پردیس فرهنگی هنری «مهرسان» ؛ تنها مرکز  تخصصی فرهنگ و هنر فرصتی برای بهتر دیده شدن
پردیس فرهنگی هنری «مهرسان» ؛ تنها مرکز تخصصی فرهنگ و هنر فرصتی برای بهتر دیده شدن
قائم مقام پردیس فرهنگی هنری مهرسان معتقد است استراتژی پردیس فرهنگی هنری مهرسان ، ابتدا معرفی شدن در بین جامعه هنری و سپس در گام های بعدی جذب مخاطبین عام به این مجموعه فرهنگی هنری خواهد بود.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۷
مهندس فرنوش نکویی، عضو هیئت موسسین موسسه فرهنگی هنری مهرسان طی گفتگویی اختصاصی با خبرنگار هنرنیوز در مورد فعالیت های پردیس فرهنگی هنری مهرسان با بیان اینکه این پردیس به مدیریت جناب آقای مهندس رفیعیان مجموعه از یکسال قبل به طور رسمی فعالیت خودش را آغاز کرده است گفت: پردیس فرهنگی هنری مهرسان در تمامی گرایش های هنر از جمله هنرهای تجسمی، سنتی، نمایشی، موسیقی، ادبیات ، سینما، معماری ، انیمیشن و مد و لباس فعالیت دارد. این مجموعه با 11 طبقه و زیربنایی بالغ بر 18100 متر مربع واقع در خیابان کارگر شمالی ، در چند فاز در حال بهره برداری است که فاز اول مربوط به واحد های آموزشی و فروشگاهی هنرهای تجسمی و سنتی، باشگاه ورزشی و .. بوده که در فاز دوم سایر بخشهای اجرایی از قبیل سالنهای سینما، استودیو ضبط موسیقی، پلاتوهای تئاتر و هایپرمارکت هنر و پیاده راه هنر طی برنامه ریزی دو ساله به ظرفیت پردیس افزوده خواهد شد.

وی با اشاره به زمینه ورزشی در این پردیس افزود: ما در پردیس فرهنگی هنری مهرسان، با توجه به رویکرد و علاقه جناب مهندس رفیعیان در حوزه ورزش، تیم بانوان اسکواش مهرسان را به سرپرستی خانم دکتر حنیفی تشکیل دادیم که اکثرا اعضای این تیم از بچه های تیم ملی اسکواش انتخاب شده اند و خوشبختانه امسال هم تیم بانوان اسکواش مهرسان در مسابقات لیگ برتر اسکواش بانوان موفق به کسب مقام قهرمانی کشور شد.

فرنوش نکویی با بیان اینکه یکی از واحدهای شاخص زیرمجموعه ما ؛ «نگارخانه مهرسان» است یادآور شد: این نگارخانه از نظر بحث فیزیکی و طراحی ، یکی از اولین ها و شاید شاخص ترین نگارخانه های تهران محسوب می شود به دلیل اینکه بر خیابان واقع شده و ورودی آن از خیابان اصلی است این درحالی است که معمولا سایر نگارخانه ها، دسترسی به خیابان اصلی ندارند و درخیابانهای حاشیه ای مستقر هستند ضمن اینکه ما در این نگارخانه ، 220 متر فضا برای نمایشگاه اختصاص دادیم و در بحث طراحی ؛ تاکیدی بر بحث نور محیطی داشته ایم و ارتفاع زیاد سقف این امکان را به ما داده تا از نور محیط به نحو قابل توجه ای در این نگارخانه استفاده کنیم.

وی افزود: ما تاکنون با اهتمام جناب آقای دکتر عبدالحسینی، مدیر هنری پردیس، چهار نمایشگاه در این نگارخانه برگزار کردیم که اولین آن «نمایشگاه خط مهربانی» بوده که اساتید طراز اول خط شکسته نستعلیق حضور داشتند و با حضور استاد امیرخانی در آبان ماه سال گذشته افتتاح گردید. نمایشکاه دوم با عنوان روزگار محجوب، نمایشگاه سوم با عنوان نمایشگاه ایراناهایر برای معرفی آثار هنرمندان ارامنه ایرانی با حضور سفیر ارمنستان و اسقف اعظم ارامنه افتتاح شد . ضمن اینکه حداکثر زمان نمایشگاه ما در این نگارخانه 35 تا 40 روزه خواهد بود و طبق جدول اهداف و زمان بندی برنامه نگارخانه با رویکرد هنر معاصر و نمایشگاه مستر تا آخر سال 1400 تنظیم شده است . البته به دلیل بیماری کرونا ، زمان برنامه ریزی ها کمی با تاخیر و جابه جایی روبرو شد و نمایشگاه فعلی ما که «نمایشگاه 99 در 99 » نام دارد قراربود در اسفندماه سال گذشته برگزار بشود که با کمی تاخیر در مردادماه امسال برگزار گردید.

وی در پاسخ به این سوال که نظر مجموعه درمورد بازده اقتصادی این پردیس چگونه است گفت: بی شک ، هنر موضوعی نیست که شما سرمایه ای را که به آن اختصاص می دهید بتوانید در کوتاه مدت از منفعت اقتصادی آن برخوردار شوید چرا که این پروسه زمانبر است این درحالی است که برای ما بحث معنوی و هنری کارها و فرهنگ سازی مهم تر از بازده اقتصادی خواهد بود هر چند که معتقدم مباحث اقتصادی در حوزه های فرهنگی هنری نیز در طولانی مدت به بار خواهند نشست. البته ما برای نگارخانه همین رویکرد را دنبال می کنیم به گونه ای که ما در اولین نمایشگاه نیز به هیچ عنوان ، بحث فروش آثار نداشتیم اما «نمایشگاه 99 در 99» ؛ به عنوان اولین نمایشگاه فروش سالیانه ما محسوب می شود و با توجه به استقبال عموم و اهداف مجموعه ، در نمایشگاه های بعدی هم حتما فروش آثار را در دستور کار خود خواهیم داشت.

فرنوش نکوئی با بیان اینکه فعالیت پردیس فرهنگی هنری مهرسان بصورت رسمی ، در حوزه فرهنگ و هنر یکسالی است که آغاز گردیده ولی ساختمان مجموعه از سال 95 ساخته شده است تاکید کرد : با توجه به موقعیت مکانی این مجموعه در قلب فرهنگی تهران یعنی میدان انقلاب و اهداف و چشم اندازی که جناب مهندس رفیعیان برای پردیس داشتند بتدریج به صورت تخصصی رویکرد مجموعه به سمت فرهنگ و هنر متمرکز شد.

وی در مورد استقبال هنرمندان از این پردیس فرهنگی هنری هم گفت : ما از ابتدا می خواستیم که به صورت تخصصی بین جامعه هنری شناخته بشویم و خدا را شکر درحوزه هایی که با هنرمندان کار کردیم این اتفاق رخ داده است و خوشبختانه تاکنون ارتباط های خوبی با اقشار هنرمندان داشته ایم به طوری که هم اکنون اکثر هنرمندان با مهرسان آشنا هستند و یکسری پروژه های مشترک در حال اجرا دارند ضمن اینکه طی یک سال اخیر ، مهرسان در زمینه های دیگری نیز فعال بوده است از جمله حامی جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران ، برگزار کننده مسابقه طراحی یادبود شهدای آتش نشان، فراخوان طراحی نمای مهرسان، فراخوان سیل همدلی ( جمع آوری کمک های هنرمندان مستقل به سیل زدگان سیستان و بلوچستان)، برگزار کننده نشست های تخصصی در حوزه موسیقی، معماری، خوشنویسی و نقاشی و ... این درحالی است که در حوزه فیلمسازی انیمیشن هم فعالیت هایی را شروع کرده ایم . علاوه بر آن « دپارتمان کودک » با حضور اساتید و هنرمندان مطرح حوزه هنر و کودک در حال شکل گیری است . در بحث آموزش موسیقی وارد میدان شدیم و آموزشگاه موسیقی مهرسان با حضور اساتید طراز اول موسیقی آغاز به فعالیت کرده است.

مهندس نکوئی ادامه داد: استراتژی ما این است که در ابتدا بین جامعه هنری شناخته بشویم و آنگاه در گام های بعدی با بستر سازی های مناسب ، نظر مخاطبین عام را هم به این سو جذب کنیم.

وی به بازدید های زیادی از سوی ارگانهایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و حوزه زیبا سازی وزارت ورزش و جوانان، وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و سایر ارگانهای دولتی اشاره کرد و افزود: ما در حال حاضر زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت می کنیم و معاون وزیر ارشاد جناب آقای دکتر حسینی نیز از این مجموعه بازدید داشتند و خوشبختانه استقبالششان از این مجموعه خیلی خوب بوده . همچنین مهرسان با وزارت خانه هایی از جمله وزارت علوم، وزارت کار و به منظور حمایت از قشر دانشجو با دانشگاه هایی از جمله دانشگاه الزهرا تفاهم نام هایی بسته است . البته که پردیس فرهنگی هنری مهرسان برای رسیدن به اهداف بلند مدت خود قطعا هنوز هم نیازمند یک سری حمایت ها و همکاری ها ست چرا که این مجموعه افتخاری برای تمام هنرمندان و مردم ایران خواهد بود. همچنین بزودی بحث « پیاده رو هنر» و فعالیت شبانه را در این مجموعه کلید خواهیم زد تا بتوانیم تا ساعت 12 شب و حتی تا یک بامداد فعالیت شبانه داشته باشیم و در ارتباط با پیاده رو هنر؛ بحث هایی با زیباسازی شهرداری داشتیم که در حال گرفتن مجوزهایی در این زمینه هستیم تا بتوانیم پیاده رو اینجا را به پیاده رو هنر تبدیل کنیم و حیات شبانه محور هنری کارگرشمالی را نیز برای مردم فعال کنیم.

وی از افتتاح یک باب «کافه سینما » نیز در طبقه منفی یک پردیس فرهنگی هنری مهرسان با رویکرد جدیدی در بحث طراحی و فعالیت خبر داد و با اشاره به واحد های تجاری این پردیس گفت: 54 واحد تجاری در این مجموعه وجود دارند که 90 درصد آنها در دو طبقه همکف و منفی یک در حوزه آمورش و فروش هنرهای تجسمی مشغول فعالیت هستند. . بزودی نیز شاهد افتتاح یک باب «کافه سینما» در طبقه منفی یک خواهیم بود. ضمن اینکه دپارتمان کودک و هنر نیز در همین طبقه یک راه اندازی خواهد شد. البته استارت این موارد در اسفندماه سال گذشته زده شد اما به دلیل همه گیر شدن ویروس کرونا این مسائل متوقف شد اما بتدریج با تغییر رویکرد و توجه ویژه به بحث کرونا و رعایت پروتوکل های بهداشتی ، وارد فاز اجرایی خواهند شد . فرنوش نکوئی به عنوان نکته پایانی یادآور شد: اعتقاد مدیران مجموعه همیشه بر این بوده که پردیس فرهنگی هنری مهرسان برای همه هنرمندان و مردم ایران است . این مجموعه به عنوان پلی بین هنرمندان و مردم و با حمایت از هنرمندان راه اندازی شده است و با همراهی اساتید طراز اول فرهنگ و هنر ایران ، از هنرمندان نوپا، ناشناخته و با استعدادی که هنوز فرصت دیده شدن پیدا نکرده اند از تعامل و همکاری دو سویه حمایت و استقبال می کند .





گفتگو از: مجید معافی
کد خبر: 98065
Share/Save/Bookmark