برگزاری هفته فیلم مقاومت در کشورهای مختلف
محمد خزاعی در گفتگو با هنرنیوز خبر داد:
برگزاری هفته فیلم مقاومت در کشورهای مختلف
دبیر سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: دست اندر کاران این جشنواره از چند دوره قبل به این نتیجه رسیدند حالا که برخی از کشور‌ها اجازه نمایش فیلم‌های دفاع مقدس را در داخل کشورهای خود نمی‌دهند بهتر است که ما، فیلم‌هایمان را به خارج از مرز‌ها ببریم و به همین منظور تاکنون هیجده هفته فیلم مقاومت طی شش سال گذشته در کشورهای مختلف برگزار شده است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۲
محمد خزاعی دبیر سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد نمایش فیلم‌های دفاع مقدس در برخی از کشورهای منطقه گفت: اگر چه چهار ماه از برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت می‌گذرد اما این رویداد همچنان در کشورهای منطقه با نمایش ۱۰ فیلم برگزیده دفاع مقدس ادامه دارد.

وی افزود: باید بپذیریم که این فیلم‌ها همچون سفیرهای فرهنگی انقلاب اسلامی در معرفی هشت سال دفاع مقدس عمل می‌کنند. ما در این دوره از جشنواره، تعدادی از فیلم‌ها را تا کنون در کشورهایی مثل روسیه، ترکیه، گرجستان، هند، قزاقستان و شهر غزه به عنوان «هفته فیلم مقاومت» نمایش دادیم و هفته آینده نیز با برگزاری این مراسم در کشور سوریه، پرونده این دوره از جشنواره بسته خواهد شد.

دبیر سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ادامه داد: خوشبختانه نمایش فیلم‌های دفاع مقدس در کشورهای مختلف با استقبال خیلی خوب مردم این کشور‌ها روبرو گردید و نمایش این فیلم‌ها به نوعی روشنگری در زمینه دفاع مقدس بود تا آنان بدانند که در هشت سال دفاع مقدس چه اتفاقی بر سر ایران افتاده است. بسیاری از مردم کشور‌ها به دلیل اخبار غلطی که رسانه‌های استکباری در مورد جنگ ایران منتشر کرده بودند از واقعیت جنگ تحمیلی ما بی‌خبر بودند و نمی‌دانستند که این ایران بوده که مورد تجاوز قرار گرفته است. ملت‌های این کشور‌ها با دیدن این فیلم‌ها متوجه شدند که ملت ما در طول این هشت سال نه تنها با کشور عراق بلکه با ۳۹ کشور درحال جنگ بوده است.

این تهیه کننده سینمای ایران تصریح کرد: بسیاری ازمردم کشور‌ها بعد از اینکه فیلم‌های دفاع مقدس را می‌دیدند از جنبه محتوایی با ما وارد بحث می‌شدند و علاوه بر اینکه از دیدن این فیلم‌ها خوشحال می‌شدند همه متفق القول بودند که صنعت سینمای ایران رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. به عنوان مثال ما در کشور «قزاقستان» استقبال بسیار خوب مردم را شاهد بودیم و هر شب تعداد زیادی از مردم برای دیدن فیلم‌ها پشت در سینما صف می‌کشیدند اما به دلیل پُر شدن ظرفیت سالن سینما موفق به دیدن فیلم‌ها نمی‌شدند. ما در کشور «هند» فیلم‌ها را در فضای دانشگاهی نمایش دادیم که دانشجویان هندی استقبال خوبی از فیلم‌ها داشتند. در مجموع در هر کشوری که جشنواره را برگزار کردیم خوشبختانه استقبال مردمی خیلی خوب بوده است.

دبیر سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت اظهار داشت: در کنار نمایش فیلم‌ها، دیدار‌ها، نشست‌ها و رایزنی‌هایی نیز انجام شد که امیدواریم همه این‌ها برکاتی برای سینمای ایران و حوزه فیلمسازی دفاع مقدس داشته باشد.

این سینماگر گفت: دست اندر کاران برگزاری جشنواره فیلم مقاومت از چند دوره قبل به این نتیجه رسیدند حالا که برخی از کشور‌ها اجازه نمایش فیلم‌های دفاع مقدس را در درون کشورهای خود نمی‌دهند یا موانعی برای این کار وجود دارد بهتر است که ما، فیلم‌هایمان را به خارج از مرز‌ها ببریم لذا تاکنون هیجده هفته فیلم مقاومت را طی این شش سال در کشورهای مختلف برگزار کردیم و طی این سال‌ها، فیلم‌های متعددی از سینمای ایران به نمایش در آمده است.

به گفته وی هفته فیلم مقاومت بدون کمک «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی» و «موسسه رسانه‌های تصویری» و همچنین «انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس» میسر نبوده است.

این تهیه کننده سینمای ایران با بیان اینکه ما در هر دوره از جشنواره فیلم مقاومت – از سه دوره قبل - ۱۰ فیلم را انتخاب می‌کنیم و به زبان‌های روسی، ترکی، عربی و انگلیسی زیر نویس می‌کنیم ادامه داد: ما در هر دوره جدید‌ترین فیلم‌های دفاع مقدس که امکان نمایش ویدئویی آنان در خارج از مرز‌ها وجود داشته باشد را انتخاب می‌کنیم.

محمد خزاعی از فیلم‌هایی مثل چ، استرداد، خاک و مرجان و تنهای تنهای تنها به عنوان برخی از فیلم‌ها ذکر کرد که در این دوره در هفته‌های فیلم مقاومت در کشورهای مختلف به نمایش در آمده است.

دبیر سیزدهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مقاومت افزود: سعی کردیم در هر کشوری که هفته فیلم مقاومت را برگزار می‌کنیم حتما یکی دو تا از فیلمسازان و تهیه کنندگان که فیلمشان جزو ۱۰ فیلم انتخاب شده می‌باشد حضور داشته باشند. مثلا در روسیه آقای وحید موسائیان برای فیلم «فرزند چهارم» و آقای مسعود اطیابی برای فیلم «خاک و مرجان» حضور داشتند. در قزاقستان آقای لشگری‌پور به نمایندگی از آقای حاتمی کیا برای فیلم «چ» حضور داشتند. در کشور هند آقایان علی اکبری و علی غفاری برای فیلم «استرداد» همراه ما بودند.

گفتگو از: مجید معافی
کد خبر: 77905
Share/Save/Bookmark