه شهرها و روستاها به ظهور و بروز می‌رسانند.

وی تصریح کرد: فعالیت‌های فرهنگی از آن نوع اقداماتی نیست که بلافاصله آثار خود را نشان دهد و به کمال رسیدن میوه این کوشش‌ها نیازمند حوصله و صرف دقت و زمان کافی و متناسب با هر مخاطب است. هر روز که صدها تصویر از حضور کودکان و نوجوانان در کتابخانه‌های مختلف سراسر کشور را مشاهده می‌کنم خدا را شکر می‌کنم که به ما کتابداران توفیق خدمت به پاک‌ترین افراد و اقشار جامعه یعنی کودکان و نوجوانان عطا کرده است.

وی در پایان گفت: مطمئن باشید کودکانی که امروز در بخش کودکان کتابخانه‌ها شادمانه حضور دارند بزرگ زنان و بزرگ مردان آینده این سرزمین خواهند بود و تمامی تلاش‌های شما کتابداران بر جریده عالم ثبت خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ضمن تسلیت فاجعه زلزله غرب کشور و با اشاره به نامگذاری روز کتاب همزمان با سالروز میلاد علامه طباطبایی افزود: «شاید طی سال‌های متوالی که هفته کتاب با نام این مفسر بزرگ پیوند خورده، کمتر به ویژگی های شخصیتی ایشان اندیشیده باشیم. برخی ویژگی‌های علامه طباطبایی برای ما هنوز درس آموز است و در روزگاری که کتاب نویسی گاه و بی گاه به کاری بدون تعمق در نگاشتن تبدیل می‌شود، علامه طباطبایی برای تفسیر المیزان از جلد اول تا پایان آن ١٧ سال از عمر خود را صرف می‌کند.»

او افزود : «علامه طباطبایی ٩ سال و پیش از سال ١٣٢٥ هجری شمسی تدریس تفسیر المیزان را در قم آغاز کرد و در سال ١٣٣٤ اولین جلد آن منتشر شد و ١٧ سال بعد آخرین صفحات آن را نوشت. یعنی ٢٦ سال برای یک اثر عمر صرف کرد و در کنار آن ماند.»

صالحی در عین حال تصریح کرد: «این ویژگی‌ها رمز ماندگاری کتاب‌های علامه طباطبایی است که در قفسه‌های کتابخانه‌ها برای قرن‌ها باقی خواهد ماند.»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: «علامه تنها کتاب ننوشت بلکه همراه این نگارش گفت و گو نیز داشته است، به عبارتی آثار او در درون یک گفت و گو به وجود آمده‌اند. او به نیازهای انسان معاصر در آثارش توجه داشته است. اثر ماندگار «شیعه در اسلام» در پاسخ به تقاضای یک مستشرق نوشته شده است. اثری که در حوزه معرفی شیعه ماندگار شد.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: «علامه طباطبایی به عنوان یک مفسر برجسته، به نیاز زمانه خود توجه کرد و تفسیر المیزان سرشار از موضوعاتی است که با این نیاز پیوند خورده است.»

او با طرح این پرسش که چرا در تقویم کشور علامه طباطبایی سرفصل کتاب و کتابخوانی است، افزود: «وی صرفا فیلسوف، حکیم و مفسر برجسته نیست، بلکه مولف کم نظیری است که اصول نگارش را برای آنکه کتابش برگ زرینی از ایران تا چین و امریکا باشد برای همه زمان‌ها نگاشته است.»

صالحی ادامه داد: «علامه طباطبایی گرچه رفته است اما هر برگ نگاشته او هنوز می تواند حاشیه نویسی‌ها و شرح نویسی‌ها را رقم بزند.»

او در ادامه گفت: «انسان همواره به کتاب نیازمند است. هیچ چیز جای کتاب را پر نمی‌کند، کتاب عصاره تمدن‌های بشری است و کتابخانه‌ها گاهواره‌های این تمدن هستند و در کنار آن کتابداران کلید داران این گنجینه بشری هستند. کتابداران این گنجینه و باغ دلربا را می‌گشایند.»

صالحی با تاکید بر اقدامات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در دولت یازدهم ادامه داد: «در این دولت ٢٥٥ کتابخانه افتتاح شد.»

صالحی ادامه داد: «تغییر نوع نظام ارتباطی با کتابداران در حوزه معیشت، تغییر در نوع نگاه مصرف کتاب و برگزاری جشنواره‌ها و همایش‌ها در قالب‌های متنوع که بتواند همچنان کتاب را برای ما جدی و جذاب نگه دارد، باید مورد توجه باشد.»

او ضمن تقدیر از همت، علاقه، انگیزه و خلاقیت کتابداران در اقصی نقاط ایران گفت: «همه حلقه‌های فرهنگ مکتوب اعم از ناشر، مولف، کتابدار، کتابفروش و کتابخانه باید به یک مقصد که همان کتابخوانی است، بیاندیشند.»

صالحی افزود: «در دو جلسه اخیر شورای فرهنگ عمومی، ترویج کتابخوانی موضوع مورد بحث بود و از دل آن مصوبه‌ای برآمد که بر اساس آن فرهنگسازی، تجهیز کتابخانه‌ها و نظارت بر روند ترویج کتابخوانی به همت دستگاه‌های عمومی و فضاهای مدنی در دستور کار قرار گرفت.»
کد خبر: 95644
Share/Save/Bookmark