بعضی از بازیگران خاله و خانباجی این و آن هستند
رضا بنفشه خواه در گفتگو با هنرنیوز:
بعضی از بازیگران خاله و خانباجی این و آن هستند
یک بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است برخی از تهیه کنندگان برای سود جویی بیشتر نقش‌ها را به نابازیگران می‌فروشند و بعضی بازیگران هم خاله و خانباجی این و آن هستند و به همین دلیل است که سطح کیفی کار‌ها بسیار تنزل کرده است.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۴
رضا بنفشه خواه بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز با اشاره به مافیا در سینما گفت:‌‌ همان طوری که بسیاری از هنرمندان معتقد به مافیا در سینما و حتی تلویزیون هستند من هم معتقدم این موضوع وجود دارد بویژه اینکه مافیا در حوزه سینما و در عرصه بازیگری بیداد می‌کند. متاسفانه شغل ما جذابیت کاذبی پیدا کرده است و همه دوست دارند وارد این حرفه بشوند بدون اینکه تجربه، آموزش و خلاقیتی داشته باشند. مثلا من به عنوان بازیگر وقتی برای یک کاری دعوت می‌شوم. دستمزد پیشنهادی خودم را مطرح می‌کنم اما نفر بعدی که شاید تجربه کمتری هم داشته باشد و یا اصلا بازیگر نباشد یا مبلغ پایین تری ارائه می‌دهد یا دستمزد نمی‌گیرد و یا اینکه حاضر است پولی هم به تهیه کننده بدهد! آیا با این وضعیت می‌شود در این حرفه کار کرد؟!

بازیگر فیلم سینمایی «مدرسه پیرمرد‌ها» افزود: برخی از تهیه کنندگان برای سود جویی بیشتر، نقش‌ها را به نابازیگران می‌فروشند و یکی از دلایل پایین بودن کیفی تله فیلم‌های شبکه خانگی همین مورد است.

وی ادامه داد: اکثر کار‌ها را که شما نگاه کنید فقط یکی یا دو بازیگر معروف دارد و بقیه بازیگران را با زد و بند و پول گرفتن یا پول ندادن به کار دعوت می‌کنند. درحالی که اینگونه فیلم ساختن کار درستی نمی‌تواند باشد. این کار‌ها در دراز مدت می‌تواند به حوزه بازیگری و حتی فیلمسازی لطمات جبران ناپذیری وارد کند. این درحالی است که وقتی بازیگر حرفه‌ای در فیلم‌ها و سریال‌ها وجود نداشته باشد و تماشاگران، چهره‌های محبوب خودشان را در فیلم‌ها نبینند هیچ ذوقی هم برای دیدن آن فیلم‌ها در تلویزیون و یا خرید بلیت برای رفتن به سینما و یا خرید دی وی دی آنان نخواهند داشت.

بازیگر فیلم سینمایی «اجاره نشین‌ها» تصریح کرد: به عنوان مثال، وقتی مخاطب آقای مشایخی را در یک فیلمی می‌بیند خیلی بیشتر تشویق می‌شود تا آن فیلم را تماشا کند تا اینکه یک نفر در سن و سال آقای مشایخی حضور داشته باشد اما مشهور نباشد. ضمن اینکه وقتی نابازیگری در فیلمی حضور دارد به دلیل اینکه اشرافی به بازیگری ندارد؛ کار کُند‌تر به جلو می‌رود و این امر سبب بالا رفتن هزینه‌های تولید می‌شود.

رضا بنفشه خواه از مسئولین سینمایی خواست تدابیر اتخاذ کنند تا کارگردانان و تهیه کنندگان حتما برای فیلم‌های خود از بازیگران حرفه‌ای استفاده کنند.

بازیگر فیلم سینمایی «زیر بام‌های شهر» با اشاره به بازیگری در سینما و تلویزیون یاد آور است: باید بپذیریم که کار کردن در سینما با تلویزیون متفاوت است. سینما می‌خواهد پولش را در بیاورد لذا تهیه کننده مجبور است از بازیگرانی استفاده کنند که به لحاظ گیشه از فروش خوبی برخوردار باشند. اما تلویزیون می‌خواهد «پیام فرهنگی و اجتماعی» به مخاطب بدهد. وقتی تماشاگر این پیام را از زبان یک بازیگری بشنود که او را می‌شناسد بیشتر به آن توجه می‌کند. ولی هنگامی که یک بازیگر نا‌شناسی همین پیام را می‌دهد. مخاطب بلافاصله کانال تلویزیون خودش را تغییر می‌دهد. بنابراین معتقدم تلویزیون باید از بازیگرانی استفاده کند که مورد تائید مردم باشند.

این بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به علاقه مندان حوزه بازیگری گفت: معتقدم کسانی که عاشق بازیگری هستند بدانند که بازیگری کار ساده‌ای نیست و نیازمند ریاضت‌های بسیاری است. این دوستان اگر می‌خواهند وارد این حوزه شوند حتما باید آموزش ببینند. تجربه کسب کنند و به قول معروف خاک صحنه بخورند. معتقدم اگر کسی می‌خواهد به عنوان بازیگر وارد حرفه بازیگری بشود نباید خاله و خانباجی این و آن باشد بلکه باید کسی باشد که دانشگاه رفته باشد و دانش آموخته رشته بازیگری باشد. اگر با چنین شرایطی وارد این حرفه بشود حتما موفق خواهد شد. اگر کسی به یکباره می‌خواهد با دادن پول یا روابط ناسالم وارد بازیگری شود در حالی که هیچ آموزش و تجربه‌ای ندارد‌‌ همان بهتر که اصلا وارد این حوزه نشود.

بازیگر فیلم سینمایی «شب دهم» با اشاره به بازیگران پیشکسوتی که هم اینک دوران کهنسالی را طی می‌کنند اما همچنان آماده بازیگری هستند افزود: باید فیلمنامه نویسان ما برای این بازیگران هم، نقش‌هایی را بنویسند و اینگونه نباشد که همه نقش‌ها متعلق به جوانان باشد. مسئولین فرهنگی تا جایی که می‌توانند سری به این هنرمندان بزنند و مشکلات آنان را حل و فصل کنند تا آن‌ها تصور نکنند چون به سن کهنسالی رسیدند دیگر از کار کنار گذاشته شدند. این هنرمندان، بیشتر به محبت و حمایت‌های معنوی نیاز دارند.
کد خبر: 79589
Share/Save/Bookmark