بسیاری از فیلمسازان به وضعیت سینمایی کشور در سال ۹۳ اعتراض داشتند
شفیع آقا محمدیان در گفتگو با هنرنیوز :
بسیاری از فیلمسازان به وضعیت سینمایی کشور در سال ۹۳ اعتراض داشتند
یک کارگردان سینمای ایران با اشاره به فعالیت‌های سینمایی سال ۹۳ گفت: متاسفانه در سال گذشته صدای اعتراض بسیاری از فیلمسازان کشور نسبت به روند سینمای ایران در همه جهات شنیده می‌شد و این موضوع ربطی هم به جبهه بندی‌های سیاسی و خط فکری فیلمسازان نداشت.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۵
شفیع آقا محمدیان کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد عملکرد مسئولین سینمایی کشور افزود: بسیاری از فیلمسازان و اهالی سینما بویژه بعد از برگزاری جشنواره فیلم فجر دوره سی و سوم (سال ۹۳) اعتراضات و دل نگرانی‌هایی نسبت به روند سینمای کشور در همه جهات داشتند و این اعتراضات نیز ربطی به جبهه بندی‌های سیاسی کشور هم نداشت چرا که همه اقشار سینماگران با هر وابستگی فکری که داشتند به مساله جذب سرمایه برای تولید فیلم‌های سینمایی، نوع اکران و عدم حمایت‌های لازم دولت، اعتراض داشتند.

وی با بیان اینکه نمی‌شود سینما را تک بُعدی نگاه کرد اضافه کرد: اگر بخواهیم یک بررسی جدی بر روی سینما داشته باشیم باید بپذیریم که سینما را نمی‌توان تک بعدی دید بلکه باید زیرساخت‌های آن و همچنین نوع تولیدات سینما را نیز مورد کنکاش قرار داد. لذا هنگامی که به این زیر ساخت‌ها توجه می‌کنیم متوجه می‌شویم که در سال ۹۳ ما شاهد زیرساخت‌های خاصی در راستای سینمای ایران نبودیم.

کارگردان فیلم سینمایی «تلفن» تصریح کرد: تاکنون ما شاهد یک نگاه جدی از سوی مسئولین سینمایی نسبت به اقتصاد سینمای ایران نبودیم و متاسفانه «اقتصاد سینمای کشور» فقط منوط به «اکران داخلی» بوده است این درحالی است که باید سیاست‌های مطلوب و اصولی اندیشیده شود تا سینمای ایران «در خارج از کشور» هم جان تازه‌ای بگیرد تا بتواند پاسخگوی اقتصاد ورشکسته سینمای ما در داخل باشد.
.
مدیر عامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تاکید کرد: معتقدم اگر سینمای ایران پا را از چاردیواری کشور فرا‌تر نگذارد محکوم به شکست خواهد بود. چرا که تنها امیدوار به اکران‌های داخلی بودند نمی‌تواند وضعیت اقتصادی سینمای ایران را سرو سامان ببخشد. این درحالی است که اقتصاد سینمای دنیا نیز براساس اکران‌های خارجی برنامه ریزی می‌شود و آنان همواره بر روی اکران‌های جهانی فیلم‌هایشان حساب‌های ویژه‌ای باز می‌کنند و تجربه نشان داده است که این نوع برنامه ریزی‌ها نیز معمولا موفقیت آمیز بوده است. بنابراین ما هم باید بر روی این ویژگی تاکید بیشتری داشته باشیم و سینما را تنها منوط به یک اثر هنری ندانیم و نگاهی به عنوان «هنر- صنعت» بر سینما داشته باشیم. این مساله، مقوله گمشده‌ای است که تا کنون توجه جدی و سیاست گذاری اصولی بر روی آن نشده است. هرچند که شاید بار‌ها بر روی این موضوع از سوی مسئولین مختلف سینمایی در همه دوره‌ها؛ صحبت‌هایی شده است اما هیچگاه به نتیجه نهایی نرسیده و ما شاهد خروجی‌ای در این باب نبودیم.

شفیع آقا محمدیان گفت: ما حتی از وجود سینما برای فرهنگ سازی در داخل کشورمان هم نتوانستیم به درستی استفاده کنیم و در این مورد هم با شکست روبرو شدیم. لذا شما نمی‌توانید به صورت صد در صد به فیلمی اشاره داشته باشید که این فیلم درجهت ارتقای فرهنگی مردم ایران و منطقه مثمر ثمر بوده است. ما متاسفانه آثاری در این زمینه نداشتیم و اگر فیلم‌هایی هم وجود داشتند معمولا فیلم‌های ضعیف و کم محتوایی بودند.

کارگردان فیلم سینمایی « چشم عقاب » افزود: یکی دیگر از مشکلات سینمای ایران بویژه در عرصه نمایش، اکران فیلم‌های سینمایی در آخرین ماه هر سال در سینما‌ها است و معمولا اکثر فیلم‌هایی که در این تایم زمانی به روی پرده های سینما می روند دچار اکران سوزی می‌شوند و بهره‌ای از اکران نمی‌برند.

وی با اشاره به «سینمای دفاع مقدس» اضافه کرد: شاید یکی از ژانرهای برجسته سینمای ایران، سینمای دفاع مقدس باشد اما ما متاسفانه در سال گذشته نیز آثار جدی‌ای در این زمینه نداشتیم و حتی در مورد تولید فیلم‌هایی در ژانر اجتماعی نیز؛ تولیدات قابل توجه‌ای را شاهد نبودیم. البته بخشی از این مشکلات به برخی از فیلمسازان ما برمی گردد که دغدغه مسائل اجتماعی را ندارند و معمولا به سراغ موضوعات کم اهمیت تری می‌روند. از طرف دیگر هم؛ مسئولین سینمایی آنقدر درگیر مسائل حاشیه‌ای سینما شدند که توجه به بخش‌های مهم سینمای ایران را به فراموشی سپردند.

شفیع آقا محمدیان ادامه داد: کاهش ۵۰ درصدی فروش فیلم‌های نوروزی نسبت به سال گذشته یکی دیگر از دلایلی است که فیلم‌های ما نتوانستند به موضوعاتی بپردازند که دغدغه مردم باشد. بسیاری از مضامین فیلم‌های سینمای ایران، تراوش‌های ذهنی نویسندگان و فیلمسازان ما است که فاصله زیادی با خواسته‌های مردم دارند.

این کارگردان سینمای ایران با اشاره به جشنواره فیلم فجر سال گذشته تصریح کرد: هنگامی که جشنواره فیلمی در یک کشور برگزار می‌شود فیلم‌های حاضر در جشنواره، معمولا افق سینمای کشور را برای سال آینده به معرض نمایش می‌گذارد لذا با توجه به فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر سال گذشته، آیا چنین انتظاری از سینمای ایران احساس می‌شود؟ چاره کار این است که مسئولین سینمایی و اعضای شوراهای پروانه ساخت، بازنگری جدی تری نسبت به فیلم‌هایی که قرار است ساخته شوند داشته باشند تا این فیلم‌ها بتواند ارتباط بیشتری با آحاد مردم برقرار سازد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به یک رویداد خوشایند سینمایی در سال ۹۳ اشاره داشت اظهار داشت: اگر چه ما در سال ۹۳ شاهد هیچ رویداد سینمایی خوشایندی برای جامعه سینمایی نبودیم اما شاید بتوان رونمایی از فیلم «حضرت محمد» (ص) در اواخر سال ۹۳ و اکران آن در سال جدید را یک رویداد خوب برای کشور و سینمای ایران قلمداد کرد. امیداوریم با توجه به رفع نقدهایی که نسبت به این فیلم در برخی از نشریات و سایت‌ها تاکنون منتشر شده است. این فیلم بتواند در عرصه بین المللی خوش بدرخشد و با مخاطب جهانی نیز ارتباط برقرار نماید. این درحالی است که تنها این رویداد خوش برای سینمای ایران کافی نیست و من شخصا از مدیران سینمایی کشور انتظارات بیشتری داشتم چرا که این دوستان، همیشه به اهالی سینما قول اتفاقات جدی تری را در عرصه سینما می‌دادند. اما ما در سال ۹۳ شاهد هیچ اتفاق جدی در حوزه سینما نبودیم و رونمایی فیلم حضرت محمد (ص) هم ماحصل تلاش چندین سال قبل است که در سال ۹۳ رونمایی شد و اگر همین یک مورد را هم نداشتیم عملا در سال ۹۳ ما شاهد هیچ رویداد خوشی در سینمای ایران نبودیم.
کد خبر: 80154
Share/Save/Bookmark