توجه به نگاه ملی / به دنبال فضای رقابتی هستیم / هدفمان واردات نیست
در نشست کنگره تجهیزات پزشکی ، آزمایشگاهی و دارو سازی مطرح شد:
توجه به نگاه ملی / به دنبال فضای رقابتی هستیم / هدفمان واردات نیست
دبیراجرایی کنگره اکپا خبر داد این اولین باری است که در ایران سه حوزه مختلف پزشکی در یک زمان و در یک مکان و درکنار همدیگر برگزار خواهند شد و امیدوارم این کنگره ها همچنان استمرار داشته باشند.
 
تاريخ : دوشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۳۸
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز نشست خبری کنگره بین المللی تجهیزات پزشکی ، آزمایشگاهی و دارو سازی با حضور «دکتر مجید مسگر طهرانی» دبیر اجرایی نمایشگاه اکپا ، کنگره بین المللی زیست پزشکی و جشنواره بین المللی زیست دارو و «دکتر سیادت» مشاور رئیس در این سه حوزه برگزار گردید.

دبیراجرایی کنگره در این نشست با بیان اینکه نمایشگاه اکپا از 27 آذرماه تا سی ام در محل برج میلاد و به همت سازمان غذا و دارو برگزار خواهد شد گفت: وجه تمایز این کنگره با سایرنمایشگاههایی که تاکنون در حوزه تجهیزات پزشکی ، آزمایشگاهی و داروسازی برگزار شده یک «نگاه ملی» است و این درحالی است که ما قصد حمایت از محصول ملی را خواهیم داشت و در پی رقابتی کردن فضا هستیم و نمی خواهیم نگاه تک بعدی داشته باشیم تا هم شرکتهای داخلی و هم خارجی در این نمایشگاه حضور فعالی داشته باشند.

دکتر مسگر طهرانی، معرفی محصولات جدید در حوزه تجهیزات پزشکی ، آزمایشگاهی و داروسازی و اطلاع رسانی در مورد برندهای جدید را از اهداف برگزاری این کنگره ذکر کرد اما در عین حال تاکید کرد: نگاه ما از تولید ملی خارج نیست.

وی از برگزاری «جشنواره ملی مدیران برتر» که در حوزه های تجهیزات پزشکی ، آزمایشگاهی و داروسازی فعال هستند را یکی دیگر از برنامه های این کنگره یاد کرد و یادآور شد: در این جشنواره بنا داریم از مدیران برتر در این حوزه تقدیر کنیم و نشان ملی مدیر برتر ایرانی در حوزه های تجهیزات پزشکی ، آزمایشگاهی و داروسازی به صورت مجزا به برندگان اهدا خواهد شد. ضمن اینکه در کنار برگزاری این نمایشگاه ، اولین کنگره بین المللی زیست پزشکی در ایران توسط انستیتو پاستور ایران و دانشگاه آزاد اسلامی و همچنین جشنواره بین المللی زیست دارو که اولین جشنواره ملی داروسازی کشور محسوب می شود نیز در این کنگره برگزار خواهد شد که بانی آن دانشگاه علوم پزشکی تهران خواهد بود.

دبیراجرایی کنگره تصریح کرد: این اولین باری است که در ایران سه حوزه مختلف پزشکی در یک زمان و در یک مکان و درکنار همدیگر برگزار خواهند شد و امیدوارم این کنگره ها همچنان استمرار داشته باشند.

دکتر مسگر طهرانی با بیان اینکه کنگره زیست پزشکی سه سال در ایران برگزارخواهد شد و سال چهارم در فرانسه و همان طور یکسال در میان بین ایران و فرانسه به صورت مشترک برگزار خواهد شد اظهار داشت: امیدواریم بتوانیم فضا را برای ورود محققان خارجی به کشور باز کنیم.

وی خبر داد در نمایشگاه بین المللی اکپا فرایند ثبت نام از طریق سایت اکپا دات کام خواهد بود و بیش از 600 شرکت داخلی وخارجی در این کنگره حضور خواهند داشت.

دبیر اجرایی کنگره با اشاره به بنیاد ملی نخبگان گفت : با بنیاد ملی نخبگان مذاکراتی صورت گرفته تا این بنیاد حمایتی از محصولات ملی و نوآورانه داشته باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که از جایگاه پزشکی ایران در جهان پرسید گفت: پیشرفت ایران در بحث داروسازی و تجهیزات پزشکی خیلی خوب بوده است هرچند که ما در برخی حوزه ها هنوز عقب هستیم و نیازمندیم که شرکت های خارجی وارد بازار ایران شوند تا شرکت های داخلی به فکر رقابت بیافتند وگرنه ما هدفمان واردات نیست.

به گفته طهرانی ، گاهی اوقات محققان ایرانی در بحث دارو به کشفیاتی دست پیدا می کنند که در دنیا تک است و باید این روند در کشور ادامه داشته باشد.


دبیر اجرایی کنگره از استقبال زیاد ثبت نام کنندگان در این کنگره خبر داد و یادآور شد: به احتمال قوی تا زمان برگزاری کنگره ، حدود 5 هزار نفر شرکت کننده حضور خواهند داشت که این سطح از استقبال ، نشان از حضور اساتید برترجهان در این کنگره خواهد بود و امیدواریم این روند در سالهای آینده نیز ادامه داشته باشد.

به گفته وی ، یافتن خلاء هایی در بحث تجهیزات پزشکی ، آزمایشگاهی و دارو سازی بعد از برگزاری این کنگره برای محققان و دست اندرکاران این حوزه به لحاظ تقویت بنیه پزشکی در ایران سهل تر خواهد بود.

در بخش دیگری از این نشست دکتر سیادت مشاور رئیس کنگره در پاسخ به سوال هنرنیوز که « در مورد تبادل اطلاعات در دوره پسا برجام و همکاری محققان خارجی در این کنگره پرسید» گفت: حضور محققان و پژوهشگران در سه حوزه این کنگره نتیجه دوره پسا برجام است و این حضور محسوس است. این درحالی است که ما در این کنگره ، میزبان حدود 30 مهمان خارجی در رشته های مختلف و متناسب با پنل های تخصصی در این کنگره خواهیم بود و ما 9 پنل تخصصی در این کنگره خواهیم داشت که سعی شده به صورت میانگین ، حضور سه محقق و پژوهشگر از کشورهای مختلف که حرفی به لحاظ تبادل اطلاعات علمی ، منطقه ای و بین المللی داشته باشند در این پنل ها حتمی است.

گزارش از: مجید معافی
کد خبر: 94889
Share/Save/Bookmark