برگزیدگان همایش سراسری تئاتر خرداد شناخته شدند
برگزیدگان همایش سراسری تئاتر خرداد شناخته شدند
حجت الاسلام سیدحسن خمینی، نوه بنیانگذار انقلاب اسلامی گفت: انقلاب ما با هنر و وحدت عجین است و سردمدار انقلاب هنرمندی بود که دل ها را به هم نزدیک کرد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۲:۱۳
به گزارش هنزنیوز ، پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد شب گذشته ، 12 خرداد ماه در حسینیه امام خمینی جماران با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، آیت‌الله موسوی بجنوردی و سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، کوروش زارعی، مدیر حوزه تئاتر حوزه هنری، امیرحسین شفیعی، دبیر همایش و جمعی از هنرمندان و برگزیدگان این همایش تئاتری برگزار شد.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی که میزبانی مراسم اختتامیه را در بیت امام خمینی(ره) برعهده داشت، طی سخنانی گفت:‌ یک هنرمند در معرض باران طبیعی قرار دارد که در لاله‌زار روح او گل می‌روید، جان هنرمند تلخکامی دارد اما هنرمند تلخی‌ها را می‌گیرد و گل می‌پروراند.

وی با اشاره به اینکه تاریخ انسان تاریخ پرافتخاری نیست، افزود: دو نقطه تاریخ انسان را قابل افتخار می‌کند: پیامبران و هنرمندان. هنرمندان در طول تاریخ روح انسان‌ها را تلطیف کردند و همینطور اگر نهاد هنرمند آزرده خاطر شود تأثیر بزرگی بر زندگی انسان‌ها گذاشته می شود.

نوه امام خمینی (ره) سپس با اشاره به تفاوت علم و هنر گفت: علم تجزیه مرکبات عالم است. فیزیکدان و شیمیدان در بررسی موجودات آنان را تجزیه تحلیل می‌کند و زیر ذره‌بین برده تا آن موجود را عمیق‌تر بررسی کند اما هنر اجزا را تلطیف می‌کند.

وی همچنین گفت: تک تک کلمات زیبا نیستند اما در کنار هم قرار می‌گیرند کلامی می‌آفرینند که جان و روح را تکان می‌دهد. تک تک کلمات بار معنایی ندارد به طور مثال کلمه شتر و آشنا بار معنایی ندارد اما در شعر مولوی بار معنایی پیدا می‌کند و این ترکیب است که هنر تولید می‌کند. هنر روحش وحدت است و علم روحش کثرت است.

حجت‌‌الاسلام خمینی ادامه داد:‌ متحد کردن کار هنرمند است، هنرمند به خاطر این هنرمند است که متفرقات را واحد می‌کند، نقطه زیاد است اما خطاط آن را در کنار هم می‌نشاند و زیبا می‌کند، موسیقی همه‌اش ترکیب است و چگونگی ترکیب یکی را هنرمند می‌سازد. اگر بپذیریم که هنر تجزیه‌ها را ترکیب می‌کند و وحدت درست می‌کند این هنرمند است که وحدت را ایجاد می‌کند. هنرمند فردی است که در مسیر ترکیب قرار می‌گیرد و هنرمندی اگر اینگونه است انقلاب یک هنر بود و امام خمینی(ره) دل‌ها را به هم نزدیک کرد و هنرمند بزرگی بود، او نه آواها و رنگ‌ها بلکه دل‌ها را یکی کرد.

وی افزود: قرآن تعبیری در مورد پیامبر (ص) دارد که اگر بداخلاق بودی مردم رهایت می‌کردند، قرآن پیامبری که اسوه حسنه است را اینچنین مورد خطاب قرار می‌دهد. انقلاب یک هنر بزرگی بود که تشتت‌ها را وحدت یافته کرد و همه نسبت به هم مهربان شدند به تعبیر امام همه با هم شدند یا به قول شاعر چه کسی می‌خواهد من و تو ما نشویم خانه‌اش ویران باد».

وی با بیان اینکه ما ماندیم به دلیل آنکه در دنیای پرآشوب فعلی دشمن کم نداریم و البته فراز و فرودهایی هم داشته‌ایم، افزود: وظیفه ما این است هنری که این مجموعه را پدید آورد حفظ کنیم و در مسیر آن گام برداریم و آنچه ما را در برابر دشمن و از گردنه‌ها عبور داده است، این بود که همه ما بودیم و پاره پاره نشدیم.

حجت‌الاسلام خمینی در پایان خاطر نشان کرد: انقلاب با هنر عجین است چون با وحدت عجین است. هنرمندان که در تندباد حوادث جان‌ها را لطیف کرده اند و گل رویاندند، ما نیز باید مانند هنرمندان گل برویانیم. هنر در رشته‌های مختلف کار بزرگی کرده است و جا دارد به سهم خودم از هنرمندان تشکر کنم هنر با آزادی توأم است و روح هنرمند در تلاطم آزادی تولید هنر می‌کند و دوستان ما در وزارت فرهنگ و ارشاد نیز باید به این امر اهتمام داشته باشند.

*تئاتر می تواند اهداف انقلاب را به فرامرزها صادر کند

زارعی همچنین طی سخنانی کوتاه گفت: بعد از انقلاب جشنواره‌های متفاوت وجود داشت اما جای جشنواره‌ای که درباره امام (ره) باشد خالی بود به همین دلیل حوزه هنری همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد را برپا کرد.

وی افزود: یکی از راه هایی که انقلاب را می‌شود به جهان صادر کرد ، تئاتر است. تئاتر جمهوری اسلامی می‌تواند اهداف انقلاب را به آن سوی مرزها صادر کند . اکثر هنرمندان تئاتر خیابانی برای این همایش دعوت ما را لبیک گفتند ما چشم‌انداز بزرگی برای این جشنواره در نظر گرفتیم و دست یاری به سوی همه دستگاه‌های فرهنگی کشور دراز کردیم که هم‌افزایی صورت گیرد و این جشنواره به اهداف خود برسد.

زارعی در پایان خاطرنشان کرد:‌این جشنواره برای جوانانی که انقلاب و امام را ندیده‌اند بسیار تأثیرگذار است . امیدواریم بتوانیم در سال آینده بخش صحنه‌ای را با کیفیت به این همایش اضافه کنیم.

در ادامه مراسم از برگزیدگان پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد تقدیر به عمل آمد.

*برگزیدگان همایش خرداد:

دبیرخانه پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد از سه کارگردان بخش صحنه‌ای؛ شهرام سلطانی برای نمایش «اسماعیل»، محمدهاشم‌زاده برای نمایش «این ره که می‌روی» و محمد قاسمی نمایش «مثل خواب، مثل رویا» تقدیر به عمل آورد.

برگزیدگان بخش خیابانی

بخش موسیقی:

هیأت داوران با اهدای لوح تقدیر و جایزه نقدی از آهنگساز نمایش «چهل سالگی» احمد الفتی و مجید رهبری از استان گیلان تقدیر کردند.

تندیس همایش، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به آهنگسازان نمایش «مأموریت ویژه» محمد نادری و بهشاد صفایی از استان اصفهان اهدا می‌شود.

بخش طراحی و فضاسازی

در بخش طراحی و فضاسازی هیأت داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی را به طراحان نمایش «مأموریت پرده» مجتبی خلیلی و آدینه رحیم‌نژاد از استان اصفهان اهدا می‌کند.

تندیس همایش، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نیز اهدا می‌شود به طراح نمایش «دریابان» مهران سیف‌پور.

بخش طرح و ایده:

هیأت داوران لوح تقدیر و جایزه نقدی این بخش را مشترکاً به طراح ایده نمایش «مأموریت ویژه»‌ حیدر رضایی از استان اصفهان و طراح ایده نمایش «11 بهمن‌ 57» آقای مسعود براهیمی اهدا می‌شود.

جایزه برگزیده این بخش نیز شامل تندیس همایش، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به طراح ایده نمایش «تجدیدی شهریور» سعید خیرالهی اهدا می‌شود.

بخش کارگردانی:

هیأت داوران در این بخش دو نمایش را شایسته تقدیر می‌داند. لوح تقدیر و جایزه نقدی بخش کارگردانی به کارگردان نمایش «تجدیدی شهریور» سعید خیرالهی اهدا می‌کند.

جایزه برگزیده بخش کارگردانی نیز شامل تندیس همایش، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تعلق می‌گیرد به کارگردان نمایش «دریابان» آقا علی محمد رادمنش از استان کرمان.

بازیگری زن

هیأت داوران در بخش بازیگری زن برگزیدگان این بخش را به شرح ذیل اعلام می‌کند.

رتبه سوم بازیگری زن، شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا می‌شود به بازیگر نمایش «700 ثانیه از خردادی خونین» مهتاب زند.

رتبه دوم بازیگری شامل لوح تقدیر و جایزه نقدی اهدا می‌شود. به بازیگر نمایش «برندگان جام» مرجان قاسمی.

بازیگران اول:

هیأت داوران تندیس همایش؛ دیپلم افتخار و جایزه نقدی بازیگری اول پنجمین همایش تئاتر مردمی خرداد را اهدا می‌‌کند به بازیگر نمایش «تجدیدی شهریور» مصطفی کولیوندی

جایزه ویژه هیأت داوران و نمایش برگزیده پنجمین همایش سراسری مردمی خرداد تعلق می‌گیرد به گروه نمایش «دریابان» از استان کرمان

دبیرخانه پنجمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد دو نمایش را به جشنواره سراسری سوره ماه معرفی می‌کند:

- نمایش «تجدیدی شهریور» از استان ایلام

- نمایش «دریابان» از استان کرمان

این مراسم از پیش از اذان مغرب در بیت امام خمینی(ره) آغاز شده و با مراسم افطاری ادامه یافته و پس از افطار نیز به معرفی برگزیدگان اختصاص یافته است.

فارس
کد خبر: 96454
Share/Save/Bookmark